Jens Gustavsson skrev:en ganska typisk spiknings skade eller felaktig förbräning helt enekelt. vad säger data loggarna? hur ser lamdan ut på full gas från låga till höga varv?
när flödes testades spridarna sist? ska göras vart år om man frågar mig.
tar motorn olja? olja sänker oktan värdet!
mvh jens
Dataloggar finns det inga, helt standard motor och ECU, det är en grupp E rallybil det handlar om i stort sett.
Spridarna är flödestestade innan tävlingen, utan anm, jämt och fint flöde.
Motorn tog inte olja!
JLundin skrev:Som Jens skriver så är det typiska spikningsskador. Att skadorna hamnar där kan bero på att kolv och cylinder spel är för stort i förhållande till det spel eventuell klämspalt har.
Att skadorna ser ut som dom gör beror på roterande mikrosfärer som uppstår vid spikning, dessa kan rotera med hastigheter uppåt 400km/h. Som jag skrev i en artikel på 80-talet så har dessa mikrosfärer energinivåer motsvarande skärande laserstrålar.
Har sett denna typ av skada många gånger, vanligtvis så handlar det om högvarvas spikningar och sådana är svåra att höra.
Låter mycket möjligt!
Motorn går ju på i stort sett full mutter i ofta en mil i sträck ute på sträckorna.
Va över och kollade lite mera på motorn idag, och noterade att det har spikat tydligt på toppen av kolvarna på cyl 2 och 4.
Sotet är helt bortspängt och man ser en trydlig kan vart det har spikat, och det är bara på avgassidan där man har klämspalt.
Vilket tyder på överhettning och spikning. Förb rummet är väldigt symetriskt och det finns en liknande platå på insugsidan men där ser allt normalt ut, inga spikningar även fast klämspalten är indentisk och där är det ju betydligt kallare.
Kadett4wd skrev:restgaser som självantänder och skapar små spikningar, varav det slår loss den skyddande gashinnan på kolven.
Då överhettas kolven och alu smälter loss.
Sänk tändningen, höj oktanet.
Mao, jobba med att sänka spikänsligheten.
Tändningen är ställd med strobb enligt original inställningarna, kanske behöver sänka förtändningen lite ytterligare?
Förlorar väll ev lite pulver men -To finnish first, first you have to finnish.
Bränslet är begränsad till BF98..
JLundin skrev:Nä, det är inte korrekt, om det vore så enkelt. Förbränning och problem med spikningar är en hel vetenskap. Kollar man SAE 820759 "Therminal Combustion Modeling - Theoretical and Experimental Investigation of the Knocking process" så ser man att de uppkomna skadorna handlar om ogynsam geometri i samband med spikning

Bild tagen från nämnda SAE rapport.
Vad som sedan orsakar spikningen får man fundera ut, hög grund komp, högt laddtryck, felaktig soppa, för mycket förtändning, dålig kylning av förbränningsrum/motor, mager F/A blandning, olje förekomst vid förbränning osv. orsaken kan vara många.
Något som ger spikningar är då man ligger och pendlar över kompressorns surgelinje, då tappar kompressordelen effektivitet och ger extrem värme på den insugna luften.
Upptäckte även idag när vi mätte lite att blocket är avdeckat ca1mm, vilket betyder att man får senariot i dina bilder att kolven går upp och vänder över decket och man får konstiga hålrum vid packningen.
Det skulle ju kunna vara en orsak i kombination med för låg klämspalt, då kan det ju även smita med gaser ner lättarenär kolven är på väg ner.
Hade man istället planat av toppen så hade klämspalten blivit oförändrad och problemet hade inte uppstått.
Många andra i samma klass kör toppar som är mera planade än vi gjorde. Toppen vi hade är endast riktplanad 4/10
Spridarna får kollas upp i morgon, är dem OK så skyller vi helt enkelt på för liten klämspalt!
Man vill ju inte att nya motorn ska rasa den också....
Låter det som en bra plan?