Ang b19et

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Ang b19et

Inlägg av R 16v »

idag så tog jag ork till att plocka ur motorn ur min 240 som jag ska skrota

men när jag hadde lyft ur motor som jag trodde var en 21 et så stog det b19et

och då tänkte jag höra vad det finns för för och nackdelar med denna motor

och vilka bilar satt dom i?? fanns dom i 240 över huvudtaget

och sen på toppen så stog det 160 har jag heller inte hört talas om

är det nån som vet mer om dessa motorer så är jag tacksam för svar

//Richard
Bülow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön feb 01, 2004 3:12 pm
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Inlägg av Bülow »

B19et satt i 240 som såldes till finland och italien! Har för mig dom är på 145hk! 160 topp är en vanlig topp är samma som 398!
Audi s4 2.2t 350hk
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

fanns inte den i 340 också som såldes i italien?
Bülow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön feb 01, 2004 3:12 pm
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Inlägg av Bülow »

Jo men inte som turbo!
Audi s4 2.2t 350hk
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Vad är det för diameter på kolvarna, kolvbult och vad är det för komphöjd? Jag läste att b19et kolvarna ska passa i b20 utan att behöva borra, kolvarna ska tydligen vara smidda orginal ochså.
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Inlägg av R 16v »

hur pass starka är blockena då??
är det b21 block som dom gjort b19 av eller???
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

b19 har samme borr som b20!! å stakar passar om du har 8bolt vev. muli det er samme blokk b19 å b21,bare borrdia er forsjelli. :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Är det samma höjd på b19et kolvar som b21et?
Är det en grop i b19et kolvarna?
Om det är en grop vad har den för volym?

Jag funderar på att köpa ny orginal kolvar från volvo
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

ironbreaker_volvo skrev:Är det samma höjd på b19et kolvar som b21et?
Är det en grop i b19et kolvarna?
Om det är en grop vad har den för volym?

Jag funderar på att köpa ny orginal kolvar från volvo
Jag vet att jag inte svarar riktigt på din fråga men, B19ET har 7,5:1 i komp, så då borde det gå att räkna ut volymen på kolven om man vet att förbränningsrummet på toppen är 54 eller 56cc och toppackningen är 1mm tjock, slag 80mm borr 89,?mm

mvh Jonas
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Vad är det för deck height på b19et men om vi räknar med att det är 0.5 mm 89mm borr,80 slag,packning 1 mm, 54cc i toppen och 7.5 komp
så får jag 67.21 cc då borde gropen vara 13.21 cc.
Sen blev det 59.15 cc totalt i b20 om gropen var rätt uträknad så då fick jag 8.6 i komp i b20. Det borde funka ganska bra det här med smida b19et och m-stakar.

Har jag räknat rätt?
Skriv svar