En äldre herre i grannbyn la ut en orörd Volvo 940 LTT på blocket häromdagen och jag slog till direkt.
Jag planerar att ha den här bilen som bruksbil, men vill gärna "trimma" den då jag vet att det finns mycket outnyttjad potential i dessa maskiner. Jag tänker inte sänka bilen, eller byta fälgar, det har jag en Volvo 960 till. Den är jättelåg, har för stora r-fälgar och skitstor baslåda. Lite trött på det.
940in ska bara vara en bruksbil, men varför inte lägga lite pengar på den och göra en mellanmjölk-sleeper?

Motor-modell: B230FK
Effektmål: 200hk
Användningsområde: Bruksbil
Övrigt: Ferrita sportsystem 2,5'' monterat på Volvo 2004
Budget: 5000kr
Min plan är att komma så långt som möjligt på laddtryck och bränsle med originalturbon utan att öppna motorn. Jag har helt enkelt inte råd med nya stakar eller en fränare kamaxel etc.
Jag har tänkt att chippa bränslet och tändingen, sätta brickor bakom wastegaten så att turbon laddar 0,7 bar, och montera ett sport-insatsfilter.
Vilket chip ska jag använda mig av? Jag har hört att 0,7 bars tryck, Vikingchip Ecomax, 2,5'' system och sportluftfilter ger 200 hästar.
Kan det stämma? Det finns ju så många olika chip, BSR, Viking, KL-Racing etc etc. Är det värt att investera i en justerbar wastegate så jag kan ladda >0,7 bar? Vilket chip skulle man använda isåfall? Klarar koppling och låda det? Jag har en M90.
Tack för hjälpen.
Edit:
Kollade lite ovanför fötterna... verkar som att jag inte har guldbox tyvärr.
http://imgur.com/XXFRdZw