Hjälp en nybliven turboägare Volvo 940 LTT

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Hjälp en nybliven turboägare Volvo 940 LTT

Inlägg av ainok »

Hej!

En äldre herre i grannbyn la ut en orörd Volvo 940 LTT på blocket häromdagen och jag slog till direkt.

Jag planerar att ha den här bilen som bruksbil, men vill gärna "trimma" den då jag vet att det finns mycket outnyttjad potential i dessa maskiner. Jag tänker inte sänka bilen, eller byta fälgar, det har jag en Volvo 960 till. Den är jättelåg, har för stora r-fälgar och skitstor baslåda. Lite trött på det.

940in ska bara vara en bruksbil, men varför inte lägga lite pengar på den och göra en mellanmjölk-sleeper? :)

Motor-modell: B230FK
Effektmål: 200hk
Användningsområde: Bruksbil
Övrigt: Ferrita sportsystem 2,5'' monterat på Volvo 2004
Budget: 5000kr

Min plan är att komma så långt som möjligt på laddtryck och bränsle med originalturbon utan att öppna motorn. Jag har helt enkelt inte råd med nya stakar eller en fränare kamaxel etc.

Jag har tänkt att chippa bränslet och tändingen, sätta brickor bakom wastegaten så att turbon laddar 0,7 bar, och montera ett sport-insatsfilter.

Vilket chip ska jag använda mig av? Jag har hört att 0,7 bars tryck, Vikingchip Ecomax, 2,5'' system och sportluftfilter ger 200 hästar.
Kan det stämma? Det finns ju så många olika chip, BSR, Viking, KL-Racing etc etc. Är det värt att investera i en justerbar wastegate så jag kan ladda >0,7 bar? Vilket chip skulle man använda isåfall? Klarar koppling och låda det? Jag har en M90.

Tack för hjälpen.

Edit:

Kollade lite ovanför fötterna... verkar som att jag inte har guldbox tyvärr.
http://imgur.com/XXFRdZw
Senast redigerad av ainok den mån sep 26, 2016 10:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jim Holmgren
För mycket laddtryck

Re: Hjälp en nybliven turboägare Volvo 940 LTT

Inlägg av Jim Holmgren »

Volvos turboplus tillägg är på 200hk

Är bara en elektrisk pysventil som släpper upp trycket till 0.9bar på fullgas, kan hända att det var något chip med minns inte riktigt.

Så för dina 200hk så borde det räcka med att öka laddtrycket bara, någon annan får svara om man behöver något chip.

Annars om du är ute efter större spridare så kan du räkna på hur mycket större de är än de som sitter på redan och göra ett rör till LMM lika mycket större i %, då får rätt bränsle på ett ungefär i alla fall.

Angående wastegaten så kan du köra en lite bättre pysventil fjäder eller elektrisk eller så ta du och sätter extra fjädrar på eller köpen eftermarknads justerbar.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26102

Om du vill har mer effekt i framtiden så är en större intecooler och t4/t3 turbo eller liknande och större spridare vettigt tycker jag.
Sen hur original styrsystem hantera bränsle och tändning vet jag inte, men det borde klara det om man manipulera den på något viss så som jag beskrev om LMM och tändningen skulle man kanske kunna sätta dit en blockmonterad fördelare från en 240 turbo??
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Nu har jag beställt en guldbox, chip till både tänding och bränsle som ska ge 220 hästar i 0,9bar från KLRacing.se, justerbar wastegate från KLRacing, och en enkel laddtrycksmätare så att jag ser hur mycket det laddar.

220 hästar vet jag inte om jag tror på, men det laddtrycket, dem chippen, mitt sportluftfilter och sportsystemet som sitter på bilen kanske kommer ta mig till 200 iallafall.
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Luftfilter ger ingenting.

Jag skulle satsa på en ställbar wg-klocka eller extrafjäder på befintlig och chip i bränsleboxen. Några 220 får du knappast med originalturbon men väl 200 vid ca baret.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

For nyss till skroten och fick tag på en guldbox. Har beställt chip från KL.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo … rbo-3.html

Även beställt tryckklocka.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Kommer ladda 1 bar då det verkar vara rekommenderat för chippet.

Det, i kombination med att jag har 3'' downpipe, racekatalysator och 3'' helsystem, hoppas jag räcker för 200 hästkrafter.
Kan någon bekräfta eller dementera det här? :)
Jim Holmgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jim Holmgren »

Skulle vara konstigt ifall det inte räcker till 200hk tycker jag, Volvos turbo +++ packet var på 220hk och det var med original turbo dock med annan kam med mera.
Du ladda ju dessutom nästan det dubbla över b230ft tryck, dock så blir ju inte effekt ökningen lika stor med ökat ladd med en för liten turbo.

Jag tror att nästa steg på din motor är en större intercooler då original är för liten redan vid standard effekt.

Var det inte 2.5 tums system som du skrev att du hade på bilen? Eller ska du byta det?
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Jag såg fel. Det var 3''. Trevlig överraskning.

http://i.imgur.com/KSsJQXi.jpg
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Du lär porta WG-n med om det skall bli till någe.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Du lär porta WG-n med om det skall bli till någe.
Porta WG-n? Ursäkta men jag hänger inte riktigt med. Vad gör man då?
Jim Holmgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jim Holmgren »

ainok skrev:
mauser240 skrev:Du lär porta WG-n med om det skall bli till någe.
Porta WG-n? Ursäkta men jag hänger inte riktigt med. Vad gör man då?
Du slipa ut hålet i bakom wastegate porten så det blir större och bättre radie, för att kunna får bättre flöde ur wastegaten.
Detta gör du bara om laddtrycket inte kan stanna på det som du har satt det (1bar).
Detta händer om att avgaserna inte få plats i WGen och fortsätter driva avgasturbinen i turbon.

http://img22.photobucket.com/albums/v67 ... -05/02.jpg

Många med intern wastegate verka har detta problemet, dock så borde du har så högt tryck i avgaslimpan att avgaserna trycker ut sig ändå.
Men detta märke du när du har satt ihop allt och testkör.
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Jepp, brukar bli ett problem med grövre avgassystem.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Hur mycket kan jag ladda med originalaggregatet innan det bli alldeles för varmt?

Just nu laddar jag c:a 0,8 och man märker verkligen att motorn blir lite slöare efter ett tag. Känns som att den bara pumpar varmluft.

Jag är lite sugen på att montera en större turbo, en bättre intercooler och större tryckrör, 3'' LMM och andra spridare.
Inte för att ladda mer, men för att motorn ska gå bättre på det laddet jag kommer köra med. När jag får hem den nya wastegaten och chippet (tänkt köra på 1 bar enl. rek från chiptillverkare) så kan jag tänka mig att det bara kommer bli skit med originalturbon då det känns som att den kommer ge upp nu vid 0,8...

Vilken turbo kan vara vettig att uppgradera till så jag kan ladda 1 bar utan att det bara blir en massa varmluft? Är det kanske bättre att bara försöka få tag i en riktigt bra intercooler? Vart kan jag få tag på en sådan? Sitter det på någon vanlig bil, typ någon saab med turbo eller kanske någon volvo R bil? Köpa nytt undviker jag gärna. Är det värt att uppgradera tryckrör och LMM/spridare då? Vilka spridare skulle man isåfall köra med?

Så många frågor :roll:
Rasmus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Rasmus »

Td04 15g, a-kam 1-1.2bar funkar bra med standard spridare.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck

Inlägg av ainok »

Är inte td04 den turbon jag har nu? Det var värst... Körde du org intercooler?
Jim Holmgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jim Holmgren »

Jag tror att du ska börja med en större intercooler, denna kan du sedan behålla vid fortsatt trim men funka bra nu också.
Kan inte komma på några bilar med någon vettig IC så alternativt så kanske du kan anpassa en från en lastbil, dock tror jag att det är mer jobb än det smakar.
Kolla på KL racing de har universal ICs mellan 800-1100kr som borde funka bra för dig.

Sen om du vill har en större turbo så tycke jag att en T4/t3 är bra dessa är väldigt vanliga och du kan förmodligen hitta en begagnad alternativt en billigt ny.

LMM behöver du inte köpa en ny, utan kan ta och sätta mätadelen du har och montera den på ett 3tums rör i plast/metall.

Spridare får du nästa ta från någon skrotbil eller liknande då spridare är svin dyra, runt 1000kr st kosta de nya.

Kamaxel är också en relativ billig uppdatering v/v-3 kammar bruka folk sälja runt en 500 hundring, mer är dom inte värda alla fall.
Skriv svar