Efter att inte byggt någe turbo byggen på 7-8 år så är jag igång igen.
Det hela började med att kollegan fått åldersnojja förra hösten och köpt på sig en ascona som under vintern fick sig en sugtrimmad opel 2.2
I sommras så myntade jag att det skulle inte vara några problem att köra ifrån opeln om jag skulle skaffa en amazon att trimma.
Sen var kampen igång.
Visst skulle väll en Amazon kunna bräcka asconan?

Passande nog dök en amazon upp i närområdet. motorn gick men inga bromsar eller kopplingshydralik som fungerade.
att den inte varit besiktad på 16 år gjorde ju inte saken bättre heller.. Ful var den också.

Efter att släpat hem den och fått ordning på de mest väsentliga som bromsar lysen koppling och sånt så var de bara kasta på ett par balla fälgar så var ju stuket klart

Det lilla hålet i golvet som skulle fixas drog snabbt iväg och alldeles för mycket tid las på rostlagningar och annat skit.
Hann bygga en asball shortshift innan skiten lyckades smita sig igenom bilprovningen med ett godkänt resultat.

Sen började bygget.
Här tar man alla genvägar man kan, så sugturbo vart melodin.
är nått gammalt b20 turbokit (GIK?, BLT?) som luskades fram. för 10år sen byggdes de om för att sitta på b21a. så nu var de bara kapa isär de igen och anpassa tillbaka till b18-b20
Rejay turbo
extern wastegate
msd 6al med blt sats för att sänka förtänningen.
strombergare på så kort insug de bara går.
2½ tums downpipe och första bit innan de mynnar ut i en 2tums dämpare strax innan bakhjulet.
Bilen startades upp förra veckan och nu är de dags att börja justera in den lite.