Även på en överladdad motor har du vakum i insuget på låglast. All luft till motorn går ju genom förgasaren och är den stängd så är den stängd.
På luftens väg till broms-servot ska det sitta en backventil så att servot behåller vakum även på fullgas. På en överladdad motor är backventilen ännu viktigare.
En del funktioner på vissa bilar, tex vakumstyrda spjäll till ventilation och liknande brukar däremot få fnatt vid turbokonvertering för där sitter det sällan backventiler.
Antar att du trycker genom förgasaren.
Flottörhuset måste ventileras mot före spjället så att laddtrycket inte trycker tillbaka bränslet till flottörhuset.
Även BTR ska ha samma referenstryck.
Dump ska ha vakumsignal från efter spjället.
Kontrollera vevhusventilationens funktion, för vevhuset vill du inte trycksätta.
Får säga tack för svar till att börja med

Ja förgasarna kommer trycksättas.
Ja det har du faktiskt rätt i får tacka för förklaringen nu hänger jag med lite bättre
Okej då förstår jag backventil till bromsservot (mycket försåtligt) Men bäst fråga först.
Dump ska ha vakuum efter spjälet/förgasarna okej räcker det om jag tar det från valfrit insugsrör eller hur borde ej spela någon roll ? Kommer ha mc brygga så är 4 separata insugsrör.
Att flottörhuset ska ha tryck från så kallat pitotrör har jag förstått detta sitter ju innan spjälena och borde väl då även fungera som ventilationen du talar om.
Okej så Btr ska ha innan spjäll den också då hänger jag med där.
Får kolla över vevhuset sen (är ute i tid och frågar) motorn kommer gås över så alting lirar som det ska.
Erik Nyström.