Någon i norra Sverige som kan rikta en kortad Ford 9" (2.890"/3.150") eller som har grejer att låna/hyra ut så att jag kan göra det själv? Vet att Nova Jörgen gör detta, men frakten till Stockholm blev orimligt dyr.
En granne kom till min räddning och helt enkelt svarvade en axel och bussningar då han fick höra om mitt bekymmer. Tusen tack Valle!
Monterade bussningarna och axeln på bakaxeln och till min förvåning så vare det inte helt tokigt. Jag ska självklart justera det som är böjt, men undrar om någon har en uppfattning om vad är max (värde) böjt som man kan köra dragracing med? Med tanke på den kraft som bakaxeln får utstå så borde de finnas en hel del racers som kör runt med böjd axel.
Hittade info på ett forum ang. toleransen på rakheten på en bakaxel (rören). En användare menade om man håller sig inom 5 tiondelar så skulle det går bra. Men man vet inte vem som säger detta. Har han erfarenhet eller har han tagit ett värde?
I min öron så låter det rimligt med 0,5 mm och det är nog max noggrannhet vad jag klarar av att göra i mitt garage. Nästa steg är värma. Återkommer med resultat!
Efter fyra värmningar med gassvetsen så ser det mycket bättre ut. Kanske svårt att se men bilden visar före (vä) och efter (hö). Mest tydligt är skillnaden i det nedre lodräta mellanrummet. Nu kunde jag läsa av följande värden (mellanrummets mått) över centrum lodrätt (7,7 - 7,8) och vägrätt (7,7 - 7,9). Svårt att få exakt då det finns ytrost inne i axelröret. Hoppas att denna noggrannhet räcker och om inte, så kommer det att visa sig...
Fast jag fattar inte riktigt, har du sågat av ändarna när du kollar om den är rak? Det är väl ändå hjullagerlagerläget kontra lagerlägena i klumpen som är det intressanta?
StefanM skrev:Fast jag fattar inte riktigt, har du sågat av ändarna när du kollar om den är rak? Det är väl ändå hjullagerlagerläget kontra lagerlägena i klumpen som är det intressanta?
Jag har kortat bakaxel så axelrören är avsågade av den anledningen och nya lagerlägen har svetsas dit. Jo, du har rätt men jag ville ha axelrören så raka som det bara gick innan jag svetsade dit de nya hjullagerlägen.
Nu är axeln provisoriskt monterad i bilen så nästa steg är att mäta in motor/låda mot bakaxel och se till att få rätt vinklar. Kardanaxel på väg, så snart ett rullande chassi!
Tack! Det är 550 mm mellan balkarna (insida till insida). Och sen sist har bilen blivit ett rullande chassi med komplett drivlina. Riktigt skönt! Nu blir det vila några veckor. Det har bitvis varit en pärs, men väldigt roligt och lärorikt bygge.
Ja, men tackar! Jo, det är en trevlig liten bil och jag hoppas verkligen att den funkar. Det är nämligen min först riktiga racebilen jag bygger. Har mest hållit på med folkisar tidigare. Målet är att ha den klar för "test and tune" till 2019.
Jag har bara kortat axelrören på bakaxeln. Inte axlarna, de har jag måttbeställt från Strange. Och eftersom att jag ska köra dragracing med bilen så är det Pro Race axlar.
Jag ska flytta panhard-staget på en 140 bakaxel behöver man vara orolig för att den ska slå sig? alltså bara kapa bort stagets fäste i axeln och bygga ett nytt med annan position. Tänker att jag lämnar bakaxel helt ihop monterad så drivaxlar är på plats och ser till att det inte drar sig?