Sida 1 av 2
Dax att ge sig på B20T!
Postat: sön apr 18, 2004 10:06 pm
av Magic_johnson85
Hej!
Fix tips på 140klubben om denna trevliga hemsida, den är mycket bra!
Är lycklig ägare av en 142GL -73.
Har gjort en del styling på den och nu vill jag göra något motorn, inte för att den är kass men man vill alltid ha mer

Farsan har en del B20 och B18 motorer stående, jag tänkte anväda en av dom.
Jag vill tillägga att jag är helt ny på området, har ej 100% koll på allt i motorer men har en strak vilja att lära mig och ta reda på hur det fungerar.
Mitt mål är då att sätta i en turbo motor på ca150-170hk.
Så nu vänder jag mig till er proffs.
Vilken typ av turbo är bäst för mig?
Vad behöver modifieras på motorn?
Vilka delar behöver jag köpa/skaffa för att det ska bli komplett?
Kostnader?
Vad kan motorn dra per mil efter bygget?
Ni får gärna kolla hur bilen ser ut idag på
www.142gl-r.tk
Tack på förhand!
Mvh/Björn
Postat: sön apr 18, 2004 11:07 pm
av larsat
snygg bil till att börja med, har aldrig sett den framspoilern den passade gjutet!!!
ett alternativ skulle kunna vara en b18 vev med så kallade boforsstakar tillsammans med smidda VW mahle kolvar (billiga) i ett b20 block, nackdelen är att du får lååååg kompression men om du planar blocket 3mm och sedan planar toppen så kan det nog funka, sedan ihop med en vettig men snäll (litet overlapp) kam om en ganska liten turbo bör du få en motor som går fint, du skulle ju kunna köra med nån orginal intercooler kanske från nån saab och en stromberg förgasare ombyggd för turbo...
det finns en hel del att läsa här på forumet så jag rekomenderar att kolla i gamla trådar så hittar du nog det du söker lycka till
Postat: mån apr 19, 2004 12:14 am
av Fredde Holmgren
150-170hk... sånt litet effektuttag håller originalgrejerna bra för, porta upp förbränningsrummen i toppen, sätt i en k-kam, skaffa en liten t3 turbo eller liknande, modifiera en su för tryck (länk:
http://hem.passagen.se/v8rod/tech/suhif44.html) Gör lite sökningar på forumet så hittar du mer tips.
Postat: mån apr 19, 2004 7:52 am
av Finnen
Lättast är väl bara att använda insprutningen, och sen fixa ett grenrör å turbo. Sen porta toppen lite och en k-kam så ska du nog få 170hk.
Postat: mån apr 19, 2004 2:29 pm
av Magic_johnson85
Hej!
Tack för svaren. Har kollat runt en del men känner ändå att jag behöver mer grundlig info eftersom det här är helt nytt för mig.
Vad är det för delar jag måste skaffa? Skillnader på sug och tryckturbo?
Hur mycket kan man tänka att motorn kommer dra per mil?
Mvh/Björn
Postat: mån apr 19, 2004 4:54 pm
av Minos
Beror väl mest på hur tung höger foten är =) Med det effektutaget ska det väl inte förändras allt för mkt
Postat: mån apr 19, 2004 10:51 pm
av Magic_johnson85
Kan någon förklara skillnaden mellan sug och tryckturbo?
För/nackdelar.
Är det här ett bra kit?:
Garret TO4 Avgas: A/R 70, inlopp A/R 60
Weber 45 med trattar och pipercrossfilter samt insug som passar på turbon.
Extern wastegate
Vad kan de ge i hk?
Tack på förhand!
Postat: tis apr 20, 2004 4:28 am
av larsat
skillnaden mellan sug och tryck är att med "förgasarturbo" dvs sugturbo så sitter förgasaren på turbon istället för luftfilter så turbon suger in luft genom den och sedan måste soppan snabbt in i motorn, man kan alltså inte ha intercooler vilket medför högre värme, därför brukar man använda vatteninsprutning dvs spruta in kallt vatten i motorn..
vid tryck så sitter förgasarna på motorn som vanligt & turbon trycker genom en intercooler genom förgasarna in i motorn, kolla på den orangea 142an på savarturbo.se oskars.. den har sugturbo
mvh
Postat: mån apr 26, 2004 1:33 pm
av Magic_johnson85
larsat skrev:skillnaden mellan sug och tryck är att med "förgasarturbo" dvs sugturbo så sitter förgasaren på turbon istället för luftfilter så turbon suger in luft genom den och sedan måste soppan snabbt in i motorn, man kan alltså inte ha intercooler vilket medför högre värme, därför brukar man använda vatteninsprutning dvs spruta in kallt vatten i motorn..
vid tryck så sitter förgasarna på motorn som vanligt & turbon trycker genom en intercooler genom förgasarna in i motorn, kolla på den orangea 142an på savarturbo.se oskars.. den har sugturbo
mvh
Spruta in kallt vatten i motorn?

Postat: mån apr 26, 2004 2:20 pm
av mattias
Magic_johnson85 skrev:Spruta in kallt vatten i motorn?

Kolla in den här tråden på forumet, jag gav också några länkar längre ner i tråden så du kan läsa vad det handlar om.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=5014
Postat: tis apr 27, 2004 1:44 pm
av Magic_johnson85
Ok, tack.
Använder man wastegate med sugturbo?
Måste man använda vatteninsprutning även om man inte laddar så mycket?
Postat: tis apr 27, 2004 4:25 pm
av larsat
Ja, man använder wastegate och man behöver inte vatteninsprutning
Postat: tis apr 27, 2004 6:33 pm
av Magic_johnson85
larsat skrev:Ja, man använder wastegate och man behöver inte vatteninsprutning
Ok, var kan gränsen ligga för när man behöver vatteninsprutning?
Postat: tis apr 27, 2004 9:36 pm
av larsat
wastegaten sitter på grenröret eller turbons avgashus & släpper ut avgaser när laddtrycket blir för högt så man slipper spränga motorn

spelar ingen roll om man har sug eller tryck turbo det enda som skiljer är var förgasaren sitter.. samt att turbon måste vara "koltätad" när man har sugturbo så inte oljan som smörjer axeln i turbon sugs in i motorn (har fattat det så iaf

)
när vattensprut behövs är nog svårt att säga men många som trimmar turbomotorer anser att svårigheter upstår vid laddtryck över 1 bar, då måste man börja ha mer koll på grejjorna så att säga.... sedan beror det väll på hur varmt det blir
trimma
Postat: ons apr 28, 2004 5:49 am
av thunder cat
ville bara säga för att plocka ur dom hästarna ur en volvomotor skulle man väll inte äns behöva turbo man kan ju göra en b24 med strok och komma upp i dom hästarna med bara sugmotor