Sida 1 av 1
M-stakar och B23ET kolvar i 234
Postat: fre jul 28, 2006 4:37 pm
av Sampe
Passar det att trycka i ovanstående kolvar och stakar i ett 234 (16v) block??
Eller är det fel dim på vevtapparna??
Re: M-stakar och B23ET kolvar i 234
Postat: fre jul 28, 2006 4:44 pm
av Jens Gustavsson
Sampe skrev:Passar det att trycka i ovanstående kolvar och stakar i ett 234 (16v) block??
Eller är det fel dim på vevtapparna??
det passar inte mot veven
det går att modifiera en B23 vev så den passar i nyare B230 block
Postat: fre jul 28, 2006 4:47 pm
av Sampe
Som jag misstänkte då...
Vad är det som måste ändras för att åka 16V på ett B23 block då??
Måste vara planetens snabbaste forum då svar kommit innan man ens uppdaterat sidan....

Postat: fre jul 28, 2006 4:52 pm
av Sampe
Sampe skrev:Som jag misstänkte då...
Vad är det som måste ändras för att åka 16V på ett B23 block då??
Måste vara planetens snabbaste forum då svar kommit innan man ens uppdaterat sidan....

Tänkte på kamdrivning och så...
Vad får man för komp med en orörd 16V topp på ett B23et block???
Postat: fre jul 28, 2006 5:04 pm
av Jens Gustavsson
ventil utag i kolvarna är det jobbigaste sen behövs en kortare rem.....
men jag är inte expert i denna fråga så jag låter någon annan svara!
Postat: fre jul 28, 2006 5:14 pm
av Sampe
Ok!
Men det skulle vara intressant att veta vad man får för komp...
Vad tror du om detta motorkoncept då:
Standard B23et botten
Orörd 16V topp
Gt40 turbo
Hemmapulat grenrör
V.e.m.s styrsystem
Msd 6 tändning
Vart torde man hamna effektmässigt?? Och hur mycket borde den tåla??
Postat: fre jul 28, 2006 5:21 pm
av fredde_vit_pv
då går den nog sönder när den startar

Postat: fre jul 28, 2006 5:23 pm
av Sampe
Just de...

Postat: fre jul 28, 2006 5:27 pm
av Jens Gustavsson
Sampe skrev:Ok!
Men det skulle vara intressant att veta vad man får för komp...
det fins bara ett sätt att få reda på det, ut i garaget och mät och räkna!
ca 400hk har folk med liknande konsept fått när allt är optimerat. (ante arvika tex som har testat liknande konsept i bänk)