Pulser i bränslesystemet
Postat: ons apr 10, 2019 9:14 pm
Tänkte plocka era hjärnor på kunskap och idéer.
Kör ju rätt många bilar i bänken och titt som tätt dyker det upp problem med kraftiga pulsationer i bränslet. Det blir då att man får göra en redig bergskedja i mappen för å försöka kompensera. Men det är inte rätt väg att gå tycker jag och inte alltid det hjälper ens.
Pulserna kommer från när spridare öppnar och stänger. Samt från tryckreferensen från insuget.
Värst problem verkar det vara med stora regulatorer typ nuke, och 4 cylindrar runt 2800rpm.
Har i flera fall byta ut hårda an slangar mot vanlig gummislang både före och efter railen. Det brukar hjälpa, men många vill ju ha idiotsäker stenhård stålomspunnet teflonslang. Å det är inte så konstigt men man måste ju få det att funka.
Har sett bilar med massiva problem där det blivit monterar pulsdämpare utan skillnad. Då började jag klura på placeringen..
För att kunna dämpa så bör ju dämparen sitta så nära som möjligt där pulserna kommer från tänker jag. Så säg mitt i railen eller direkt i inmatningen. Tänker även att btr dämpar men då måste ju den sitta nära också. När vi gjorde så att vi dämparen och btr så nära som möjligt så försvann problemet nästan helt.
Tänker att en mjuk silikonslang är ett bra val mellan insug och btr så dämpas pulser från insuget lite.
Det riktigt konstiga är att många funkar perfekt fast det är stenhårda slangar å rör samt btr som sitter långt bort å har hård slang till insuget, dvs inget uppenbart som kan dämpa. Kan det vara vissa pumpar som är bättre?
Kör ju rätt många bilar i bänken och titt som tätt dyker det upp problem med kraftiga pulsationer i bränslet. Det blir då att man får göra en redig bergskedja i mappen för å försöka kompensera. Men det är inte rätt väg att gå tycker jag och inte alltid det hjälper ens.
Pulserna kommer från när spridare öppnar och stänger. Samt från tryckreferensen från insuget.
Värst problem verkar det vara med stora regulatorer typ nuke, och 4 cylindrar runt 2800rpm.
Har i flera fall byta ut hårda an slangar mot vanlig gummislang både före och efter railen. Det brukar hjälpa, men många vill ju ha idiotsäker stenhård stålomspunnet teflonslang. Å det är inte så konstigt men man måste ju få det att funka.
Har sett bilar med massiva problem där det blivit monterar pulsdämpare utan skillnad. Då började jag klura på placeringen..
För att kunna dämpa så bör ju dämparen sitta så nära som möjligt där pulserna kommer från tänker jag. Så säg mitt i railen eller direkt i inmatningen. Tänker även att btr dämpar men då måste ju den sitta nära också. När vi gjorde så att vi dämparen och btr så nära som möjligt så försvann problemet nästan helt.
Tänker att en mjuk silikonslang är ett bra val mellan insug och btr så dämpas pulser från insuget lite.
Det riktigt konstiga är att många funkar perfekt fast det är stenhårda slangar å rör samt btr som sitter långt bort å har hård slang till insuget, dvs inget uppenbart som kan dämpa. Kan det vara vissa pumpar som är bättre?