Sida 1 av 2

Pulser i bränslesystemet

Postat: ons apr 10, 2019 9:14 pm
av dundersmurfen
Tänkte plocka era hjärnor på kunskap och idéer.

Kör ju rätt många bilar i bänken och titt som tätt dyker det upp problem med kraftiga pulsationer i bränslet. Det blir då att man får göra en redig bergskedja i mappen för å försöka kompensera. Men det är inte rätt väg att gå tycker jag och inte alltid det hjälper ens.

Pulserna kommer från när spridare öppnar och stänger. Samt från tryckreferensen från insuget.

Värst problem verkar det vara med stora regulatorer typ nuke, och 4 cylindrar runt 2800rpm.

Har i flera fall byta ut hårda an slangar mot vanlig gummislang både före och efter railen. Det brukar hjälpa, men många vill ju ha idiotsäker stenhård stålomspunnet teflonslang. Å det är inte så konstigt men man måste ju få det att funka.

Har sett bilar med massiva problem där det blivit monterar pulsdämpare utan skillnad. Då började jag klura på placeringen..

För att kunna dämpa så bör ju dämparen sitta så nära som möjligt där pulserna kommer från tänker jag. Så säg mitt i railen eller direkt i inmatningen. Tänker även att btr dämpar men då måste ju den sitta nära också. När vi gjorde så att vi dämparen och btr så nära som möjligt så försvann problemet nästan helt.

Tänker att en mjuk silikonslang är ett bra val mellan insug och btr så dämpas pulser från insuget lite.


Det riktigt konstiga är att många funkar perfekt fast det är stenhårda slangar å rör samt btr som sitter långt bort å har hård slang till insuget, dvs inget uppenbart som kan dämpa. Kan det vara vissa pumpar som är bättre?

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: ons apr 10, 2019 9:16 pm
av dundersmurfen
Exempel på en bränslemapp där jag testade kompensera



Bild

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: ons apr 10, 2019 9:17 pm
av dundersmurfen
Kanske ska nämna att problemet med överdrivna pulser i bränsletrycket är att motorn går snålt, ibland så snålt att den inte orkar förbi ett visst varv på belastning utan bara på torrgasning

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: ons apr 10, 2019 9:26 pm
av super7
Intressant ämne :thumbright:

Mindre problem med sekventiell insprutning?


//Nisse

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: ons apr 10, 2019 10:34 pm
av dundersmurfen
Alla har varit sekventiellt, kör aldrig i batch annat än lh2.4

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: ons apr 10, 2019 11:43 pm
av Pro-Mille
Hur stora spridare? flödesmatchade?

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: tor apr 11, 2019 5:42 am
av zurfer
Sätta dit ett filter med stor volym innan fuelrail?
Typ nån form av tryckutjämnings tank?

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: tor apr 11, 2019 8:16 am
av Pacman
Titta på originalbilar med returnless fuel som t.ex Volvo S60/V70. De har en pulsdämpare mitt på fuelrail. Sno en sådan och testa nästa gång.

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: tor apr 11, 2019 2:16 pm
av Erland Cox
Använd 4 kantiga spridarrör ( fuel rail ) istället för runda om du nu har runda.

Erland

Postat: tor apr 11, 2019 3:19 pm
av Big Al
-

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: tor apr 11, 2019 7:03 pm
av Kadett4wd
Nuke har jag dålig erfarenhet av.
Kulan centrerar inte riktigt i sätet och blir sliten/slitet.

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: tor apr 11, 2019 7:57 pm
av quattro
När jag byggde om min Audi 80 från sug till turbo hade jag först en Malpassi btr. Motorn var svår då att få att gå bra. När jag kopplade in en bränsletrycksmätare förstod jag varför. Bränsletrycket fladdrade vilt hela tiden. Varje gång en spridare öppnade ändrades bränsletrycket. Bytte till en annan tryckregulator och trycket blev helt stabilt.
Jag har kört batch injection vartannat motorvarv. Då hör man hur det knackar i bränslesystemet av tryckstötar från när 5 spridare öppnar o stänger samtidigt. Jag gick ifrån det, inte för att motorn var svår att mappa, utan för att det lät så illa. Invändiga kopparrör mot naket plåtgolv i kupén. Det knackade högljutt i hela bilen. Speciellt på låga varv. Ju mer man gasade ju högre knackade det.

Det du beskriver kan vara en stående våg i bränslesystemet, men då bör den vandra fram o tillbaka med motorvarvet. Olika spridare kan få olika tryck vid vissa varvtal.Då skulle man ju behöva kompensera varje spridare för sig. Men troligare är nog att btr helt enkelt kommer i svängning vid vissa varvtal. Jag säger som Alexander. Olämplig btr. Byt och se vad som händer

Att kompensera i bränslemappen för en dålig set-up av systemet tror jag inte är en bra idé. Skulle ägaren byta en bränsle- eller tryckslang av någon anledning - till annan längd, diameter eller hårdhet - så kan resonansfrekvensen och kompensationen hamna helt fel. Bättre att koppla in en tryckmätare och testa att byta delar i systemet tills trycket blir helt stabilt innan man mappar. Öka/minska med laddtrycket skall det självklart göra, men inget annat.

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: tor apr 11, 2019 10:23 pm
av dundersmurfen
Mycket fin input, tack så jättemycket!
Tyvärr kan man inte alltid bygga om så mycket pga tid eller att man ska hitta delar som passar som måste beställas eller nåt.

Sedan försök att övertala en kund som spenderat många tusen på ett värsting soppa system med nuke grejer

Postat: tor apr 11, 2019 11:55 pm
av Big Al
-

Re: Pulser i bränslesystemet

Postat: sön apr 14, 2019 8:44 am
av Jens Gustavsson
jag hade problem med detta 2010 i vegans första B20 utförande fins lite läsning här om "anti puls snabeln" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=540