Sida 1 av 5

Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 12:14 am
av thomass
Hej!

Bygger just nu om E30in inför sommaren från kompressor till turbo. (M60B40)

Tänkte svetsa wastegaten direkt i avgashuset denna gång, men bilen är för liten för turbon Bild

Min fundering är följande;

Kan någon som vet och har provat, berätta om det fungerar bra att svetsa en 90’ böj i avgashuset som jag sedan sätter wastegaten i? Förstör jag hela funktionen, eller fungerar det med en böj? Detta är pga platsbrist.

Ni behöver inte komma med några djupa spekulationer om att jag sänker verkningsgraden osv, utan säg bara om det fungerar eller om jag kvaddar turbon totalt :-)

Försöker mig på en liten ”ritning” nedan.

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 1:50 am
av jompazx
Disclaimer: jag är ingen expert. Men här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=45 kan du läsa en "giganternas kamp" på just det ämnet.

Men jag tycker man ganska ofta ser "seriösa" ha wastegsten på avgashuset.

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 9:29 am
av thomass
jompazx skrev:Disclaimer: jag är ingen expert. Men här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=45 kan du läsa en "giganternas kamp" på just det ämnet.

Men jag tycker man ganska ofta ser "seriösa" ha wastegsten på avgashuset.
Hej!

Jo den tråden har jag inte missat. Men nu var funderingen just det om en 90-gradare innan wg. Sätter man den rakt på så ”förstör” man ju inte avgashusets utformning på samma sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 4:07 pm
av whilliam
Om du borrar hål och portar ur avgashuset precis mellan flänsen och "snäckan", porta gärna en bit "in" i flänsen också, jag menar att hålen där avgaserna leds in i W/G ska "inkräkta" lite på flänsens tjocklek (ungefär 3-4mm av tjockleken) så får du en placering som är teoretiskt riktig för pulsdrift.

Kolla på bilden i denna länk, där sitter W/G precis som den bör göra men den sitter i grenröret FÖRE flänsen, jag menar att du ska sätta den i turbon EFTER flänsen.
http://i188.photobucket.com/albums/z247 ... rr1003.jpg

Denna placering gör det möjligt för dig att, enkelt, ha separation ända fram till W/G-ventil/tallrik

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 8:22 pm
av thomass
whilliam skrev:Om du borrar hål och portar ur avgashuset precis mellan flänsen och "snäckan", porta gärna en bit "in" i flänsen också, jag menar att hålen där avgaserna leds in i W/G ska "inkräkta" lite på flänsens tjocklek (ungefär 3-4mm av tjockleken) så får du en placering som är teoretiskt riktig för pulsdrift.

Kolla på bilden i denna länk, där sitter W/G precis som den bör göra men den sitter i grenröret FÖRE flänsen, jag menar att du ska sätta den i turbon EFTER flänsen.
http://i188.photobucket.com/albums/z247 ... rr1003.jpg

Denna placering gör det möjligt för dig att, enkelt, ha separation ända fram till W/G-ventil/tallrik
Hej och tack för svar!

Det du beskriver fungerar säkert jättebra, men pga min platsbrist så undrar jag om det går att sätta ett 90-graders rör (rött på bilden) innan wg, precis där jag ritat ut det. Har ju sett flera som satt wg:n direkt emot i stort sett vart som helst på avgashuset och det fungerar enligt de jag pratat med hur bra som helst.

Men det är just det om man skulle ha ett rör i 90 grader imellan jag funderar på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 8:40 pm
av Kadett4wd
Ska du svetsa direkt i avgashuset ska du se till att gasströmmen i avgashuset vill köra av i kurvan ytterradie så att säga.
Sen efter nån cm kan du vinkla iväg röret till wastegaten var du vill för att få plats.

Bild

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 8:42 pm
av Kadett4wd

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: sön nov 17, 2019 9:00 pm
av thomass
Kadett4wd skrev:Ska du svetsa direkt i avgashuset ska du se till att gasströmmen i avgashuset vill köra av i kurvan ytterradie så att säga.
Sen efter nån cm kan du vinkla iväg röret till wastegaten var du vill för att få plats.

Bild
Snyggt! Det var nåt sånt jag sökte Bild

Då bör man ju istället för att lägga ett långt snitt som på bild 1, kunna svetsa en rörstump som sitter monterad likt bilden i länken för att sedan vinkla den dit jag vill?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tis nov 19, 2019 8:11 am
av thomass
Kadett4wd skrev:Ska du svetsa direkt i avgashuset ska du se till att gasströmmen i avgashuset vill köra av i kurvan ytterradie så att säga.
Sen efter nån cm kan du vinkla iväg röret till wastegaten var du vill för att få plats.

Bild
Jag menar, då bör det väl fungera lika bra om jag skulle sätta röret som jag försökt rita ut på denna bild? Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tis nov 19, 2019 2:30 pm
av whilliam
Man kan sätta wastegaten precis hur man vill men om man sätter den så som du är inne på nu så "fördärvar" man möjligheterna till ett brett register på motorn.
Den bästa totala prestandan får du om du försöker följa de givna regler som finns för gasströmning in i avgashuset och möjlighet att ta tillvara pulsenergin.

Att det finns turbofirmor som gjuter hus med "felaktigt" utseende bevisar inte att det är bra och om du tittar på exempelvis Borg Warner EFR så har de försökt följa det "rätta" sättet på sina hus med integrerad W/G. Bild
Som det ser ut på din bild så har du ingen platsbrist för att ansluta så här, det går ju även att förlänga rören till ventilen så att den hamnar åt den placering till som du önskar.
Kadett4WD har en poäng med att sätta i "ytterböj", det kan förlåtas att göra så om man ska ha väldigt låga laddtryck. Kan nämligen bli problem att få laddtrycket "tillräckligt lågt" vid vissa installationer annars. Det är mer skadligt för turbons funktion att sätta i ytterböj av huset och det blir värre ju längre åt "ditt" håll man sätter den (längre fram/in i "snäckan"). På grenrör har man ju helt andra möjligheter att placera i ytterböj, då utan att störa gasströmmen in i turbon.
Du borde berätta mer om alla data på bygget och turbon, då kan alla ge dig mer exakta råd.

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tis nov 19, 2019 6:59 pm
av thomass
whilliam skrev:Man kan sätta wastegaten precis hur man vill men om man sätter den så som du är inne på nu så "fördärvar" man möjligheterna till ett brett register på motorn.
Den bästa totala prestandan får du om du försöker följa de givna regler som finns för gasströmning in i avgashuset och möjlighet att ta tillvara pulsenergin.

Att det finns turbofirmor som gjuter hus med "felaktigt" utseende bevisar inte att det är bra och om du tittar på exempelvis Borg Warner EFR så har de försökt följa det "rätta" sättet på sina hus med integrerad W/G. Bild
Som det ser ut på din bild så har du ingen platsbrist för att ansluta så här, det går ju även att förlänga rören till ventilen så att den hamnar åt den placering till som du önskar.
Kadett4WD har en poäng med att sätta i "ytterböj", det kan förlåtas att göra så om man ska ha väldigt låga laddtryck. Kan nämligen bli problem att få laddtrycket "tillräckligt lågt" vid vissa installationer annars. Det är mer skadligt för turbons funktion att sätta i ytterböj av huset och det blir värre ju längre åt "ditt" håll man sätter den (längre fram/in i "snäckan"). På grenrör har man ju helt andra möjligheter att placera i ytterböj, då utan att störa gasströmmen in i turbon.
Du borde berätta mer om alla data på bygget och turbon, då kan alla ge dig mer exakta råd.
Tack för input!

Lite info om maskineriet;
Oöppnad M60B40 som gått med kompressor i några år.

Ska nu få sig en HX55 med #22 avgashus ca 65in/80ut. Laddtrycket har jag en vision om att hålla på ca 0,7-0,8 bar. Är väl egentligen inget exotiskt i övrigt som man behöver veta mer än att det är j*vligt trångt i en E30 med V8 och turbo om man vägrar kapa sönder karossen fullständigt. Bild

Bild

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tis nov 19, 2019 7:28 pm
av Steve
Lär nog funka rätt bra hur du än gör med WG på den kombon :)

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: tis nov 19, 2019 7:32 pm
av whilliam
Du har redan så långa grenrör så det spelar inte så stor roll hur du gör (det är lite "för sent" för att "rädda" pulsupptagningsförmågan)
Vad jag nu skriver innebär att du inte behöver följa mina råd alls just på din bil. Vad jag kan framföra är att 22-huset är väldigt litet till ditt ändamål och jag rekommenderar ett så stort som möjligt (28 hus är nog ett du skulle kunna få tag i, större än så är väldigt svårt att hitta) Jag skulle rekommendera att du ändå försöker sätta W/G uttag på grenröret eftersom att du då enkelt kan sälja/byta in ditt hus om du vill ha större när du provkört. Även långa rör till W/G är ok, när det är så trångt som du har och när du ska åka så låga tryck.

Martin byggde en HX50 "specialare" för några år sedan, den hade ett upp-portat 29Hus och det var det enda 29-hus han sett. Den turbon har varit till salu de senaste månaderna men jag kommer inte ihåg var/vilket forum jag såg annonsen

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: ons nov 20, 2019 6:23 am
av Kadett4wd
Bild

Skulle nog jag välja göra, då nyttjar du en liten högtryckszon i avgasshuset, samt ytterkurva.

Re: Wastegate direkt i avgashus

Postat: ons nov 20, 2019 9:33 pm
av thomass
Steve skrev:Lär nog funka rätt bra hur du än gör med WG på den kombon :)
Det låter lovande Bild Ska köra med en 60mm wg för att minimera risken för skenladd samt förhoppningsvis kunna hålla det till stadiga 0,8bar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk