Vilka turbosar får jag plats med i 140:in?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Vilka turbosar får jag plats med i 140:in?

Inlägg av DanneICE »

Det jag tänkt göra är att köpa en B230fk och stoppa ner i -74:an och jag undrar vad man får plats med för turbo som räcker över 300 hk.
Rakstående motor, 940 turbo grenrör.

MVH Danne
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Finns många turbosar som räcker till över 300hk. Vad är målet?? 350-400hk?? Holset HX35 eller HX40 skulle jag säga.

MVH // Nicke
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Målet är kring 300 - 350 hk om man får ut det av dessa grejjor.

B230fk block 96- (borrat till 2.5l)
orginal stakar/kolvar
531 topp (orginal)
T5 kam
öppen vevhusventilation
940 turbo grenrör och insug
3" avgas från turbo
800cc spridare
Prospark sprut/tändning
alu ic från GIK
öppet filter

Får man plats med ett holset hx40 utan några större modifikationer?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

orginalkolvar med 100 i borr :?:
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Om det är orginal kolvar vet jag inte ännu. Motorn står hos en gubbe som jag ska köpa den av, vi har inte fått tag på han nu för han har semester.
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

lite svårt o har orginal kolvar på 96mm till en borrning på 100mm
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
morra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor apr 06, 2006 2:34 am
Ort: umeå

Inlägg av morra »

Det är ju ett enkelt sätt att sänka kompan på :lol: :lol: ..heehe
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Tillbaka till frågan tack?
Passar HX40 på ett 940 turbo grenrör?
ville inte börja kapa i motorrummet ännu.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

DanneICE skrev:Tillbaka till frågan tack?
Passar HX40 på ett 940 turbo grenrör?
ville inte börja kapa i motorrummet ännu.
Nix,du måste bygga en adapterplatta. Och ja det lär förmodligen bli problem med utrymmet, det är därför många kapar bort innerskärmarna och ersätter med rör.
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

ett alternativ är att snickra ihop ett eget grenrör,då kan du placera turbon där du vill,o på så sett slippa kapa innerskärmen.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag har ett 940-grenrör med T3 fläns. De finns HX40 med T3 fläns, dock så kanske kompressorhuset är för stort så de tar i grenröret?

Du kan ju köpa ett 19t agg, de räcker för dina effekter. Men nu blir jag väl halshuggen för de uttalandet. Men HX35 eller HX40 blir mumma.

Och de förenklar en hel del att bygga eget grenrör. För att ha en HX35 t.e.x o använda interna WG;n är att leka med motorns liv. Bättre o skaffa en extern WG med större ventil i då! Typ 35-38mm..

MVH 8)
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Tack för tipset Nyman :D (varför halshuggen?)
Hur mkt kan man ladda med ett 19t? Intern wastegate?

Det är bara det att detta är min första bil jag bygger, har nästan inte skruvat i bilar förut.
Så bygga eget grenrör är kanske lite svårt för mej.
Sen har jag pappa till hjälp om jag inte kan någon grej. Han har skruvat sen han var liten.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

DanneICE skrev:Tack för tipset Nyman :D (varför halshuggen?)
Hur mkt kan man ladda med ett 19t? Intern wastegate?

Det är bara det att detta är min första bil jag bygger, har nästan inte skruvat i bilar förut.
Så bygga eget grenrör är kanske lite svårt för mej.
Sen har jag pappa till hjälp om jag inte kan någon grej. Han har skruvat sen han var liten.
Du ska inte göra bilen fräsch först,sen fixa lite väghållning och sen ge sig på motorn? Man behöver ingen 300hk öööörn pschyyy wrooom öööörn bil som första bil vettu :wink: Och även om man har skruvat länge så är det ingen lätt sak att para ihop en sån motor med en gammal 142,det är mycket annat som måste uppgraderas också och sen har vi det lilla problemet med besiktningen...
Och intern wastegate betyder att turbon har en integrerad WG istället för en öppen,eller två... 8)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag vill bara säga, JAG har inget 940-grenrör med T3 fläns, jag har SETT, var lite trött när ja skrev!

Ett 19T hänger nog med till 350hk iaf. Inte så stort avgashus och på en i övrigt relativt standard motor, typ kam och topp så får man bra vridmoment över hela registret. Åkte en 9000 turbo för några år sedan med standard botten och topp med 19T och moddat sprut, gick hur fint som helst.

Men som Glufsen säger, se till att bygga i ordning andra saker innan du tar dig an motorn. Bromsar måste man ha, tilltagna helst mera än effekten, spec om man ska åka på gatan. Väghållning är alltid kul, spec om effekt finns. Sen tar du och forskar lite mera i vad du kan göra åt motorn, vad du ska ha för aggregat, kam, grenrör, sprut osv...

Säger inte detta för att förstöra dina planer, du gör som du vill i slutändan ändå.. Men många har gjort felet att satsa allt på motorn först. Jag har gjort de, ja åker omkring med standardbromsar t.ex. Men till nästa bil kommer de bli mera ordentligt.

Lycka till i fortsättningen!

MVH // Nicke Nyman 8)
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Jag HÅLLER på med karossen och det nu. All rost är nästan lagad nu och sen ska man inhanla dämpare runt om och bromsar, glömde kanske säga det.
Det var att jag fick tag på den där motorn och då fick jag ett litet recept på cirkus 300 pållar och då tänkte jag att jag frågar vad man kan ha för turbo.

Glufsen Jag vet vad en Intern Wastegate är det var att jag undrade om det satt en sån på 19t snurran vettu :P

Någon som vet ett par bra bromsar till mej?

Tack Nyman :wink:
Skriv svar