Volvo PV 544 Turbo
Re: Volvo PV 544 Turbo
Joo de va tum även där!
Har beställt bultar så verkar lösa sig! Lite osäker på själva konans utformning på huvudet men kanske är samma på tum och metriskt.
Bultarna borde komma nästa vecka redan!
Sökte efter nån låglyftande växellådslyft i och med att de kommer bli en del pusslande men hittade ingen.
Snubblade då över denna som var rätt vettig i pris så borde göra livet lite lättare!
https://www.24mx.se/crosstillbehor/cros ... 432-copy-2
Har beställt bultar så verkar lösa sig! Lite osäker på själva konans utformning på huvudet men kanske är samma på tum och metriskt.
Bultarna borde komma nästa vecka redan!
Sökte efter nån låglyftande växellådslyft i och med att de kommer bli en del pusslande men hittade ingen.
Snubblade då över denna som var rätt vettig i pris så borde göra livet lite lättare!
https://www.24mx.se/crosstillbehor/cros ... 432-copy-2
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Jag var i samma läge flera år sedan hade sparat till en ball växellåda men behövde laga den gamla först.
Hur kul är det på kallt garagegolv utan lyft?! . blev att strunta i tuff låda och köpa 2-pelarlyft istället då
helt klart har jag inte ångrat det valet även om jag fick spara något år till innan uppgradering av lådan.
Din pv kommer att bli hur ball somhelst med äkta stötstångsmotor!
Hur kul är det på kallt garagegolv utan lyft?! . blev att strunta i tuff låda och köpa 2-pelarlyft istället då
helt klart har jag inte ångrat det valet även om jag fick spara något år till innan uppgradering av lådan.
Din pv kommer att bli hur ball somhelst med äkta stötstångsmotor!

Re: Volvo PV 544 Turbo
Fredde de finns då potential till att bli en skojig leksak! Bara man inte tagit sig vatten över huvudet bara! Insåg igår att de är en del pyssel med att få till alla pedaler osv. Värmepaketet får då ryka bland annat!
Är de nån fördel med att koppla samman slangarna som gick till värmepaketet eller ska man bara plugga båda? Försökte hitta någon förklaring hur vattnet strömmar genom en b18/20 men var inte så lätt!
Är de nån fördel med att koppla samman slangarna som gick till värmepaketet eller ska man bara plugga båda? Försökte hitta någon förklaring hur vattnet strömmar genom en b18/20 men var inte så lätt!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 937
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo PV 544 Turbo
Det är cirkulation genom slangarna hela tiden, så det är nog bäst att koppla ihop dom.
Kommer ju från toppen så det är nog viktigt för kylningen.
Om du tar fram den stora plånboken finns ju hängande pedaler med cylindrar inåt.
Det kanske får plats?
/Peter
Kommer ju från toppen så det är nog viktigt för kylningen.
Om du tar fram den stora plånboken finns ju hängande pedaler med cylindrar inåt.
Det kanske får plats?
/Peter
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har inte kikat hur de sitter ihop än men är de cirkulation hela tiden, även me stängd värmekran?blackadder skrev: ↑tis mar 22, 2022 8:54 am Det är cirkulation genom slangarna hela tiden, så det är nog bäst att koppla ihop dom.
Kommer ju från toppen så det är nog viktigt för kylningen.
Om du tar fram den stora plånboken finns ju hängande pedaler med cylindrar inåt.
Det kanske får plats?
/Peter
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 937
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo PV 544 Turbo
Näe, jag fick hjärnsläpp.
Är en av/på ventil till värmen.
/Peter
Är en av/på ventil till värmen.
/Peter
Re: Volvo PV 544 Turbo
ja svänghjulet som fanns på sidan innan i tråden var ju för 8st skruvar så med lite flyt är det ett nyare block med "rätt" gänga 

Re: Volvo PV 544 Turbo
De är tum även på de 8-bultade!
Gjorde ett snabbt ryck ikväll med ”växellådslyften”, fungerade över förväntan! Hissade upp den och grovkapade ur lite mer, kommer bli mysigt och ombonat kring fötterna, trångt om utrymmet.
Är alltså original broms och kopplingspedal som syns nu
Kanske får bli en tumgas
Gjorde ett snabbt ryck ikväll med ”växellådslyften”, fungerade över förväntan! Hissade upp den och grovkapade ur lite mer, kommer bli mysigt och ombonat kring fötterna, trångt om utrymmet.
Är alltså original broms och kopplingspedal som syns nu
Kanske får bli en tumgas
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 937
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo PV 544 Turbo
Du får ha gasen på höger sida tunneln....
Enda skillnaden mellan UF6S och MF6S är att tum är det 82° vinkel på skallen medans metrisk är 90°.
Tror inte det har någon praktisk skillnad, möjligen att tumskruven hamnar lite lägre.
/Peter
Enda skillnaden mellan UF6S och MF6S är att tum är det 82° vinkel på skallen medans metrisk är 90°.
Tror inte det har någon praktisk skillnad, möjligen att tumskruven hamnar lite lägre.
/Peter
Re: Volvo PV 544 Turbo
Gott om plats ju 
Bara kapa lös plattorna från stagen på koppling och broms och svetsa fast dom så långt till vänster det går istället. Fast du kanske skulle byta pedalställ?

Bara kapa lös plattorna från stagen på koppling och broms och svetsa fast dom så långt till vänster det går istället. Fast du kanske skulle byta pedalställ?
Re: Volvo PV 544 Turbo
Precis Steve, blir en makeover så ja får hydraulisk koppling osv.
Köpte ett pedalställ till en 240 som jag har smalnat av och vinklat om sig de passar över förväntan! Däremot så blev ja lite osäker hur ja ska göra, inser att 240 bara har 4:1 i utväxling och de blir nog väldigt tungt utan servo. Kan nog flytta om fästet lite så de blir lite mer utväxling. Samtidigt vore de rätt smidigt med ett färdigt pedalställ med fästen för cylindrar och allt
iof så kanske ja rymmer ett servo på andra sidan de har ja inte kollat!
Pedalstället jag har är även för wirekoppling så måste bygga om även för de.
Tänker att ja flyttar upp pedalen och förlänger den så dom blir jämnlånga. Dock lite osäker på vad man ska sikta på för utväxling? 5:1 räcker de?
Fixade även till ett grovhugget hål i torpeden, nu fattas bara lite finlir!
Köpte ett pedalställ till en 240 som jag har smalnat av och vinklat om sig de passar över förväntan! Däremot så blev ja lite osäker hur ja ska göra, inser att 240 bara har 4:1 i utväxling och de blir nog väldigt tungt utan servo. Kan nog flytta om fästet lite så de blir lite mer utväxling. Samtidigt vore de rätt smidigt med ett färdigt pedalställ med fästen för cylindrar och allt
Pedalstället jag har är även för wirekoppling så måste bygga om även för de.
Tänker att ja flyttar upp pedalen och förlänger den så dom blir jämnlånga. Dock lite osäker på vad man ska sikta på för utväxling? 5:1 räcker de?
Fixade även till ett grovhugget hål i torpeden, nu fattas bara lite finlir!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Coolt projekt!
Och stort tack för tipset om "växellådslyften". Har samma typ av billyft och har klurat på om man skulle göra sig nån typ av saxlyft för växellåda.
Inte värt att tänka när det finns färdigt som inte kostar mer.
Och stort tack för tipset om "växellådslyften". Har samma typ av billyft och har klurat på om man skulle göra sig nån typ av saxlyft för växellåda.
Inte värt att tänka när det finns färdigt som inte kostar mer.
Markus skrev: ↑fre mar 18, 2022 8:06 pm Joo de va tum även där!
Har beställt bultar så verkar lösa sig! Lite osäker på själva konans utformning på huvudet men kanske är samma på tum och metriskt.
Bultarna borde komma nästa vecka redan!
Sökte efter nån låglyftande växellådslyft i och med att de kommer bli en del pusslande men hittade ingen.
Snubblade då över denna som var rätt vettig i pris så borde göra livet lite lättare!
https://www.24mx.se/crosstillbehor/cros ... 432-copy-2
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Hur låg (eller hög, kanske...) är den "växellådslyften" i lägsta läget, med hjul på?
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Med hjulen på är den i lägsta läget 31cm över golvet!therealpinto skrev: ↑ons apr 06, 2022 9:25 am Hur låg (eller hög, kanske...) är den "växellådslyften" i lägsta läget, med hjul på?
Gustaf
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Tack, lite högt för min lyft kanske då...
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå