Hot rod Anglia - 52
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Har fått hem material till ramen och börjat så smått på ramtassarna.
Resten blir i 120x60x4.
Kanske i grövsta laget men det är ingen banbil och lite extra utrymme i ramen skadar inte.
/Peter
Resten blir i 120x60x4.
Kanske i grövsta laget men det är ingen banbil och lite extra utrymme i ramen skadar inte.
/Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Hot rod Anglia - 52
Så där ja, äntligen en som förstår att man ska slipa upp start innan svets
M30 turbo
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
tror han syftar på att han som svetsade gjorde omtag på svetsen iställe för att svetsa direkt så fogberedde han innan fortsatt svetsning
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Nu börjar ramen runt bakaxeln komma ihop.
Främre fästen kvar, sen ska det knåpas ihop med rambenen.
Har börjat skissa på framvagnen, tänkte ha kuggstångsstyrning bakom spindlarna.
Är det någon som har ett tips på lämplig kuggstång?
Tänkte köra el-servo, så en utan servo.
/Peter
Främre fästen kvar, sen ska det knåpas ihop med rambenen.
Har börjat skissa på framvagnen, tänkte ha kuggstångsstyrning bakom spindlarna.
Är det någon som har ett tips på lämplig kuggstång?
Tänkte köra el-servo, så en utan servo.
/Peter
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Vad har du tänkt använda i övrigt i framvagnen? Spindlar, bärarmar...?
Det är lite svårt att tipsa konkret om styrväxel utan att veta mer. De flesta framhjulsdrivna bilar har styrväxel bakom hjulen så det finns massor av alternativ beroende på vilken bredd du behöver. Golf I/II brukade vara ett ganska vanligt val.
Gustaf
Det är lite svårt att tipsa konkret om styrväxel utan att veta mer. De flesta framhjulsdrivna bilar har styrväxel bakom hjulen så det finns massor av alternativ beroende på vilken bredd du behöver. Golf I/II brukade vara ett ganska vanligt val.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Ja, det är ju kanske lite svårt att tipsa om något utan information.
Jag tänkte använda hubbarna från samma bil jag tog bakaxeln ifrån för att, förhoppningsvis, få så lite problem med bromsarna som möjligt.
Det blir egna "spindlar" som dessa bultas på, resten är på ritbordet än så länge.
Har fått till en någorlunda cambergain och rollcenter ca 5cm över backen. styrradie på ca 25mm.KPI 12°
Tänkte försöka få till pull-rod fjädring också.
Vad det gäller längden på bärarmarna så tänkte jag se om det fanns någon kuggstång som jag kunde anpassa måtten efter istället för tvärtom.
I SFRO handboken så står det att det undre länkarmarna ska vara så långa som möjligt, så då borde ju en kuggstång från en AUDI 100 vara bra, med styrarmarna i stort sett helt ihop.
Golf I/II ska jag kolla på lite mer.
Jag tänkte använda hubbarna från samma bil jag tog bakaxeln ifrån för att, förhoppningsvis, få så lite problem med bromsarna som möjligt.
Det blir egna "spindlar" som dessa bultas på, resten är på ritbordet än så länge.
Har fått till en någorlunda cambergain och rollcenter ca 5cm över backen. styrradie på ca 25mm.KPI 12°
Tänkte försöka få till pull-rod fjädring också.
Vad det gäller längden på bärarmarna så tänkte jag se om det fanns någon kuggstång som jag kunde anpassa måtten efter istället för tvärtom.
I SFRO handboken så står det att det undre länkarmarna ska vara så långa som möjligt, så då borde ju en kuggstång från en AUDI 100 vara bra, med styrarmarna i stort sett helt ihop.
Golf I/II ska jag kolla på lite mer.
Re: Hot rod Anglia - 52
Du kan gå flera vägar för att hitta rätt kuggstång. Det viktiga är att centrum på leden för kuggstången ligger i linje mellan övre och unre (inre) bärarms infästning om du ska köra dubbla A-armar vilket jag antar med tanke på karosstypen
Du kan antingen sätta upp framvagnen som du vill, och sen leta en kuggstång som passar (den går ju höja/sänka för att komma i rätt linje), eller så bestämmer du en kuggstång och en position och sätter därefter bärarmarnas position utifrån detta.
Man blir lätt lite gråhårig när man ska meckla för mycket med de där
Kul med fler som väljer Audis V8or också! Vad gjorde att just du valde en Audi motor?
Du kan antingen sätta upp framvagnen som du vill, och sen leta en kuggstång som passar (den går ju höja/sänka för att komma i rätt linje), eller så bestämmer du en kuggstång och en position och sätter därefter bärarmarnas position utifrån detta.
Man blir lätt lite gråhårig när man ska meckla för mycket med de där
Kul med fler som väljer Audis V8or också! Vad gjorde att just du valde en Audi motor?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Kul projekt! Ska bli spännande att se hur ram och upphängning framskrider!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Ja, det är lätt att det drar iväg när man läser om framvagnsgeometri, det är många som har åsikter om hur det ska göras också, men SFRO´s bygghandbok var väldigt bra.Cassius skrev: ↑mån feb 01, 2021 1:41 pm Du kan gå flera vägar för att hitta rätt kuggstång. Det viktiga är att centrum på leden för kuggstången ligger i linje mellan övre och unre (inre) bärarms infästning om du ska köra dubbla A-armar vilket jag antar med tanke på karosstypen
Du kan antingen sätta upp framvagnen som du vill, och sen leta en kuggstång som passar (den går ju höja/sänka för att komma i rätt linje), eller så bestämmer du en kuggstång och en position och sätter därefter bärarmarnas position utifrån detta.
Man blir lätt lite gråhårig när man ska meckla för mycket med de där
Kul med fler som väljer Audis V8or också! Vad gjorde att just du valde en Audi motor?
Varför det blev en Audi är jag inte riktigt säker på, jag gillar ljudet och det är hyffsat billiga motorer. Hade naturligtvis varit lättare med en Cheva 350 smallblock. Men det finns ju redan så många Anglia med det.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Tack!MrCrankyface skrev: ↑mån feb 01, 2021 3:31 pm Kul projekt! Ska bli spännande att se hur ram och upphängning framskrider!
Jag ska försöka komma igång lite bättre med bilderna också.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Härligt
Längtar efter bilder
/NXJ
Längtar efter bilder
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Då är jag med...
Det gårnatt söka på Bildelsbasen på styrväxel oberoende av fabrikat. Då kan du se bilder på olika styrväxlar. Förutom bredd är det ju intressant var pinjongen sitter och hur den pekar.
Ska man rymma en styrväxel bakom motorn och få en rattaxel som går bredvid, så kan man inte ha hur smalt som helst. Rattaxel typ Opel med styrstag på mitten kan absolut funka, men den tar rätt mycket plats i längsled. Var uppmärksam på att det finna Audi med kuggstång bakom axeln men med styrarmar framåt...
Gustaf
Det gårnatt söka på Bildelsbasen på styrväxel oberoende av fabrikat. Då kan du se bilder på olika styrväxlar. Förutom bredd är det ju intressant var pinjongen sitter och hur den pekar.
Ska man rymma en styrväxel bakom motorn och få en rattaxel som går bredvid, så kan man inte ha hur smalt som helst. Rattaxel typ Opel med styrstag på mitten kan absolut funka, men den tar rätt mycket plats i längsled. Var uppmärksam på att det finna Audi med kuggstång bakom axeln men med styrarmar framåt...
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå