Hot rod Anglia - 52
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Kul att du gillar.
Tanken är ett maxxecu med deras PDM för resten av elsystemet.
Tyvärr är inte min låda kompatibel, men
förhoppningsvis har det löst sig tills det är dags att beställa styrning.
Kanske lite tidigt att boka tid för bromsning, men du kan nog förvänta dig en hel del konsultation (och inköp av givare) när det drar ihop sig.
Det blir ju amatörbyggt och med det kommer bonus malus, så jag tänkte köra på etanol.
/Peter
Tanken är ett maxxecu med deras PDM för resten av elsystemet.
Tyvärr är inte min låda kompatibel, men
förhoppningsvis har det löst sig tills det är dags att beställa styrning.
Kanske lite tidigt att boka tid för bromsning, men du kan nog förvänta dig en hel del konsultation (och inköp av givare) när det drar ihop sig.
Det blir ju amatörbyggt och med det kommer bonus malus, så jag tänkte köra på etanol.
/Peter
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Fått ihop styrarmarna.
Näste ihop efter de mått jag fick på testbiten men fick styrleden 5mm högre upp. Gjorde utslag på bumpsteer direkt.
Ska försänkas för bultarna, samma som håller navet.
Note to self:
Gjort i 6mm 2132 och 2172.
TIG svetsat med Tigrod 12.64
/Peter
Näste ihop efter de mått jag fick på testbiten men fick styrleden 5mm högre upp. Gjorde utslag på bumpsteer direkt.
Ska försänkas för bultarna, samma som håller navet.
Note to self:
Gjort i 6mm 2132 och 2172.
TIG svetsat med Tigrod 12.64
/Peter
Senast redigerad av blackadder den tor aug 19, 2021 11:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hot rod Anglia - 52
Oj så vackert! Det är nästan lite för bra tror jag
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Verkligen otroligt snygga styrarmar, ser nästan gjutna ut!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Det blir ju skärmlöst, så lite energi får man ju lägga på utseendet.
Tack! Kul att du gillar dom, försökte få till lite I-beam stuk på dom.MrCrankyface skrev: ↑mån aug 16, 2021 1:14 pm Verkligen otroligt snygga styrarmar, ser nästan gjutna ut!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
När man ser ljuset i tunneln med styrningen är det dags för fjädringen.
Knåpat ihop lederna till pull rod fjädringen.
Utväxling 1:2 för att få längre slag på stötdämpare och fjäder.
Det ska bli lättare att justera då, säger de lärde.
Fast den egentliga anledningen är att jag tycker det ser fräckt ut.
Det blir ju en väldigt luftig framvagn också.
Fan vet, den kanske kommer att fungera också?
/Peter
Knåpat ihop lederna till pull rod fjädringen.
Utväxling 1:2 för att få längre slag på stötdämpare och fjäder.
Det ska bli lättare att justera då, säger de lärde.
Fast den egentliga anledningen är att jag tycker det ser fräckt ut.
Det blir ju en väldigt luftig framvagn också.
Fan vet, den kanske kommer att fungera också?
/Peter
Senast redigerad av blackadder den mån aug 23, 2021 6:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hot rod Anglia - 52
Formerna får du ju utan tvekan ihop och är inte ens lite tveksam att du kommer att få till funktionen också
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Svetsade ihop lederna och pressade i glidlager.
Fick Knåpat dit en fettnippel också.
Sedan var det "bara" att göra fästen i ramen och montera.
Efter lite flyttande är det 5mm till allt som rör sig i alla möjliga in/utfjädring full lock höger/vänster etc.
Hade en förhoppning om att slippa jacka ur i ramen för dragstängerna men tji fick jag.
Blir en ganska luftig framvagn.
/Peter
Fick Knåpat dit en fettnippel också.
Sedan var det "bara" att göra fästen i ramen och montera.
Efter lite flyttande är det 5mm till allt som rör sig i alla möjliga in/utfjädring full lock höger/vänster etc.
Hade en förhoppning om att slippa jacka ur i ramen för dragstängerna men tji fick jag.
Blir en ganska luftig framvagn.
/Peter
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Den framvagnen hade man nog kunnat gjort affisch av, jäklar så snyggt. Bra jobbat!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Jäklar va koolt
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Tack!
Roligt att ni gillar den.
Har knåpat vidare på krängningshämmaren, men är lite osäker på om det kommer att fungera.
Tanken är att centrumet på wattlänk en ska fjädra på pinnen (21mm krängningshämmare från Amazon)
Blir det för mycket kan man enkelt lossa 3 skruv, dra ut den och sätta i en klenare.
På bilderna är det helt utfjädrat.
Kom gärna med kommentarer, jag är väldigt fundersam på om det kan fungera.
/Peter
Roligt att ni gillar den.
Har knåpat vidare på krängningshämmaren, men är lite osäker på om det kommer att fungera.
Tanken är att centrumet på wattlänk en ska fjädra på pinnen (21mm krängningshämmare från Amazon)
Blir det för mycket kan man enkelt lossa 3 skruv, dra ut den och sätta i en klenare.
På bilderna är det helt utfjädrat.
Kom gärna med kommentarer, jag är väldigt fundersam på om det kan fungera.
/Peter
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Hot rod Anglia - 52
Har tittat på bilderna ett par gånger nu, och det klarnar... tror jag.
Lite svårt att komma med tydliga tankar, hur stor är utväxlingen.
För visst blir rörelsen i länkaget att om man "kränger chassiet" 20mm.
20mm in höger 20mm ut vänster
Så kommer det att "böja pinnen" i sidled.
Hur många mm. blir det då, om man tänker på utväxlingen på det sättet ?
Jag räknade en del på min 635a, när jag byggde rör krängaren fram. (Med formler från rejsa forumet)
Men mina vanliga krängar armar sitter direkt i fjäderbenen så det är väl ca. 123% enklare
Lite svårt att komma med tydliga tankar, hur stor är utväxlingen.
För visst blir rörelsen i länkaget att om man "kränger chassiet" 20mm.
20mm in höger 20mm ut vänster
Så kommer det att "böja pinnen" i sidled.
Hur många mm. blir det då, om man tänker på utväxlingen på det sättet ?
Jag räknade en del på min 635a, när jag byggde rör krängaren fram. (Med formler från rejsa forumet)
Men mina vanliga krängar armar sitter direkt i fjäderbenen så det är väl ca. 123% enklare
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Haha! Ja, det är inte helt självklart.
Tack för att du svarar.
Om hjulet fjädrar 20mm rör sig dragstången 10mm, kalla det MR 0,5 om man vill.
Två hjul ger dubbel rörelse.
Detta gör ju att 20mm infjädring/utfjädring flyttar centrumet på wattlänken 20mm.
Hur mycket kraft det blir klarar jag inte av att räkna ut.
Wattlänken har 80mm cc och det är ca 150mm mellan infästning/wattlänk.
/Peter
Tack för att du svarar.
Om hjulet fjädrar 20mm rör sig dragstången 10mm, kalla det MR 0,5 om man vill.
Två hjul ger dubbel rörelse.
Detta gör ju att 20mm infjädring/utfjädring flyttar centrumet på wattlänken 20mm.
Hur mycket kraft det blir klarar jag inte av att räkna ut.
Wattlänken har 80mm cc och det är ca 150mm mellan infästning/wattlänk.
/Peter
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Hot rod Anglia - 52
Spontant utan att räkna, låter 20mm deformation, mycket på 150mm = väldigt hård krängare.
På 635an är mina armar på krängaren anslutna till fjäderbenet.
De är i 22mm fjäderstål och typ 300mm?
Ändå blir merparten av deformationen vid krängning i mitt 30x3mm sömlösa rör.
Tittar man på denna, är det ju ganska tunt gods i "propellern" som här utgör fjädern.
Och dessutom med ganska långa armar.
https://s1.cdn.autoevolution.com/images ... here_2.jpg
På 635an är mina armar på krängaren anslutna till fjäderbenet.
De är i 22mm fjäderstål och typ 300mm?
Ändå blir merparten av deformationen vid krängning i mitt 30x3mm sömlösa rör.
Tittar man på denna, är det ju ganska tunt gods i "propellern" som här utgör fjädern.
Och dessutom med ganska långa armar.
https://s1.cdn.autoevolution.com/images ... here_2.jpg
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Ja, det är den känslan jag också har fått, utan några teoretiska belägg.
En klenare pinne borde ju bli bättre, men det hade varit bra om man kunde få till en längre pinne.
Både för böjkraften och vinkel fel som blir när det böjer sig.
Fjädrande armar, som på bilden, är ingen dum idé, men då blir det värre om man ska ändra.
Eller ja, mer arbete.
/Peter
En klenare pinne borde ju bli bättre, men det hade varit bra om man kunde få till en längre pinne.
Både för böjkraften och vinkel fel som blir när det böjer sig.
Fjädrande armar, som på bilden, är ingen dum idé, men då blir det värre om man ska ändra.
Eller ja, mer arbete.
/Peter