Erland Cox skrev:
Det man egentligen vill begränsa är medeltrycket, cylindertrycket som vill spräcka blocket.
Erland
Här måste du mena peaktrycket och inte medeltrycket? Menar du det så är vi överens och om inte så säger du emot dig själv i meningen efter.... :
Erland Cox skrev:
Jag försöker lösa det genom att lugna ner förbränningen så att tryckstegringen runt TDC inte blir så hög.
Samma medeltryck men lägre tryckpeak.
Erland
På en sugmotor går detta inte att göra eftersom verkningsgraden sjunker när man lägger förbränningen senare, man kan alltså inte få samma medeltryck men väl ett "acceptabelt" medeltryck.
På en turbomotor gå det utmärkt (om man inte ligger på turbons maxgräns) för den energi man tappar vid förbränningen kommer ut genom avgasporten i stället och där kan turbon ta hand om den. (genom ett högre ladd)
Ju högre laddtryck desto bättre håller motorn (vid samma vridmoment) detta gäller så länge turbon ligger inom det område som den designats för (pressar man den utanför området så kan den till slut inte omvandla energin och då blir den som en "propp" och motorn håller sämre med högre ladd)
Erland Cox skrev:
Själva turboladdningen brukar lyfta både varvet för max vrid och max effekt jämfört med en sugmotor.
Erland
Varvtalet för maxvrid lyfter den inte, det ligger kvar på samma, OM den ska lyfta det så beror det på att den får upp laddtrycket för sent, då kommer det att lyftas. Varvtalspunkten för maxeffekt lyfts av turbon i olika grad med olika turbos. Har turbon extremt hög verkningsgrad vid området för maxeffekt så lyfts det upp massor och omvänt, har den börjat tappa verkningsgrad där så kan det t.o.m. sänkas.
Det är även så att laddtrycket inte behöver vara konstant och då kan man flytta runt pucklarna på vridkurvan ännu mera. En av de sämsta tänkbara utseendena på en laddtryckskurva är att den är spikrak. (då har man inte alls låtit turbon använda sin fulla dynamik på given set-up)
Moderna standardbilar reglerar inte laddtrycket, de reglerar vridkurvan och det är det bästa sättet. (förr reglerades laddtrycket)