Hur får man lös den?? Lossat bulten sen kommer den ca 3mm sen tar det tvärnit. Provat bända lättmen stumt. Måste ju sitta på nåt annat sätt.
Måste lös med den då förra ägaren verkar ställt den galet. Rotorn ska ligga längs motorn med första cylinder i toppom jag fattat rätt. Är nog en kugg eller 2 fel.
Fördelaraxeln är ju bara rak med spår för oljepumpen, ett drev och en kam för bränslepumpen. Så borde inte kunna hända då mycket märkligt där tycker jag
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Du måste ovillkorligen ta loss bränslepumpen först, nocken för pumpen sitter ovanför fördelardrevet. Det vanliga med felkuggning på cih-motorerna brukar resultera i ett halvt varv fel på fördelaren ,enklast att åtgärda genom att flytta tändkablarna ett halv varv Det ska finnas ett märke i kanten på fördelarhuset där ettan ska vara, garanterat om du har en boschfördelare. mvh Kjelle
man kan sätta rotorn nästan hur man vill, fördelaren går ju nästan vrida 360 grader.
Utan vakumklocka kan man vrida 360 grader vill jag minnas.
Så jag brukade bara kasta i fördelaren och sen vred till det blev bra =)
Steve skrev:Tack och lov så har jag inga Opelkunskaper, men kan man sätta svänghjulet fel så lär det väl kanske idé att kolla så det stämmer också
Då kan jag som inte är rädd för kunskap om olika fabrikat meddela dessa gamla motorer är så pass påkostade att svänghjulet bara passar på ett ställe, ett hål är förskjutet. Nån gång ska jag ha en liten kurs med dej Steve
Steve skrev:Tack och lov så har jag inga Opelkunskaper, men kan man sätta svänghjulet fel så lär det väl kanske idé att kolla så det stämmer också
Då kan jag som inte är rädd för kunskap om olika fabrikat meddela dessa gamla motorer är så pass påkostade att svänghjulet bara passar på ett ställe, ett hål är förskjutet. Nån gång ska jag ha en liten kurs med dej Steve
Du tror inte att det är så att dom borrade hålen på fri hand medans dom smuttade på en bier och en bratwurst, och så blev det bara så?
Nä, men har en dröm om att hitta rätt Ascona B nån gång så jag kan förstöra en sån också
Evighetsprojekten If it has tits or wheels it will give you problems
Låter kul med Ascona Steve, jag hejar på, huvudsaken det blir en kul motor/drivlina. Det som är lite imponerande med tyskar är att dom gör så exakt lika när dom i ölberusning borrar hål