Totalombyggnad Volvo Amazon -65
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Tack så mycket!
Gjorde två snabba bitar för att kunna klämma ihop halvorna rejält inför svetsning, måtten höll sig rätt bra och det slog sig bara ytterst lite. Inget man kommer märka av.
Gapet mellan bitarna är på gränsen till för stort men det blir vad det blir när man jobbar med vad som låg på hyllan(eller golvet snarare).
Eftersom det ska SFRO besiktas så tog jag en hel del foton innan jag slipade ner svetsarna utvändigt. Invändigt är dom orörda.
Har bara punktat dit det så länge, vet ju aldrig om jag missat tänka på något.
Inte helt nöjd med utseendet men kan nog vara min pedantiska sida som tar lite för mycket plats.
Liten helhetsbild. Förhoppningsvis hinner jag påbörja övre fästet i helgen.
Förövrigt, någon som vet hur det ser ut med lager i denna bakaxel?
Nu är det iofs ganska långt kvar men funderar på om man skulle riva och byta lite innan det monteras "permanent".
Gjorde två snabba bitar för att kunna klämma ihop halvorna rejält inför svetsning, måtten höll sig rätt bra och det slog sig bara ytterst lite. Inget man kommer märka av.
Gapet mellan bitarna är på gränsen till för stort men det blir vad det blir när man jobbar med vad som låg på hyllan(eller golvet snarare).
Eftersom det ska SFRO besiktas så tog jag en hel del foton innan jag slipade ner svetsarna utvändigt. Invändigt är dom orörda.
Har bara punktat dit det så länge, vet ju aldrig om jag missat tänka på något.
Inte helt nöjd med utseendet men kan nog vara min pedantiska sida som tar lite för mycket plats.
Liten helhetsbild. Förhoppningsvis hinner jag påbörja övre fästet i helgen.
Förövrigt, någon som vet hur det ser ut med lager i denna bakaxel?
Nu är det iofs ganska långt kvar men funderar på om man skulle riva och byta lite innan det monteras "permanent".
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Kul att följa ditt projekt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
jag monterade just en 240 axel på min duett o jag byte alla lagar o packboxer, dom är inte så dyra
o förhoppningsvis får man inga problem sen
o förhoppningsvis får man inga problem sen
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Ja, det får nog bli så så man vet att det är fräscha grejjer.
Tyvärr så blev det ingen produktiv helg, en hel del tankevurpor gjorde att det tog tid.
Har monterat på hjulen och försökt jigga upp allt för att lättare kunna ta mått och lista ut hur jag vill ha det.
Byggde ihop en liten mätnisse för att kunna nå in över axeln och få exakta mått från golvet/"gata".
Mestadels återanvändning av dom gamla temporära axelfästena.
Hann precis fräsa ur detta, övre fästet till bakaxeln.
Ser verkligen fram emot att svetsa ihop detta i veckan och få allt på plats!
Sen blir det dags att kika på chassi fästen.
Tyvärr så blev det ingen produktiv helg, en hel del tankevurpor gjorde att det tog tid.
Har monterat på hjulen och försökt jigga upp allt för att lättare kunna ta mått och lista ut hur jag vill ha det.
Byggde ihop en liten mätnisse för att kunna nå in över axeln och få exakta mått från golvet/"gata".
Mestadels återanvändning av dom gamla temporära axelfästena.
Hann precis fräsa ur detta, övre fästet till bakaxeln.
Ser verkligen fram emot att svetsa ihop detta i veckan och få allt på plats!
Sen blir det dags att kika på chassi fästen.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
En sak värd att tänka på (som kanske kommer lite sent?) är att man får försöka se till att fästena inte sticker ned för långt under axeln. Det krävs ju markfrigång även där, och även med punktering. På bilderna ser det tajt ut men det är ju lite skevt perspektiv också.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Bra poäng där! Det ser värre ut än vad det är men det blev definitivt mindre markfrigång än vad det såg ut som när jag ritade upp det, alltid svårt att jämföra digitalt med verkligheten.
Ska mäta hur det ser ut när jag kommer hem, i värsta fall får jag kapa bort ett eller två av dom nedre justeringshålen så tjänar jag rätt mycket frigång utan att tappa särskilt mycket justering då övre länken kommer ha det mesta i justeringsväg.
Alternativt kapa bort punktsvetsningarna och fräsa om fästet uppåt.
Ska mäta hur det ser ut när jag kommer hem, i värsta fall får jag kapa bort ett eller två av dom nedre justeringshålen så tjänar jag rätt mycket frigång utan att tappa särskilt mycket justering då övre länken kommer ha det mesta i justeringsväg.
Alternativt kapa bort punktsvetsningarna och fräsa om fästet uppåt.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Du är riktigt skarpögd Gustaf! Jäklar vad lågt det var när jag väl satte mig ner och mätte ordentligt.
Botten av fästena är ca 8cm ovan mark. Däcksidan är också cirka 8cm, så i värsta fall med punka och sprängt däck kan jag bli stående på fästet.
Kommer kapa bort punktsvetsarna och fräsa om så jag kan flytta upp fästena 3cm, det bör ge mig lite extrautrymme.
I samma veva ska jag se om jag kan flytta ut dom längre också, just nu sitter dom c-c 94cm vilket matchar rätt bra med c-c på bilens balkar.
Tyckte detta var en bra idé från början men har sen dess tänkt om och kommer nog försöka sätta bussningarna på utsidan av balkarna och sedan förstärka infästningen.
Bankade ihop överfästet idag, för att få en rund och fin böj tog jag en bit ur skräphögen och klämde fast, funkade över förväntan.
Vartefter jag fick böjen rätt så punktade jag fast innan jag helsvetsade. Så nu är det "bara" kvar att forma botten mot axeln och se vart jag hamnar.
Botten av fästena är ca 8cm ovan mark. Däcksidan är också cirka 8cm, så i värsta fall med punka och sprängt däck kan jag bli stående på fästet.
Kommer kapa bort punktsvetsarna och fräsa om så jag kan flytta upp fästena 3cm, det bör ge mig lite extrautrymme.
I samma veva ska jag se om jag kan flytta ut dom längre också, just nu sitter dom c-c 94cm vilket matchar rätt bra med c-c på bilens balkar.
Tyckte detta var en bra idé från början men har sen dess tänkt om och kommer nog försöka sätta bussningarna på utsidan av balkarna och sedan förstärka infästningen.
Bankade ihop överfästet idag, för att få en rund och fin böj tog jag en bit ur skräphögen och klämde fast, funkade över förväntan.
Vartefter jag fick böjen rätt så punktade jag fast innan jag helsvetsade. Så nu är det "bara" kvar att forma botten mot axeln och se vart jag hamnar.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Låter klokt, tänk bara på att det påverkar var fästena i bilen ska sitta också.
Jag skulle aldrig vilja ha under 100 mm frigång, helst 150 mm. Även om axeln rör sig med hjulen (den fastnar ju inte på fartgupp och sånt) så kan fästen som sticker ned lätt haka i saker som lyft, släp när man lastar och liknande.
Gustaf
Jag skulle aldrig vilja ha under 100 mm frigång, helst 150 mm. Även om axeln rör sig med hjulen (den fastnar ju inte på fartgupp och sånt) så kan fästen som sticker ned lätt haka i saker som lyft, släp när man lastar och liknande.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Ska ha det i åtanke, tack!
Är väl mer eller mindre färdig med dom 3 länkarna, fortfarande bara punktat och har inte höjt upp dom nedre fästena än.
Vill låta dom sitta så jag kan ta lite mått mot chassit först.
Inte helt säker på det övre fästet än, kan spara en hel del höjd om jag flyttar ut det till vänster i bild så det hamnar där gamla momentarmen eller vad det heter suttit.
Övre fästet är bara punktat, måste bestämma mig innan jag fortsätter för långt där.
Här ser man hur högt det övre fästet hamnar. Blir en jäkla konstruktion i bilen för att få någon stadga i det övre främre fästet.
I längd och bredd sitter axeln inom en millimeter av där jag vill ha den men i höjdled är den några centimeter för högt upp just nu
Nackdelen med att flytta övre fästet i sidled är både att jag måste bredda kaphålet ännu mer och att jag inte gillar att det inte blir symmetriskt.
Fördelen är att flyttar jag den åt sidan så kan jag även skjuta bak den, så den inte putar ut så långt fram.
Röda linjen är ungefär vart nedre främre fästet hamnar, lila är befintlig "balk" som jag troligtvis kommer försöka bygga vidare på och sätta ihop med framvagnen enligt grönt.
Måste fortfarande komma på någon vettig förstärkning innan jag kapar bort balkarna och sätter dit dom nya, dock ingen större belastning på chassit just nu då motorn är direkt understöd av 3 pallbockar och bakaxeln står på egna hjul så att säga.
Med dom nya balkarna kan jag troligtvis sätta en förstärkning precis framför nedre främre länkfästet för att fördela krafterna från upphängningen. Känns som vanligt som man har rätt mycket vatten över huvudet men ett steg i taget så ska det nog gå.
Är väl mer eller mindre färdig med dom 3 länkarna, fortfarande bara punktat och har inte höjt upp dom nedre fästena än.
Vill låta dom sitta så jag kan ta lite mått mot chassit först.
Inte helt säker på det övre fästet än, kan spara en hel del höjd om jag flyttar ut det till vänster i bild så det hamnar där gamla momentarmen eller vad det heter suttit.
Övre fästet är bara punktat, måste bestämma mig innan jag fortsätter för långt där.
Här ser man hur högt det övre fästet hamnar. Blir en jäkla konstruktion i bilen för att få någon stadga i det övre främre fästet.
I längd och bredd sitter axeln inom en millimeter av där jag vill ha den men i höjdled är den några centimeter för högt upp just nu
Nackdelen med att flytta övre fästet i sidled är både att jag måste bredda kaphålet ännu mer och att jag inte gillar att det inte blir symmetriskt.
Fördelen är att flyttar jag den åt sidan så kan jag även skjuta bak den, så den inte putar ut så långt fram.
Röda linjen är ungefär vart nedre främre fästet hamnar, lila är befintlig "balk" som jag troligtvis kommer försöka bygga vidare på och sätta ihop med framvagnen enligt grönt.
Måste fortfarande komma på någon vettig förstärkning innan jag kapar bort balkarna och sätter dit dom nya, dock ingen större belastning på chassit just nu då motorn är direkt understöd av 3 pallbockar och bakaxeln står på egna hjul så att säga.
Med dom nya balkarna kan jag troligtvis sätta en förstärkning precis framför nedre främre länkfästet för att fördela krafterna från upphängningen. Känns som vanligt som man har rätt mycket vatten över huvudet men ett steg i taget så ska det nog gå.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
vad är för/nack -delar med 3 och 4 länk? det borde väl ge samma geometri? är det bara att en fyrlänk är stabilare?
mvh! Jonathan Hall
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Jag skulle absolut flytta övre staget till sidan om axeln. Då kan du också bygga ett stadigare fäste i axel, utan att behöva svetsa i klumpens gjutgods (det är inte plättlätt att få det att hålla bra).
Som jag kanske nämnt tidigare, Factory Fives trelänk är byggd så och de bilar jag kört med den har fungerat utmärkt.
Fördelen med en trelänk är att man inte får samma binding (låsningar) genom fjädrings/krängningsrörelse som en fyrlänk ger om stagen inte är lika långa och parallella. En fyrlänk är geometriskt sett "överbestämd" kan man säga.
Du pratar om att ersätta balkar, en sak värd att tänka på är att om du säkert vill behålla bilen som ombyggt fordon (så det inte går över gränsen till amatörbyggt), är att behålla original balkar i golvet och originalliknande golvplåt. Det är helt OK att rostlaga, helt OK att förstärka och komplettera med nya balkar men om hela golvplåten är ny och du inte har något kvar av original balksystem är det stor risk att besiktningsorganet vill anse bilen som amatörbyggt fordon.
Gustaf
Som jag kanske nämnt tidigare, Factory Fives trelänk är byggd så och de bilar jag kört med den har fungerat utmärkt.
Fördelen med en trelänk är att man inte får samma binding (låsningar) genom fjädrings/krängningsrörelse som en fyrlänk ger om stagen inte är lika långa och parallella. En fyrlänk är geometriskt sett "överbestämd" kan man säga.
Du pratar om att ersätta balkar, en sak värd att tänka på är att om du säkert vill behålla bilen som ombyggt fordon (så det inte går över gränsen till amatörbyggt), är att behålla original balkar i golvet och originalliknande golvplåt. Det är helt OK att rostlaga, helt OK att förstärka och komplettera med nya balkar men om hela golvplåten är ny och du inte har något kvar av original balksystem är det stor risk att besiktningsorganet vill anse bilen som amatörbyggt fordon.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Då får det bli så, lutade redan kraftigt åt att flytta det så det blir mer likt Factory Fives.
Siktar fortfarande på ombyggt fordon, "balkarna" som ska bytas är dom som är blottlagda då dom alla har grova rostskador, likaså var det med golvet och torpedvägg jag rivit ut.
Det är i princip mellan baksäte och framvagn där jag kommer behöva byta ut dom, där den gröna plåten börjar är allt skyst-ish.
Dom nya balkarna kommer mer eller mindre ligga likadant som det gamla och för att spara lite jobb kommer jag nog köpa ekonomiplåt till amazon och anpassa lite till den nya strukturen.
Så det blir lite rostlagning, förstärkning och komplettering allt i ett.
Superbra poäng dock! Det är lätt att man går för långt när kreativitetet slår till!
Siktar fortfarande på ombyggt fordon, "balkarna" som ska bytas är dom som är blottlagda då dom alla har grova rostskador, likaså var det med golvet och torpedvägg jag rivit ut.
Det är i princip mellan baksäte och framvagn där jag kommer behöva byta ut dom, där den gröna plåten börjar är allt skyst-ish.
Dom nya balkarna kommer mer eller mindre ligga likadant som det gamla och för att spara lite jobb kommer jag nog köpa ekonomiplåt till amazon och anpassa lite till den nya strukturen.
Så det blir lite rostlagning, förstärkning och komplettering allt i ett.
Superbra poäng dock! Det är lätt att man går för långt när kreativitetet slår till!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Jahopp, rullar många timmar i olika försök att bli klok på hur jag vill genomföra detta.
Börjar nog bli dags att städa och organisera i garaget, känns som jag lägger hälften av tiden på att leta efter saker.
Slutade med att jag förstärkte i sidled med lite tillfälligt skrotstål så jag kunde kapa bort den ruttna tvärgående balken.
Eftersom det inte är så mycket kvar av bilen just nu så försöker jag ta bort lite i taget och bygga ihop det borttagna igen.
Nya balkarna på plats, bör bli mycket stadigare.
Dom som går bakåt lutar uppåt för att möta den gröna balken som sitter lite högre.
Tvärgående balken kommer antagligen behöva modifieras längre fram så kardanen går fritt men det får bli ett framtida projekt när bakaxeln verkligen är satt och jag kan kolla fjädringsvägen.
Som sista steg för stunden har jag förstärkt upp framåt nu så framvagnen behåller sin stabilitet när jag fortsätter kapa bort dom ruttna bitarna.
Tanken är att måtta och kapa till nya bitar så nogrannt som möjligt innan jag kapar det gamla, detta så det slipper bli 'hängandes' för länge så det behåller formen.
Börjar nog bli dags att städa och organisera i garaget, känns som jag lägger hälften av tiden på att leta efter saker.
Slutade med att jag förstärkte i sidled med lite tillfälligt skrotstål så jag kunde kapa bort den ruttna tvärgående balken.
Eftersom det inte är så mycket kvar av bilen just nu så försöker jag ta bort lite i taget och bygga ihop det borttagna igen.
Nya balkarna på plats, bör bli mycket stadigare.
Dom som går bakåt lutar uppåt för att möta den gröna balken som sitter lite högre.
Tvärgående balken kommer antagligen behöva modifieras längre fram så kardanen går fritt men det får bli ett framtida projekt när bakaxeln verkligen är satt och jag kan kolla fjädringsvägen.
Som sista steg för stunden har jag förstärkt upp framåt nu så framvagnen behåller sin stabilitet när jag fortsätter kapa bort dom ruttna bitarna.
Tanken är att måtta och kapa till nya bitar så nogrannt som möjligt innan jag kapar det gamla, detta så det slipper bli 'hängandes' för länge så det behåller formen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Går sakta men säkert framåt. Satte in mer tillfälliga förstärkningar runt framvagnen innan jag kapade ner det sista av dom ruttna balkarna.
Kommit fram till att jag ska svetsa in mer förstärkningar där balkarna fäster i trösklarna och baksätesbalken, vet inte om det behövs men kan omöjligt skada att fördela eventuell kraftförflyttning på större yta.
I övrigt ligger den nya framåtgående balken på samma plats som den gamla, saknar en sidogående bit just nu som ska sättas dit senare.
Tanken är även att svetsa plattor på in och utsida av balken mot framvagnen för att få en stark fog mellan det gamla och nya, samma tanke här med att fördela eventuella krafter så svetsfogen omöjligt kan vara någon sorts svag länk.
Sett ovanifrån är den gamla balken bredare(men tunnare gods) så kommer göra någon sorts förstärkning här också för att verkligen fördela kraften mellan nya och gamla balken på en större yta, men det får sättas dit när jag tagit bort dom tillfälliga förstärkningarna.
Kommit fram till att jag ska svetsa in mer förstärkningar där balkarna fäster i trösklarna och baksätesbalken, vet inte om det behövs men kan omöjligt skada att fördela eventuell kraftförflyttning på större yta.
I övrigt ligger den nya framåtgående balken på samma plats som den gamla, saknar en sidogående bit just nu som ska sättas dit senare.
Tanken är även att svetsa plattor på in och utsida av balken mot framvagnen för att få en stark fog mellan det gamla och nya, samma tanke här med att fördela eventuella krafter så svetsfogen omöjligt kan vara någon sorts svag länk.
Sett ovanifrån är den gamla balken bredare(men tunnare gods) så kommer göra någon sorts förstärkning här också för att verkligen fördela kraften mellan nya och gamla balken på en större yta, men det får sättas dit när jag tagit bort dom tillfälliga förstärkningarna.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Tog ett bra tag att kapa bort gamla domkraftsfästet och resterna av gamla golvet för att komma åt rosten här.
Har iaf lärt mig sen tidigare att detta är en process som måste få ta sin tid, har man bråttom får man lägga mer tid på att laga det man kapat sönder ...
Var rejält ruttet, ungefär lika mycket på båda sidorna, inget förvånande förvisso.
Lagning ditsvetsad och svetsarna nerslipade samt sidostöttan punktad på plats.
"Måste" dock lägga mer kärlek på dom gamla lagningarna till vänster om det jag gjorde idag, ser förjävligt ut.
Nu börjar det se någorlunda vettigt ut igen, lika trevligt varje gång man kan montera dit lite mer.
Har iaf lärt mig sen tidigare att detta är en process som måste få ta sin tid, har man bråttom får man lägga mer tid på att laga det man kapat sönder ...
Var rejält ruttet, ungefär lika mycket på båda sidorna, inget förvånande förvisso.
Lagning ditsvetsad och svetsarna nerslipade samt sidostöttan punktad på plats.
"Måste" dock lägga mer kärlek på dom gamla lagningarna till vänster om det jag gjorde idag, ser förjävligt ut.
Nu börjar det se någorlunda vettigt ut igen, lika trevligt varje gång man kan montera dit lite mer.