Sida 1 av 4

Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: lör mar 20, 2021 3:43 pm
av tobmag
Håller på med ett par "May fire ball toppar , Jaguar V12 i HE utförande.

Tänkte göra om dom lite och sänka insugsventilen mera i höjd med avgas så man kan bearbeta fram ett mera normalt förbränningsrum och samtidigt få fram avgasventilen ur "brunnen"
Hade ett par skrottoppar ståendes så slängde upp ena i kallsågen... tyvärr inte så mycket material på baksidan av sätet som jag ville ha.
Sätet mäter 42mm i ytter dia, 8mm högt... offsethöjden mellan insug/avgas är 9mm.

Frågan är hur låga säten kan man ha utan risken är att dom ramlar ur?
Ska även gå upp i storlek till 44mm säte.


Bild

Bild

Bild

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: lör mar 20, 2021 10:20 pm
av whilliam
Blir ju säkrare om sätet är tjockare i godset ( större diameter) borde också bli bättre med små rillor på utsidan som skär fast i toppen. Egentligen är ju risken för att de lossnar betydligt mindre på insug än avgas.

Vad ska du uppnå med toppen, den är ett bra ämne som den är för att få hög verkningsgrad, framförallt för att spara bränsle genom mager drift på dellast. Behövs nog inte mycket modifiering kring stiftet för att få den giftig till hög effekt också.

En viss sänkning av insugsventilen blir dock en bra hjälp för flödet där, det förbättrar flödet efter ventil jämfört med att komma ut i en stor area direkt (om det nu behövs mer flöde)

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: sön mar 21, 2021 10:09 am
av tobmag
Flödet på avgassidan är helt uselt... sen med ett komp på 12,5:1 är den lätt spiknings benägen LOL....
Är hittills ingen som lyckat krama ur mer än 400hk med dessa toppar i orört skick... detta på en 6.0L motor...

Sätet går att sänka ca 4-5mm i toppen sen är frågan om man törs gå ner till 6mm höjd på sätet, då ligger båda ventilerna i plan

Finns en firma i Australien som gjorde denna modifiering;

Bild

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: sön mar 21, 2021 11:47 pm
av whilliam
Orört skick kan jag köpa men du behöver nog inte bygga om sådär radikalt utan bara öppna upp lite runt avgas och stift för att få bättre sting i den.
Vad flödar den på inloppet, går det att få 44mm diameter på ventilen?

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: mån mar 22, 2021 7:16 am
av tobmag
Det går i 44mm ventiler, sitter 41,5mm idag. Har ingen aning om flödet i dag på avgassidan i cfm.
Kanske inte helt nödvändigt mera ett kul kommande projekt då motorn jag bygger nu är i stort sett klar :-)

Denna jag sågat upp....

Bild

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: mån mar 22, 2021 11:09 pm
av whilliam
Jag ser inte dina bilder men kollade på andra där de tagit upp mestadels runt stiftet (ungefär som jag föreslår)
Det är faktiskt ett ganska bra (allround) förbränningsrum i grunden men att sänka insugsventilen är mest nyttigt för insugsflödet (det är skadligt för flödet att mynna i ett stort förbränningsrum utan "stöd" på sidorna)
Tänker att det kanske inte behövs om man får i större ventil.
Avgasflöde är aldrig lika känsligt som in, det är enklare att "fuska" med kammen där än på inloppet.

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: tis mar 23, 2021 7:27 am
av tobmag
Tackar för input men börjar bli off topic... all respekt för dina idéer men jag förlitar mig på dom välrenommerade Jaguar V12 trimmarna att dessa toppar utan rejäl modifiering fungerar ej för högre effekt... Här kör man med dom tidigare Heron topparna vilka jag själv alltid använt till mina motorer.

Så åter till frågan vilket inte är helt lätt att svara på då det är många parametrar att ta hänsyn till....
Hittade en installations guide för Dura-Bond säten där man rekommenderar 4,7-6,5mm säteshöjd med 0,18mm presspassning i alutoppar....

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: tis mar 23, 2021 12:37 pm
av The
Varför inte fylla igen förbränningsrummet och kompsänka med kolvens utformning?

Iofs blir nog problem med tändstiftet då

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: tis mar 23, 2021 11:52 pm
av whilliam
Nu ser jag bilderna, om du tittar på den firma du hänvisar till så behåller de den lilla läppen som gör att gaserna styrs på ett gynnsamt sätt :thumbright:
Detta gör att förbränningen kommer igång snabbt och då huvudsakligen vid avgasventil, detta är precis i linje med mitt resonemang.

Naturligtvis är det mycket sämre FLÖDE på denna topp (jämfört med de äldre, plana topparna) men flöde är inte allt och det jag är nyfiken på är hur mycket flöde du verkligen behöver?

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: ons mar 24, 2021 8:32 pm
av Erland Cox
Minst 5mm men gärna åtminstone 6mm.
En 250:iondel i presspassning.
Sätesdiametern genom 250 är presspassningen med 188 hundradelar låter rätt.

Erland

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: tor mar 25, 2021 8:24 am
av tobmag
Tack Erland.

Blir inga våldsamma varv eller ventiltryck så kommer nog gå på 5mm.

Vet att det finns en hel del trådar i ämnet men kör alla med köpta säten?
Verkar ligga i paritet med dagens pris på guld...

Alubronz eller annat?

Mvh//Tobbe

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: tor mar 25, 2021 9:33 am
av tobmag
The skrev: tis mar 23, 2021 12:37 pm Varför inte fylla igen förbränningsrummet och kompsänka med kolvens utformning?

Iofs blir nog problem med tändstiftet då Bild

Du menar sådana toppar? Börjar bli svåra att få tag i därför kollar jag på HE topparna som finns i drivor och kostar inget :-)

Bild

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: tor mar 25, 2021 11:22 am
av whilliam
tobmag skrev: tis mar 23, 2021 7:27 am Tackar för input men börjar bli off topic... all respekt för dina idéer men jag förlitar mig på dom välrenommerade Jaguar V12 trimmarna att dessa toppar utan rejäl modifiering fungerar ej för högre effekt... Här kör man med dom tidigare Heron topparna vilka jag själv alltid använt till mina motorer.

Så åter till frågan vilket inte är helt lätt att svara på då det är många parametrar att ta hänsyn till....
Hittade en installations guide för Dura-Bond säten där man rekommenderar 4,7-6,5mm säteshöjd med 0,18mm presspassning i alutoppar....
Börjar med det som inte är offtopic då, kyler du sätet massor och värmer toppen lagom mycket så kan du även göra rillor på sätet, det kommer då att nypa hårdare i aluminiumet med mindre risk för att lossna (förhoppningen är att man kan gå ner ännu lite mer i säteshöjd, om det nu behövs)

Det är svårt att diskutera trimning om man inte vet om målsättningen (effektmål? överladdning?)
Den firma, i Australien, som du hänvisar till har behållit funktionerna hos May men ändå förbättrat flödet och möjligheter för förbränningen att breda ut sig. Själva den principen gör att toppen, till slut, kan bli BÄTTRE än de gamla topparna till all trimning där inte en massa flöde behövs (högvarvig sugmotor)

Det förbränningsrum som de har åstadkommit fungerar bättre än de flata och om det vore samma flöde, i kanalerna, på två toppar så skulle jag valt den som har May.

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: tor mar 25, 2021 10:17 pm
av Erland Cox
tobmag skrev: tor mar 25, 2021 8:24 am Tack Erland.

Blir inga våldsamma varv eller ventiltryck så kommer nog gå på 5mm.

Vet att det finns en hel del trådar i ämnet men kör alla med köpta säten?
Verkar ligga i paritet med dagens pris på guld...

Alubronz eller annat?

Mvh//Tobbe

Jag brukar köpa säten hos KG trimning, vanliga i nåt grått järnmaterial.
Ca 150:- styck.
Förr var alla slunggjutna men idag finns det sintrade med.
Köp B säten, A säten är svårbearbetade.
Ska du svarva själv så är JM7-20 Alubrons lättast att få tag på och det funkar bra.

Erland

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Postat: fre mar 26, 2021 7:01 am
av Kadett4wd
Svarva egna säten, gör ganska grov Ra utvändigt och krymp i dem som Whilliam skriver.(som minst 6.3Ra)
Helst ska de trilla i av sig själv.

Att slå i säten med väldigt stor presspassning är vågat anser jag.