Halloj alla glada! Inte helt säker på om detta passar detta forum, men det involverar en växellåda från en bil, så borde va okej?
Har skaffat mig ett litet projekt och är i tankarna att bygga en svarv, med elektronisk gängmatning där mitt största problem för tillfället är att lösa ”växlar” för spindeln/chucken.
Växellådan kommer att drivas av en 5hp elmotor med frekvensomriktare och använda växlarna för att bibehålla vridmoment och så högt varvtal på elmotorn som möjligt på lägre varvtal av chucken
Har kommit över en m47 OD låda, äldre lådan i ”gjutjärn” och har rensat lådan från OD och modifierat gavlarna för endast ingående och utgående Axel kommer att användas,
Mitt problem är att jag vill kunna använda lådan med både höger och vänster rotation på ingående axel för att ändra rotationsriktning till chucken..
som vi vet är det inte bra att belasta snedskurna drev i fel rotationsriktning, men frågan är om det kanske kan funka? Med eventuella modifikationer (axial lagring i båda axelriktningar i lådan) om axlarna är styva nog att inte separera.
Alternativt att bygga en separat vändlåda på utgående axel,
M47 växellåda baklänges?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: M47 växellåda baklänges?
Med tanke på den låga effekten(relativt mot vad bilmotorn hade levererat) så är iaf min magkänsla att det inte borde vara några problem.
Kan säkert låta mer när du kör växellådan baklänges då anläggningsytan på dreven säkert inte är lika insliten men i övrigt är det enda "problemet" med snedskurna drev att du får en axiell kraft.
Men rimligtvis bör du få denna "bakvända" axiella kraft även om du motorbromsar i en bil.
Kan säkert låta mer när du kör växellådan baklänges då anläggningsytan på dreven säkert inte är lika insliten men i övrigt är det enda "problemet" med snedskurna drev att du får en axiell kraft.
Men rimligtvis bör du få denna "bakvända" axiella kraft även om du motorbromsar i en bil.
Re: M47 växellåda baklänges?
Lite så jag tänker också, dock kan rätt höga vridmoment uppstå på utgående axeln vid lägre varvtal, ska prova och se, håller det så gör det
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: M47 växellåda baklänges?
tänk på att ingående axeln i m47 behöver ett "utramnings lager" det som sitter i mitten av växelådan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: M47 växellåda baklänges?
Inte uttrampningslager, stödlager eller även kallat svänghjulslager. Lika som det sitter i svänghjulet original.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: M47 växellåda baklänges?
Jag har en svarv med bilväxellåda, med elmotor som körs åt båda håll. Inga missljud på nåt sätt.
Hur länge det håller vet jag inte, den 5,5 meter långa svarven stod redan här på plats och ingick i husköpet när jag flyttade hit för 19 år sen...
Hur länge det håller vet jag inte, den 5,5 meter långa svarven stod redan här på plats och ingick i husköpet när jag flyttade hit för 19 år sen...
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Re: M47 växellåda baklänges?
PilotlagerDez skrev:Inte uttrampningslager, stödlager eller även kallat svänghjulslager. Lika som det sitter i svänghjulet original.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan