Lyfte toppen efter att ha fått vatten i oljan. Gjorde rent efter bästa förmåga men kunde inte finna några sprickor. Ny packning och arp-bultar. Samma problem igen.
Min fråga är om toppen och blocket är plant, var kan sprickorna sitta? Har lagt massor av tid på toppen och vill inte skrota.
/Samuel
Bmw M10 vatten i oljan igen...
Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...
M30-blocken brukar spricka från skruvhålen in mot vattenkanalerna. Vet inte om M10 gör likadant.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...
Ok, det var intressant.
Ja M30 och M10 är ju av samma familj så det borde ju verkligen kunna vara möjligt. Har varit noga med att ta ut olja ur skruvhålen för topplocksbultarna, men det är ju inte att vara säker på.
Hoppas bara att det är möjligt att se eventuella sprickor...
Ingen som vet var det eventuellt brukar spricka i toppen?
Ja M30 och M10 är ju av samma familj så det borde ju verkligen kunna vara möjligt. Har varit noga med att ta ut olja ur skruvhålen för topplocksbultarna, men det är ju inte att vara säker på.
Hoppas bara att det är möjligt att se eventuella sprickor...
Ingen som vet var det eventuellt brukar spricka i toppen?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...
hur mycket drar du bultarn? blocken är klena där och gillar inte höga nm.
dock bruka toppackningarna hålla rätt bra ändå på dessa motorer.
prova orginal bultar och följ verkstads manualen. där står rakhets toleransen också skulle jag tro på block och topp.
vilken effekt och laddtryck och bränsle?
dock bruka toppackningarna hålla rätt bra ändå på dessa motorer.
prova orginal bultar och följ verkstads manualen. där står rakhets toleransen också skulle jag tro på block och topp.
vilken effekt och laddtryck och bränsle?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...
Hej
Förstår. Körde enligt bifogad instruktion i tre steg till 90 ft lbs. Kanske var det för mycket?
Får kolla i verkstadshandboken gällande rakhet och mäta upp.
Har kört 1,2 bar som mest med vanlig 98 oktan. Har inte varvat så högt, kanske 6700rpm. EJ kompsänkt, förbrännigsrummen orörda. Bara polerat och uppsnyggat.
Motorn är obromsad så jag är osäker på effekt, kanske 250hkr.
Hx 35, shrick 284gr kam med hårdare fjädrar och grenrör med bra flöde.
Annars orginal i botten, org-borr och nya ringar och lager.
Det enda jag märkt är att den pulserar/blåser rätt mycket när man lyfter på oljepåfyllningen, som att den trycker kompression mellan ringarna.
/Samuel
Förstår. Körde enligt bifogad instruktion i tre steg till 90 ft lbs. Kanske var det för mycket?
Får kolla i verkstadshandboken gällande rakhet och mäta upp.
Har kört 1,2 bar som mest med vanlig 98 oktan. Har inte varvat så högt, kanske 6700rpm. EJ kompsänkt, förbrännigsrummen orörda. Bara polerat och uppsnyggat.
Motorn är obromsad så jag är osäker på effekt, kanske 250hkr.
Hx 35, shrick 284gr kam med hårdare fjädrar och grenrör med bra flöde.
Annars orginal i botten, org-borr och nya ringar och lager.
Det enda jag märkt är att den pulserar/blåser rätt mycket när man lyfter på oljepåfyllningen, som att den trycker kompression mellan ringarna.
/Samuel
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...
Aj då.
Läste just i verkstadshandboken att sista steg i åtdragning är till 7,5 kpm
Översätter det till 54,25 ft lbs.
Får det då till att jag dragit till 122Nm om jag räknat rätt.
Med vanliga bultar i en annan manual hittar jag 60 Nm + 33 grader + 25 grader.
Attans...
Läste just i verkstadshandboken att sista steg i åtdragning är till 7,5 kpm
Översätter det till 54,25 ft lbs.
Får det då till att jag dragit till 122Nm om jag räknat rätt.
Med vanliga bultar i en annan manual hittar jag 60 Nm + 33 grader + 25 grader.
Attans...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...
Egentligen är inte 122Nm helt "off" för en M12x1.75 bult men om blocket är känt för att vara klent (att det spricker i bulthålen) så blir det nog lite tokigt
Hoppas nån här har en smart och klurig lösning åt dig
Hoppas nån här har en smart och klurig lösning åt dig