Kadett4wd skrev:Man ska ALLTID lägga klossarna under där man drar ned toppen med spännjärnen, eller så absolut nära man kan.
Detta för att undvika spänna så toppen blir skev, man planar den ju rak. när man sedan lossar den så är den skev ändå om man slarvat med detta.
Man SKA ha en fräs som tar hela ytan i ett svep, eftersom ute i periferin på fräsen, på fräsens 'bredd' är skärtrycket mindre varav det skär lite lite lite mer(i Z axeln) än i längsriktningen på fräsen och man kan känna 'diket' med fingret, det brukar kunna bli ett par hundradelar.
Varv löser ytan till en viss del, risk om man kör en flycutter att stålet börjar studsa och skapar vibrationer.
På aluminium kör jag inte t-sprit, risk det dunstat eller blivit bortvispat innan det gör nytta.
Jag kör WD40 eller liknande, det ligger kvar bättre.
Det finns paralellbitar att köpa(
https://smaskin.se/hallande2/parallellb ... llellbitar), dessa är slipade i mått, rekommenderas eftersom klossar man gjort själv kanske inte riktigt är perfekt eller deformeras om de är i mjukare matrial än stål.
Jag har en dorn jag sätter i fräsen som har en arm på 200mm, där sätter jag indikatorklockan.
Ställer vinkeln på fräshuvudet så det inte blir ett bakskär som Erland beskriver, ställer så det är ca 0.02mm skillnad mellan fram och bak(i x axeln)
Samma dorn kan du kolla av toppen med innan du fräser, men det är onödigt.
Tangera och fräs bara(om riggningen är bra), men behöver du ta mer än ca 0.3mm och det är en ohc motor så är ofta toppen i behov av riktning(med värme) eller skrotning.
Är riggningen stabil blir det lika plant som din maskin går, mao du kan inte göra bättre än så.
Rekommenderar Sandvik Wiperskär om du är ute efter riktigt fin yta.
Kort sagt så kan man dubblera matningen och behålla ytan, varav det blir skitfin yta om du INTE dubblerar matningen.
De har en geometri ute på nosradien som 'skär bort' topparna en normal fräs lämnar bakom sig.
Det står här:
https://www.cometic.com/tech-support att Ra ska vara '50', men det måste vara ett mått per tum eller liknande.(en del rekommederar ned till 30, det betyder att kör så fint du kan helt enkelt)
En grafitpackning påstås ska ha högre Ra, men de har ju också en stålring som ska täta mot cylindern och toppen, så jag vill ha lika fint där också.
Får ni inte till ytan nog fin, kan man ta ett plant bryne och dra av ryggarna lite, men det ska vara ett stabilt och stort bryne så det inte tar mer pga trycket ni applicerar med handen.(brynet böjer sig)