ford 9" chassies engineering?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

ford 9" chassies engineering?

Inlägg av marmander »

Nu har jag fått hem en ford 9" axel med 33 splines strangespole, 3,91 utv. och drivaxlar från chassies engineering. Frågan är vad det är för axlar egentligen hittar inget om dom på nätet. det står stansat f/f 20 respektive f/f 24 i ändarna på axlarna. Den ena är 20" och den andra är 24".

Än så länge har jag bara lånat hem den och han vill ha 9000kr för den och div fästen till 4-link (inkl. unibvalls M16).
Är det ngt jag bör tänka på?

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Drivaxlar

Inlägg av T-27 »

När jag köpte mina Chassies enginering för en massa år sen så sa alla bakaxel gubbar att det är Strange som är om dekalade
iallafall så var det inga problem med dom
Pris 9000 låter väl rimligt om det är fräscht utvxl lager mm
vad för hus var det? (N)
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Drivaxlar

Inlägg av marmander »

T-27 skrev:När jag köpte mina Chassies enginering för en massa år sen så sa alla bakaxel gubbar att det är Strange som är om dekalade
iallafall så var det inga problem med dom
Pris 9000 låter väl rimligt om det är fräscht utvxl lager mm
vad för hus var det? (N)
Utväxlingen såg rätt fräsch ut tyckte jag, dock så var det lite spel i pinjonglagret som sitter i änden (kanske normalt?).
Själva banjon hade väl varit med ett tag, antagligen hade det suttit ett antal olika fästen tidigare....
Det verkar sitta nya hjullager på axlarna och man kunde inte se tendenser till vridning.

Axeln var ju ganska kort, så jag kommer nog behöva väldigt breda spacers. Får med 80mm breda spacers i alu och bromskivor mm.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende

Inlägg av AFFE »

Priset låter okey om det stämmer det du skrev men jag skulle nog leta reda på en lite bredare för åka med 80 mm spacers värkar lite brett
Kolla även om banjon e rak för den värkar ju ha varit med ett tag med tanke på att du skrev att det har funnits fler fästen på den
mvh AFFE
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

AFFE skrev:Priset låter okey om det stämmer det du skrev men jag skulle nog leta reda på en lite bredare för åka med 80 mm spacers verkar lite brett
Kolla även om banjon e rak för den verkar ju ha varit med ett tag med tanke på att du skrev att det har funnits fler fästen på den
Jag kom fram till detta när jag kollade lite bättre på grejerna.. Den är alldeles för smal och då känns det bättre att köpa en annan. På snowball snackade dom om 22000kr för en komplett 35-splines, men det kan ju vara plus moms...

Finns det ngt annat ställe man kan få tag i 9 tummare till bra priser?

MVH/
Simon

MVH/
Simon
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

nu har jag kollat runt lite och det bästa alternativet hittils är att köpa nya prylar från JEGS. Man kan plocka ihop en komplett 35 splines strangeaxel för ca 1500dollar. Man får ju svetsa rören själv, men det bör gå fint :)
Väl hemma i sverige bör prislappen hamna på ca 16-17000kr. För samma axel ville snowball ha 24-25000kr.

Funderar även i banorna att kanske göra en egen banjo, rent av göra en prismabanjo i alu?

MVH/
Simon

MVH/
Simon
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

hur smal var axeln ifråga om den nu var för smal för volvon?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Pitebo skrev:hur smal var axeln ifråga om den nu var för smal för volvon?
Den var ca 112cm mellan axlarna, den finns kvar om du skulle vara intresserad. Själv köper jag allt nytt utom banjon som jag tillverkar själv.

MVH/
Simon

MVH/
Simon
melvin
Lite mer laddtryck

Inlägg av melvin »

Min polare tompi köpte nyligen fina grejer från Moser, kolla in dessa också: http://www.moserengineering.com
(bra mycket bättre priser än i Sverige även fast man slår på frakt/tull/moms - behöver ni hjälp att få hem sakerna så kan jag tipsa om en bra snubbe via pm)

Han valde 35 splines/gundrilled & detroit locker, ser grymt sturdy ut där de ligger på garagegolvet! :hey:
201m @ 7.375s
Pontiac TTA -89
Volvo 242-75
www.kiruna.info
Skriv svar