E10 stökiometriskt förhållande
Moderator: backeliten
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
E10 stökiometriskt förhållande
Hej.
Som rubriken lyder vad det stökiometriska förhållandet för e10 bensin?
Och i maxxecu ska jag välja gasoline 14,7 eller göra en custom inställning med rätt afr för e10.
Kent
Som rubriken lyder vad det stökiometriska förhållandet för e10 bensin?
Och i maxxecu ska jag välja gasoline 14,7 eller göra en custom inställning med rätt afr för e10.
Kent
För lite tid
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Lambda 1.0 = 14.7 Bensin = 14.1 E10,
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Blir det någon skillnad på spridartider när man ändrar denna parameter? Kan tänka mig att denna funktion jämnar ut VE-tabell och andra corrections men också att det inte är jättekritiskt att använda rätt inställning för bränslet man kör med.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Tänker mest att lambda värdet ska visa rätt för det bränslet man kör med.
Kent
Kent
För lite tid
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Lambda värdet kommer alltid visa rätt oavsett bränsle, men AFR fungerar inte så.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: E10 stökiometriskt förhållande
kör lamda rakt av bara. då man börjar krångla till saker med afr värden hit och dit är det lätt att göra fel.
lamda 1 är alltid stökiometriskt förhålande på alla bränslen.
lamda 1 är alltid stökiometriskt förhålande på alla bränslen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: E10 stökiometriskt förhållande
I MaxxEcu som exempel anger man motorstorlek, spridastorlek och bränslets AFR som grunddata. Om bränslet inte finns i listan kan man ange ett eget AFR-värde.
Det finns en VE-tablell som beskriver hur motorn andas.
Det finns en Target Lambda tabell och det är denna som man styr bränslemängden med.
I beräkningen används motorstorlek samt Aktuellt VE för att beräkna luftmängd. Target Lambda ger då önskad bränslemängd. Med bränslets AFR samt spridarstorlek beräknas öppningstid.
Om inmatat data är rätt så kommer uppmätt lambda att stämma med target lambda. Om det inte stämmer så är VE-tabellen som ska justeras.
Det funkar iofs även om man har angivit fel AFR, fel motorvolym eller fel spridarstorlek. Konskvensen blir en VE-tabell med andra värden som kompenserar detta. Om man matar in rätt grunddata är det enkelt om man senare ändrar något, som att byta spridare eller tanka annat bränsle. Kompletterar man med en etanolsensor kan man bygga vidare med flexifuel-funktion. Har man tunat mot rätt AFR grunddata tidigare blir det rätt även med etanolsensorn.
Det finns en VE-tablell som beskriver hur motorn andas.
Det finns en Target Lambda tabell och det är denna som man styr bränslemängden med.
I beräkningen används motorstorlek samt Aktuellt VE för att beräkna luftmängd. Target Lambda ger då önskad bränslemängd. Med bränslets AFR samt spridarstorlek beräknas öppningstid.
Om inmatat data är rätt så kommer uppmätt lambda att stämma med target lambda. Om det inte stämmer så är VE-tabellen som ska justeras.
Det funkar iofs även om man har angivit fel AFR, fel motorvolym eller fel spridarstorlek. Konskvensen blir en VE-tabell med andra värden som kompenserar detta. Om man matar in rätt grunddata är det enkelt om man senare ändrar något, som att byta spridare eller tanka annat bränsle. Kompletterar man med en etanolsensor kan man bygga vidare med flexifuel-funktion. Har man tunat mot rätt AFR grunddata tidigare blir det rätt även med etanolsensorn.
Jonas Bylund
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Väl formulerat JoBy !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Är då det korta svaret att: ja, gå in och ändra till E10?
(lite trög)
(lite trög)
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Kör du med en gammal MaxxEcu MTune ?
För i senaste så finns en massa att välja:
Gasoline
E10
E75
E85
E100
Metanol osv.
Så ladda hem senaste versionen och välj E10 så är det klart..
stökiometriska förhållandet står även redan i Mtune bredvid det du väljer.
För i senaste så finns en massa att välja:
Gasoline
E10
E75
E85
E100
Metanol osv.
Så ladda hem senaste versionen och välj E10 så är det klart..
stökiometriska förhållandet står även redan i Mtune bredvid det du väljer.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: E10 stökiometriskt förhållande
Såg några veckor efter jag frågade att e10 fanns i senaste uppdateringen.
Så problemet löst.
Tackar för alla svar.
Kent
Så problemet löst.
Tackar för alla svar.
Kent
För lite tid