Sida 1 av 1

E10 stökiometriskt förhållande

Postat: tis jan 25, 2022 4:48 pm
av Kent Holmgren
Hej.

Som rubriken lyder vad det stökiometriska förhållandet för e10 bensin?

Och i maxxecu ska jag välja gasoline 14,7 eller göra en custom inställning med rätt afr för e10.

Kent

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: tis jan 25, 2022 7:04 pm
av The
Lambda 1.0 = 14.7 Bensin = 14.1 E10,

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: tis jan 25, 2022 10:19 pm
av Allx
Blir det någon skillnad på spridartider när man ändrar denna parameter? Kan tänka mig att denna funktion jämnar ut VE-tabell och andra corrections men också att det inte är jättekritiskt att använda rätt inställning för bränslet man kör med.

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: ons jan 26, 2022 12:28 pm
av Kent Holmgren
Tänker mest att lambda värdet ska visa rätt för det bränslet man kör med.

Kent

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: ons jan 26, 2022 4:44 pm
av Thunderbo1t
Lambda värdet kommer alltid visa rätt oavsett bränsle, men AFR fungerar inte så.

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: ons jan 26, 2022 10:59 pm
av Jens Gustavsson
kör lamda rakt av bara. då man börjar krångla till saker med afr värden hit och dit är det lätt att göra fel.

lamda 1 är alltid stökiometriskt förhålande på alla bränslen.

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: mån jan 31, 2022 9:57 pm
av JoBy
I MaxxEcu som exempel anger man motorstorlek, spridastorlek och bränslets AFR som grunddata. Om bränslet inte finns i listan kan man ange ett eget AFR-värde.

Det finns en VE-tablell som beskriver hur motorn andas.
Det finns en Target Lambda tabell och det är denna som man styr bränslemängden med.

I beräkningen används motorstorlek samt Aktuellt VE för att beräkna luftmängd. Target Lambda ger då önskad bränslemängd. Med bränslets AFR samt spridarstorlek beräknas öppningstid.

Om inmatat data är rätt så kommer uppmätt lambda att stämma med target lambda. Om det inte stämmer så är VE-tabellen som ska justeras.

Det funkar iofs även om man har angivit fel AFR, fel motorvolym eller fel spridarstorlek. Konskvensen blir en VE-tabell med andra värden som kompenserar detta. Om man matar in rätt grunddata är det enkelt om man senare ändrar något, som att byta spridare eller tanka annat bränsle. Kompletterar man med en etanolsensor kan man bygga vidare med flexifuel-funktion. Har man tunat mot rätt AFR grunddata tidigare blir det rätt även med etanolsensorn.

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: tis feb 01, 2022 5:43 pm
av Daniel-635
Väl formulerat JoBy !

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: mån apr 04, 2022 6:35 am
av sylta nr1
Är då det korta svaret att: ja, gå in och ändra till E10?
(lite trög) :lol:

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: lör apr 09, 2022 2:57 pm
av BiTurbo
Kör du med en gammal MaxxEcu MTune ?
För i senaste så finns en massa att välja:
Gasoline
E10
E75
E85
E100
Metanol osv.

Så ladda hem senaste versionen och välj E10 så är det klart..
stökiometriska förhållandet står även redan i Mtune bredvid det du väljer.

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Postat: ons apr 13, 2022 10:20 pm
av Kent Holmgren
Såg några veckor efter jag frågade att e10 fanns i senaste uppdateringen.
Så problemet löst.

Tackar för alla svar.

Kent