Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Allx
För mycket laddtryck
Posts: 187
Joined: Wed Jul 06, 2016 8:43 pm
Location: Västerås

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Post by Allx »

Tändmappen är inte dålig. Däremot är den anpassad efter vad jag tror en motor utan tomgångsmotor. Därför har han lagt de området med låg tändning för att få ner varvet. Däremot finns de fina funktioner i EMUt att köra med så man slipper fula till mappen sådär.

Fullt normalt att det glöder då avgaserna kan bli över 800 grader.
User avatar
johan johansson
Forumsberoende
Posts: 735
Joined: Tue Apr 17, 2007 10:42 pm
Location: västerås/turbocity

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Post by johan johansson »

En tanke.. man har ju varit med om mer än en Volvo som varvstoppat mkt att remskivan lossnat.
kolla så den sitter som den ska med piggen så inte den rört sig för då blir ju tändningen helt fuckad
volvo pv 53 16v
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Posts: 30
Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Post by Forsberg96 »

Allx wrote: Fri Sep 16, 2022 9:56 pm Tändmappen är inte dålig. Däremot är den anpassad efter vad jag tror en motor utan tomgångsmotor. Därför har han lagt de området med låg tändning för att få ner varvet. Däremot finns de fina funktioner i EMUt att köra med så man slipper fula till mappen sådär.

Fullt normalt att det glöder då avgaserna kan bli över 800 grader.
Japp ingen tomgångsmotor. Men vid lugn körning ska de väl inte glöda?
Allx
För mycket laddtryck
Posts: 187
Joined: Wed Jul 06, 2016 8:43 pm
Location: Västerås

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Post by Allx »

Forsberg96 wrote: Wed Oct 12, 2022 7:42 pm
Allx wrote: Fri Sep 16, 2022 9:56 pm Tändmappen är inte dålig. Däremot är den anpassad efter vad jag tror en motor utan tomgångsmotor. Därför har han lagt de området med låg tändning för att få ner varvet. Däremot finns de fina funktioner i EMUt att köra med så man slipper fula till mappen sådär.

Fullt normalt att det glöder då avgaserna kan bli över 800 grader.
Japp ingen tomgångsmotor. Men vid lugn körning ska de väl inte glöda?
Kolla nästa gång du har kört en bra bit på en 100 sträcka så ska du se att de inte glöder. Och om de gör de måste du kolla med strobb så allt ser rätt ut.

Det är ett lite utrymme där vid 2000 varv som de kan gå varmare då de är lite för låg tändning runt där men i normalfall håller du dig över 2500 rpm. Detta är sånt som inte märks i bänken och dessa egna ideer måste testas på väg för att finjustera. Om du skickar hela mappen till mig så ska jag prova några små ändringar. Vad har du för tomgångsvarv vid uppvärmd motor?
User avatar
Tommy Luhr
Forumsberoende
Posts: 5537
Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
Location: Arvika
Contact:

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Post by Tommy Luhr »

Jag har nog mappen kvar på mappningsdatorn till denna. Brukar alltid spara dom åt kunderna. Känner inte igen att jag gjort detta i tändmappen men inte hundra säker nu. Men en sak som är generell och inte bara är aktuell i just denna tråden. Sprutet gör inga nya oväntade saker. Blir det plötsligt fel så är det ett fel. Man skall inte in och ändra i tabellerna då för att motverka utan man skall finna felet. Tror Jerry gjorde det med denna med. Uppdatera gärna om du ser detta Jerry.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Post Reply