Tändmappen är inte dålig. Däremot är den anpassad efter vad jag tror en motor utan tomgångsmotor. Därför har han lagt de området med låg tändning för att få ner varvet. Däremot finns de fina funktioner i EMUt att köra med så man slipper fula till mappen sådär.
Fullt normalt att det glöder då avgaserna kan bli över 800 grader.
Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
En tanke.. man har ju varit med om mer än en Volvo som varvstoppat mkt att remskivan lossnat.
kolla så den sitter som den ska med piggen så inte den rört sig för då blir ju tändningen helt fuckad
kolla så den sitter som den ska med piggen så inte den rört sig för då blir ju tändningen helt fuckad
volvo pv 53 16v
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Japp ingen tomgångsmotor. Men vid lugn körning ska de väl inte glöda?Allx skrev: ↑fre sep 16, 2022 9:56 pm Tändmappen är inte dålig. Däremot är den anpassad efter vad jag tror en motor utan tomgångsmotor. Därför har han lagt de området med låg tändning för att få ner varvet. Däremot finns de fina funktioner i EMUt att köra med så man slipper fula till mappen sådär.
Fullt normalt att det glöder då avgaserna kan bli över 800 grader.
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Kolla nästa gång du har kört en bra bit på en 100 sträcka så ska du se att de inte glöder. Och om de gör de måste du kolla med strobb så allt ser rätt ut.Forsberg96 skrev: ↑ons okt 12, 2022 7:42 pmJapp ingen tomgångsmotor. Men vid lugn körning ska de väl inte glöda?Allx skrev: ↑fre sep 16, 2022 9:56 pm Tändmappen är inte dålig. Däremot är den anpassad efter vad jag tror en motor utan tomgångsmotor. Därför har han lagt de området med låg tändning för att få ner varvet. Däremot finns de fina funktioner i EMUt att köra med så man slipper fula till mappen sådär.
Fullt normalt att det glöder då avgaserna kan bli över 800 grader.
Det är ett lite utrymme där vid 2000 varv som de kan gå varmare då de är lite för låg tändning runt där men i normalfall håller du dig över 2500 rpm. Detta är sånt som inte märks i bänken och dessa egna ideer måste testas på väg för att finjustera. Om du skickar hela mappen till mig så ska jag prova några små ändringar. Vad har du för tomgångsvarv vid uppvärmd motor?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Jag har nog mappen kvar på mappningsdatorn till denna. Brukar alltid spara dom åt kunderna. Känner inte igen att jag gjort detta i tändmappen men inte hundra säker nu. Men en sak som är generell och inte bara är aktuell i just denna tråden. Sprutet gör inga nya oväntade saker. Blir det plötsligt fel så är det ett fel. Man skall inte in och ändra i tabellerna då för att motverka utan man skall finna felet. Tror Jerry gjorde det med denna med. Uppdatera gärna om du ser detta Jerry.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169