Volvo C70 Banbil
Postat: sön nov 27, 2022 9:57 am
Hej, jag har hängt på den här sidan en del, men mest på Rejsa, om jag ska vara ärlig...
Mitt projekt är en Volvo C70 T5 -98 som jag haft några år men som stått mest. Jag gillar verkligen designen och eftersom det inte är speciellt mycket pengar i dessa så får den bli något roligt av den. Jag har alltid skruvat och även kört en hel del banracing så att det skulle bli en banbil var ganska naturligt. Tanken är att den till en början ska bli en enkel trackdaybil och sen byggas om mer med bakhjulsdrivet osv.
Jag har kommit en liten bit på väg med att rensa den invändigt och monterat en enkel bakdel på bur, mest för att styva upp karossen. Monterat coilovers samt även lagt igen takluckan. Bilen är ju igrunden samma som 850 - S/V70 och har nu automatlåda…… men tanken är att jag ska köra lite först men sen blir det ändring på allt, för planen är att den ska byggas om till bakhjulsdrivet så småningom.
Under tiden man håller på snurrar det en massa saker i huvudet och en av dessa är; vilken motor skulle vara bäst att bygga en rolig motor på. Inget överdåd i effekt utan mer en rolig varvvillig motor, som låter gott. Turbo såklart. Effekt, kanske 350-400 räcker för mig.
I bilen sitter det en T5, B5234T4, från runt -98 nånstans. motorn är utbytt efter ras, så det är inte original, men samma. Den kommer jag att använda till att börja med. Men sen, när det ska bli bakhjulsdrivet m.m. Då kan man ju utgå från något som passar ännu bättre.
Enklast och billigast är väl att använda den motor som jag redan har, kanske tillsammans med en M90-låda. Hur bra de nu håller?
2,3 l motorn ska var bra, jämfört med de som har större volym, med tanke på cylinderväggar. Sen är en nyare motor bättre eftersom de har vevhusventilationen fixad och lättare vev. Även toppar finns bättre på nyare modeller.
Jag har också spånat på om man kanske skulle köra på en fyrcylindrig istället. De nya VEA-motorerna med 2,0 l finns ju med en massa hästar och är säkert bra, men de kostar och finns nog inte så mycket prylar till.
De äldre B4... motorerna är ju samma som femman fast en cylinder kortare. Mindre vikt är en fördel, men blir den lika trevlig?
Dessa motorer har borr 81 och 83 mm.
Sen finns det olika slaglängd på veven, 77 mm, 90 och 93,2 mm tror jag.
En modell heter B5204, alltså 5 cyl, 2,0 liter, 4 ventiler. Den har 81 mm borr och 77 mm slaglängd på veven. Den korta slaglängden borde ju vara bra om man vill varva mycket, med tanke på kolvhastighet, så den kanske vore bra att utgå ifrån. De modeller utan turbo är ganska högvarviga med original effektangivelse vid 6250-6500 varv
Motsvarande 4-cylindriga motor med samma borr och slag blir 1,6 liter så den blir kanske i minsta laget, även om det ganska enkelt skulle gå att få ut 300 hk men turbo.
Andra motorer som snurrat runt i huvudet är BMW M42B1 Honda K-motor, VR6 mfl. Fördelen med en BMW är väl att man har hela paketet med bra växellåda klart för bakhjulsdrivet.
Detta är funderingar inför framtiden. Så vad säger ni som vet och kan dessa motorer???
Jag tar gärna emot era synpunkter vad gäller motorer, men även växellådor och bakaxlar. Vad gäller bakvagn har jag funderat på Volvos V70 AWD som i princip passar rakt av, V90 multilink, BMW av något slag, Corvette, ja som ni ser är det mycket som snurrar i huvudet…
Det här är mitt första inlägg här så ni får ha överseende om det blir knasigt!
Mitt projekt är en Volvo C70 T5 -98 som jag haft några år men som stått mest. Jag gillar verkligen designen och eftersom det inte är speciellt mycket pengar i dessa så får den bli något roligt av den. Jag har alltid skruvat och även kört en hel del banracing så att det skulle bli en banbil var ganska naturligt. Tanken är att den till en början ska bli en enkel trackdaybil och sen byggas om mer med bakhjulsdrivet osv.
Jag har kommit en liten bit på väg med att rensa den invändigt och monterat en enkel bakdel på bur, mest för att styva upp karossen. Monterat coilovers samt även lagt igen takluckan. Bilen är ju igrunden samma som 850 - S/V70 och har nu automatlåda…… men tanken är att jag ska köra lite först men sen blir det ändring på allt, för planen är att den ska byggas om till bakhjulsdrivet så småningom.
Under tiden man håller på snurrar det en massa saker i huvudet och en av dessa är; vilken motor skulle vara bäst att bygga en rolig motor på. Inget överdåd i effekt utan mer en rolig varvvillig motor, som låter gott. Turbo såklart. Effekt, kanske 350-400 räcker för mig.
I bilen sitter det en T5, B5234T4, från runt -98 nånstans. motorn är utbytt efter ras, så det är inte original, men samma. Den kommer jag att använda till att börja med. Men sen, när det ska bli bakhjulsdrivet m.m. Då kan man ju utgå från något som passar ännu bättre.
Enklast och billigast är väl att använda den motor som jag redan har, kanske tillsammans med en M90-låda. Hur bra de nu håller?
2,3 l motorn ska var bra, jämfört med de som har större volym, med tanke på cylinderväggar. Sen är en nyare motor bättre eftersom de har vevhusventilationen fixad och lättare vev. Även toppar finns bättre på nyare modeller.
Jag har också spånat på om man kanske skulle köra på en fyrcylindrig istället. De nya VEA-motorerna med 2,0 l finns ju med en massa hästar och är säkert bra, men de kostar och finns nog inte så mycket prylar till.
De äldre B4... motorerna är ju samma som femman fast en cylinder kortare. Mindre vikt är en fördel, men blir den lika trevlig?
Dessa motorer har borr 81 och 83 mm.
Sen finns det olika slaglängd på veven, 77 mm, 90 och 93,2 mm tror jag.
En modell heter B5204, alltså 5 cyl, 2,0 liter, 4 ventiler. Den har 81 mm borr och 77 mm slaglängd på veven. Den korta slaglängden borde ju vara bra om man vill varva mycket, med tanke på kolvhastighet, så den kanske vore bra att utgå ifrån. De modeller utan turbo är ganska högvarviga med original effektangivelse vid 6250-6500 varv
Motsvarande 4-cylindriga motor med samma borr och slag blir 1,6 liter så den blir kanske i minsta laget, även om det ganska enkelt skulle gå att få ut 300 hk men turbo.
Andra motorer som snurrat runt i huvudet är BMW M42B1 Honda K-motor, VR6 mfl. Fördelen med en BMW är väl att man har hela paketet med bra växellåda klart för bakhjulsdrivet.
Detta är funderingar inför framtiden. Så vad säger ni som vet och kan dessa motorer???
Jag tar gärna emot era synpunkter vad gäller motorer, men även växellådor och bakaxlar. Vad gäller bakvagn har jag funderat på Volvos V70 AWD som i princip passar rakt av, V90 multilink, BMW av något slag, Corvette, ja som ni ser är det mycket som snurrar i huvudet…
Det här är mitt första inlägg här så ni får ha överseende om det blir knasigt!