Sida 1 av 2

Th400

Postat: sön apr 23, 2023 11:28 am
av Mark IV
Nån här som har bra koll på vad jag behöver för att få min th400 växellåda hålla för 600-700hk på vevaxeln?
Är en 1980 låda jag utgår ifrån.

Re: Th400

Postat: sön apr 23, 2023 12:48 pm
av Thunderbo1t
Jag är ingen expert på detta, men det beror nog en del på vad det är för fordon och användningsområde, alltså vikt, utväxling, överladdning, gata, dragracing, off-road osv. vad man kan komma undan med, så lite mer info är bra för de som kan svara.

Re: Th400

Postat: sön apr 23, 2023 3:49 pm
av Mark IV
Thunderbo1t skrev: sön apr 23, 2023 12:48 pm Jag är ingen expert på detta, men det beror nog en del på vad det är för fordon och användningsområde, alltså vikt, utväxling, överladdning, gata, dragracing, off-road osv. vad man kan komma undan med, så lite mer info är bra för de som kan svara.
En midsize jänk 60 tals chevelle, bus/burn bil och nån strip resa.
1600kg.
3.31 el 3.55.
3500 i stall.
454 med scat vev stakar SRP smidda kolvar, Brodix alu toppar, custom rullkam 236/248 @050 .646 .624 107 ls.
Har även en 505 liknande 454an som jag vill den ska klara med och den är bromsad 640hk den sitter i en bil med samma spec som den 454an ska i.

Re: Th400

Postat: sön apr 23, 2023 7:35 pm
av Thunderbo1t
Jag är ju också lite nyfiken på vad en TH400 behöver då jag har en liggandes som jag inte vet något om, förutom att den troligen satt ny i en pickup i slutet av 60 talet, den kanske hamnar i en pickup igen med 5.3 LS och turbo nån gång i framtiden, tänkte försöka gå igenom den själv i framtiden...
Det finns mycket att läsa, men ibland lite gammal information.

Jag kan ha helt fel, och nedåt (uppåt) 4 i utväxling blir lätt drygt utanför byn, å en big block har ork så det kompenserar om man inte behöver max prestanda på 402 meter.

Re: Th400

Postat: mån apr 24, 2023 11:25 am
av Steve
Forumet på LS1tech eller Sloppy Mechanics public page på Facebook lär ha all information man behöver i ämnet TH400, och speciellt om man vill göra det själv till ett vettigt pris.

Jag köpte ett kit från Jakes Performance i USA till en låda jag byggde ihop, den höll då för mycket stryk

Re: Th400

Postat: mån apr 24, 2023 5:23 pm
av Mark IV
Har en 400a myggan byggde åt mig för 15-20 år sedan köpte delar ifrån Jake då jag med.
Har några guider utskrivna ifrån då för jag tänkte bygga den själv först.

Lådan jag har nu ligger i delar. Nytt kitt beställt ifrån Amazon med förhoppningsvis teflon tätningar istället om allt går som tänkt.
https://www.amazon.com/gp/product/B010R ... UTF8&psc=1

Re: Th400

Postat: mån apr 24, 2023 5:24 pm
av Mark IV
Thunderbo1t skrev: sön apr 23, 2023 7:35 pm Jag är ju också lite nyfiken på vad en TH400 behöver då jag har en liggandes som jag inte vet något om, förutom att den troligen satt ny i en pickup i slutet av 60 talet, den kanske hamnar i en pickup igen med 5.3 LS och turbo nån gång i framtiden, tänkte försöka gå igenom den själv i framtiden...
Det finns mycket att läsa, men ibland lite gammal information.

Jag kan ha helt fel, och nedåt (uppåt) 4 i utväxling blir lätt drygt utanför byn, å en big block har ork så det kompenserar om man inte behöver max prestanda på 402 meter.
Finns en skylt på sidan om den inte är borta el oläslig på den kan du koda det mesta.

Re: Th400

Postat: mån apr 24, 2023 6:20 pm
av Thunderbo1t
Allt jag kunde koda av var Pickup och år, som jag glömt, men det var i slutet av 60 talet.
Jag tycker det ska bli kul att försöka renovera och preppa den :lakrits:

Re: Th400

Postat: mån apr 24, 2023 6:42 pm
av Mark IV
Thunderbo1t skrev: mån apr 24, 2023 6:20 pm Allt jag kunde koda av var Pickup och år, som jag glömt, men det var i slutet av 60 talet.
Jag tycker det ska bli kul att försöka renovera och preppa den :lakrits:
Ok det är det mesta år och modell den suttit i.
Är den slutet 60 så har den bra direkt trumma(funkar slät för 34 elements sprag) och alu kolvar i trummorna,det enda sämre med tidigare är att man gjorde om för två ringar till center supporten så huset klarade sig längre.

Min låda hade mycket mindre bra grejer....

Här är iaf vad jag tänkt......
Kitet jag länkade
Direkt trumma för 34 elements sprag
4l80e forward clutch hub
Rollerize utgående axel
Bättre fjädrar direkt trummans kolv
Dual feed till direkt trumman
Hårdare fjäder i pump
Djupt alu tråg
Hemmabyggt shift kit el platta ifrån ett B&M kit

Re: Th400

Postat: mån apr 24, 2023 7:02 pm
av Thunderbo1t
Du verkar helt klart ha bättre koll på detta än mig :thumbright:

Re: Th400

Postat: lör apr 29, 2023 5:35 pm
av Mark IV
Min är isär och uppdaterad plan. Ingen katastrof ännu pumpaxeln har lite rost men det putsar jag bort.

Re: Th400

Postat: lör apr 29, 2023 5:38 pm
av Mark IV
Verkar inte jättelänge sedan den renoverades? Text och bokstäver syns på lamellerna ännu.

Re: Th400

Postat: lör apr 29, 2023 5:40 pm
av Mark IV
Inga exotiska delar men det hoppades jag inte på heller. Roller clutch trumman och plåtkolvar.

Re: Th400

Postat: lör apr 29, 2023 5:43 pm
av Mark IV
Fick vänta ett par dagar på en tunnväggig hylsa för att får ur centersupporten. Lagerhaveri och båda planeterna var skrot :(

Re: Th400

Postat: lör apr 29, 2023 5:50 pm
av Mark IV
Begagnade planeter, alu kolvar och trumma för 34elements sprag inhandlat. Sonnax antiwalk kit för utgående axel och även en sonnax forward clutch hub, ny 34 element sprag, ett rep kit, djupt gjutet tråg och lite fjädrar och annat är inhandlat.