Kopplings problem ZF B230 *Löst*
Re: Kopplings problem ZF B230
En liten update!
Med inspektionskamera har hag kollat urtrampningslager och kopplingsarm.
Det är ca 5mm spel på urtrampningslager mot solfjädrar när slavcylindern är ute. Urtrampningslagret ligger parallellt med solfjädrar runt om.
Kopplingsarmen är hel och rak. Allt ser ut att röra sig väldigt fint utan kärvning eller hack.
Har man bilen avstängd och växel i, då går det att putta den med lite motstånd.
Startar man och ska lägga i växel hör man synkringarna jobba, men växeln går inte i.
Startar man bilen med växel i går det bra, den vill driva lite men drar inte iväg.
Känns inte som att det är för tjock lamell, då borde det väl vara mer motstånd? eller?
Någon som har någon teori.
Det ska tydligen sitta en en ny lamell som är likadan som satt i tidigare när allt fungerade.
Med inspektionskamera har hag kollat urtrampningslager och kopplingsarm.
Det är ca 5mm spel på urtrampningslager mot solfjädrar när slavcylindern är ute. Urtrampningslagret ligger parallellt med solfjädrar runt om.
Kopplingsarmen är hel och rak. Allt ser ut att röra sig väldigt fint utan kärvning eller hack.
Har man bilen avstängd och växel i, då går det att putta den med lite motstånd.
Startar man och ska lägga i växel hör man synkringarna jobba, men växeln går inte i.
Startar man bilen med växel i går det bra, den vill driva lite men drar inte iväg.
Känns inte som att det är för tjock lamell, då borde det väl vara mer motstånd? eller?
Någon som har någon teori.
Det ska tydligen sitta en en ny lamell som är likadan som satt i tidigare när allt fungerade.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Kopplings problem ZF B230
Utan större kunskap i ämnet känns 5mm som stort spel, men jag kan ha helt fel.
Tveklöst vet någon annan här om det är ok.
Blir intressant å läsa vad felet var. Man vet aldrig, förra ägaren kanske tyckte det var helt ok att behöva starta med växel i.... jag har sett värre saker
Tveklöst vet någon annan här om det är ok.
Blir intressant å läsa vad felet var. Man vet aldrig, förra ägaren kanske tyckte det var helt ok att behöva starta med växel i.... jag har sett värre saker
Re: Kopplings problem ZF B230
5mm spel är nog helt ok. När lamellen slits då kommer solfjädrarna åka ut lite. 3mm är nog min. Slavcylindern håller ju armen på plats. Men lådan åker ner nu, så får vi se om det är för tjock lamell, eller felvänd lamell eller att den går trögt på axeln. Kan inte se att det är nått annat. Återkopplar när det är klart typ nästa vecka
Re: Kopplings problem ZF B230
Kan ju ha med lagret i veven att göra också
Re: Kopplings problem ZF B230
Tror du att det kan påverka att den inte kopplar ur?
Hur som är det spännande
Hur som är det spännande
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Kopplings problem ZF B230
Ja är pilotlagret glappt vispar ju lamellen runt å tjyvdrar.
Re: Kopplings problem ZF B230
Är lagret stumt eller att ingående axel bottnar eller nåt så frikopplar det inte nej
Re: Kopplings problem ZF B230
Fattar. Tror att lagret byttes i samband med lamellen. Men man vet ju aldrig. Återkommer med vad felet är
Re: Kopplings problem ZF B230
Fattar. Tror att lagret byttes i samband med lamellen. Men man vet ju aldrig. Återkommer med vad felet är
Re: Kopplings problem ZF B230
Med hydraulisk koppling har man väl i princip nollspel på urtrampningslagret?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons jan 11, 2023 12:26 am
Re: Kopplings problem ZF B230
Vet du om den varit såhär sen de satte dit denna lamellen och tryckplattan?
På min låda så hade jag problem att nitarna till lamellen låg emot tryckplattan ungefär 0,5mm i änden vilket gjorde att den drev med lite grann även urkopplad.
På min låda så hade jag problem att nitarna till lamellen låg emot tryckplattan ungefär 0,5mm i änden vilket gjorde att den drev med lite grann även urkopplad.
Re: Kopplings problem ZF B230
Urtrampningslagret ska ha ett litet spel mot solfjädrarna för att när kopplingen slits kommer solfjädrarna ut lite. med slavcylindern monterad trycks urtrampningslagret lätt mot solfjädrarna med den fjäder som sitter i slaven. då försvinner spelet.
Re: Kopplings problem ZF B230
Den har varit så sen lamellen smackades dit.kebabsvets skrev: ↑mån jan 08, 2024 9:50 am Vet du om den varit såhär sen de satte dit denna lamellen och tryckplattan?
På min låda så hade jag problem att nitarna till lamellen låg emot tryckplattan ungefär 0,5mm i änden vilket gjorde att den drev med lite grann även urkopplad.
stack dina nitar ut från lamellen?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons jan 11, 2023 12:26 am
Re: Kopplings problem ZF B230
Ja, men nitarna till centrumet och inte de till puckarna så det beror på hur lamellen ser ut om det kan vara så eller inte.
Annars kan man behöva flytta ut kulan till kopplingsarmen för att få den närmare lamellen från början.
Re: Kopplings problem ZF B230
Kulan är justerad sen tidigare och urtrampningslagret ligger parallellt mot solfjädrarna.
Om nitarna i centrum ligger på, borde det inte bli ett skrapande ljud då?
Om nitarna i centrum ligger på, borde det inte bli ett skrapande ljud då?