Sida 1 av 1
Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: lör jan 11, 2025 3:19 am
av rakbladet
Jo tjenare, hittade en billig annons för komplett turbogrenrör m. okänd turbo, och funderar på om det skulle vara en bra idé och köra turbo på Rekorden jag köpt och söker allmänt information och råd.
Har precis exakt NOLL erfarenhet av att ens skruva i turbomotorer, och hade egentligen tänkt köra på ett bättre flödande extraktorgrenrör och nån värre kam, men turbo är ju häftigt va? Så om någon mer kunnig skulle kunna komma med lite tips och trix gällande processen, rekommenderade delar osv. osv. osv.
Eller kanske om jag bara rent sagt är på väg att ta vatten över huvudet, kan ju också vara så

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: lör jan 11, 2025 10:40 am
av Steve
Lite kort sagt så om du inte kan hitta informationen du behöver på internet utan att fråga någon så har du tagit dig vatten över huvudet, eller så är du nog inte tillräckligt intresserad av det.
Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: sön jan 12, 2025 5:23 pm
av fulsnut
Varför så arrogant och nedsättande Steve, speciellt mot en ny medlem, forumet är internet.
Det finns ingen nyfödd expert om man inte pratar om äta, skita och skrika.
Hoppas att rakbladet törs dyka hit igen ändå så jag hälsar välkommen med hans "Rekord" projekt.
Det är väl kul med turbo och det är ingen raketforskning.
Tyvärr är min kunskap som vanligt tveksam, men om 2.2 CIH baseras (eller tvärtom) på 3.0 6:an är den nog ett bra ämne.
Enligt en rally-snubbe här i krokarna är avgas-sidan lite begränsad, men det är bara att prova.
Annars får du hoppa upp till rak 6:a om 4:an inte räcker.
6 är alltid bättre än 4...
Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: mån jan 13, 2025 8:14 am
av Kalkyl
Kul du vill turboladda CIH motorn
Har för mig det finns en Bra tråd här om du söker CIH i sökrutan om motorns potential
Blev själv fast i Turbo träsket pga av en väldigt snabb Ascona A turbo jag fick åka med i Västerås på 90 talet byggd av Jocke Mellberg ( RIP)
DEN gick sjukt bra
Han tankade vid macken o jag gick fram o frågade lite om bygget, slutade med han bjöd på en provtur med mig brevid
Inga frågor är dumma. bara söka info o lära sig
Ha en bra dag

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: mån jan 13, 2025 5:11 pm
av Dalmasen
Håller med fulsnut om Steves svar.
Här kan du hitta lite info
viewtopic.php?t=19725
Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: tis jan 14, 2025 9:06 am
av Kalkyl
Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: tis jan 14, 2025 5:54 pm
av fulsnut
Kalkyl skrev: ↑tis jan 14, 2025 9:06 am
Den länken är rena motorporren för TS.
KadettPatrick har hur mycket kunskap som helst om Opelmotorer.
Om TS vågar hitta hit igen kanske han kan rycka näsa från UT och 2-taktare.
Undrade om RIP om Mellberg, kom på om Covid

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: ons jan 15, 2025 11:15 am
av Kalkyl
Jo tyvärr var det Coviden
fulsnut skrev: ↑tis jan 14, 2025 5:54 pm
Kalkyl skrev: ↑tis jan 14, 2025 9:06 am
Den länken är rena motorporren för TS.
KadettPatrick har hur mycket kunskap som helst om Opelmotorer.
Om TS vågar hitta hit igen kanske han kan rycka näsa från UT och 2-taktare.
Undrade om RIP om Mellberg, kom på om Covid
Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: ons jan 15, 2025 6:50 pm
av Steve
Skriver som jag gör för att få folk att använda sina egna hjärnor
Får man det serverat på ett silverfat kommer man inte att lära sig något, och det är väldigt lätt att hitta information om sånt här. För en oerfaren att bygga en enkel turbomotor som ger alldeles tillräckligt med effekt krävs det inget specialrecept för just den motorn.
Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor
Postat: tor jan 16, 2025 8:01 pm
av Jens Gustavsson
grovt sett kan man nog överfara mycket från en volvo B20 eller B230 till en sån motor. topparna portade är dock snäppet bättre än volvos speciellt B20. jag har portat en sån 2.4 topp som flöda över 250 och järnet skriver i sin avhandling att 280 är möjligt och jag tror honnom min portning va inte "super full race 100 flödestester portad".
länk till järnets avhandling
viewtopic.php?t=13159
turbon styr mycket då det gäller effekt och vad man ska ha för kamaxel mm så bra att börja där.
va otroligt tråkigt att jocke gick bort. vad hände med trucken nån som tagit över?
mvh jens