Kort historia lång:
B230F (88b) + 530
Planad av KG 2mm. Komp är kring 10.2-10.6mm (osäker på om toppen är planad tidigare men får just på 122-rem).
Obehandlat förbränningsutrymme
Dubbla ventilfjädrar
4-2-1 headers.
Nya ventiler/styrningar
Ny H-kam
Portad insug/avgas
Ställbart drev
Alu-vev
2.5 avgas
Bosch 340cc flödesmatchade av BJP
Bosch WF-spole
NGK 8ES - tändstift
VR och Hall
Topplockspackning
Speeduino - påbörjad gatumappning av mig
Likt andra trådskaparen i forumet med förgasare spikar motorn vid hög växel i låga hastigheter, men även vid WOT 4000-6000 varv.
Har inte justerat någonting på kamaxeln utöver att jag ställde fjärde insugsventilen på 2.4mm och monterade. Avancera bygger upp tryck, retardera släpper?
Tar mig inte längre än 29 graders förtändning, sänkt för tillfället till 27 grader vid WOT. Lambda ligger på 12.2-12.5. Vid 13 AFR spikar den redan vid 22 graders tändning vid WOT i fyran.
VE-mappen är åt helvete just nu då jag provat mig fram med olika värden för att se hur spikningarna reagerar. Just nu i talande stund har jag kommit upp i 170km/h med spikningar i slutet. Kan göra pulls i 2/3an genom större delen av hela registret utan spikningar. Men det är som ni ser VÄLDIGT fett...
Vad har ni för förslag?
Planad 530 spikar!
Planad 530 spikar!
- Bilagor
-
- bild_2025-06-16_234359208.png (48.18 KiB) Visad 167 gånger
Re: Planad 530 spikar!
Bakgrundsinfo om mig själv:
Det här är första EFI-trimmandet. Trimmat en b230 förr med pierburg, V-kam, högkompskolvar och sådant. Byggt insprutet själv då jag ville utmana mig själv.
Här är länkar till senaste loggen och inställningarna:
TS
https://drive.google.com/file/d/1XAlnSA ... drive_link
Logg:
Kom även på att jag redigerade AFR-mappen men körde aldrig Auto-tune vilket är varför den går väldigt fett i loggen. Bör går snålare så fort jag slår igång auto igen, om nu inte någon vill köra VE-analyze åt mig.
Det här är första EFI-trimmandet. Trimmat en b230 förr med pierburg, V-kam, högkompskolvar och sådant. Byggt insprutet själv då jag ville utmana mig själv.
Här är länkar till senaste loggen och inställningarna:
TS
Logg:
Kom även på att jag redigerade AFR-mappen men körde aldrig Auto-tune vilket är varför den går väldigt fett i loggen. Bör går snålare så fort jag slår igång auto igen, om nu inte någon vill köra VE-analyze åt mig.
Även trixat lite på tändningskurvan, men tycker den är som sagt svårast.
- Bilagor
-
- bild_2025-06-17_004829201.png (110.6 KiB) Visad 157 gånger
Jag tycker en 122 rem är svår att få dit om man inte planar över 2,5 iaf kommer du åt att mäta toppens höjd på plats?
Det är om ja minns rätt 10,3-1 i kompa i en b23 med plana kolvar och den har ju inga spikningsbekymmer dom brukar också gå rätt snålt på full gas med förgasare om inte man vrider på munstycket så den går fett även på delgas.
På låga varv ska tändningen givetvis va lägre men över 4000 varv känns det konstigt att det spikar med den kompa du skrev iaf.
Stämmer nollan för insprutningen om du tex ställer 20 grader överallt och sen tomvarvar motorn och kollar med stroblampa?
Om man googlar lite går det nog hitta tändmappen original i ett lh2,4 den baseras ju på lmm signal istället för spjälläge men de kanske kan ge lite tips iaf
Det är om ja minns rätt 10,3-1 i kompa i en b23 med plana kolvar och den har ju inga spikningsbekymmer dom brukar också gå rätt snålt på full gas med förgasare om inte man vrider på munstycket så den går fett även på delgas.
På låga varv ska tändningen givetvis va lägre men över 4000 varv känns det konstigt att det spikar med den kompa du skrev iaf.
Stämmer nollan för insprutningen om du tex ställer 20 grader överallt och sen tomvarvar motorn och kollar med stroblampa?
Om man googlar lite går det nog hitta tändmappen original i ett lh2,4 den baseras ju på lmm signal istället för spjälläge men de kanske kan ge lite tips iaf
Toppen innan planing hade "volvo" stämplat på sig, jag hoppades på att det var en originalstämpel eller från originaltopplockspackning. Men man vet ju aldrig.CÅ skrev: ↑mån jun 23, 2025 11:34 am Jag tycker en 122 rem är svår att få dit om man inte planar över 2,5 iaf kommer du åt att mäta toppens höjd på plats?
plana kolvar hamnar på 10.3 exakt. Har trimmat en b230 med E-kolvar och V-kam. Spikar vid tillfällen men väldigt sällan (5ans växel i 50km/h uppförsbacke typ).
Se mitt inlägg i den andra tråden så ser du att problemet troligen är åtgärdat. Bättre bränsle och finjusteringar så spikar den inte längre. Jag har även vant örat vid vad som är faktiskt spikning och bara bakgrundsljud i motorn vid gaspådrag. Är nu på stabila 30 grader utan spikning kring 12.2-12.5 afr. Kan öka mer men känner att den är bra vars den är just nu, vill köra lite mer i olika förhållanden.
Jag hittade originalmappen till motorn men stängde fliken och aldrig hittat den sen dess. Men kommer ihåg att den gick uppemot 35 grader.