Planad 530 spikar!
Postat: mån jun 16, 2025 10:46 pm
Kort historia lång:
B230F (88b) + 530
Planad av KG 2mm. Komp är kring 10.2-10.6mm (osäker på om toppen är planad tidigare men får just på 122-rem).
Obehandlat förbränningsutrymme
Dubbla ventilfjädrar
4-2-1 headers.
Nya ventiler/styrningar
Ny H-kam
Portad insug/avgas
Ställbart drev
Alu-vev
2.5 avgas
Bosch 340cc flödesmatchade av BJP
Bosch WF-spole
NGK 8ES - tändstift
VR och Hall
Topplockspackning
Speeduino - påbörjad gatumappning av mig
Likt andra trådskaparen i forumet med förgasare spikar motorn vid hög växel i låga hastigheter, men även vid WOT 4000-6000 varv.
Har inte justerat någonting på kamaxeln utöver att jag ställde fjärde insugsventilen på 2.4mm och monterade. Avancera bygger upp tryck, retardera släpper?
Tar mig inte längre än 29 graders förtändning, sänkt för tillfället till 27 grader vid WOT. Lambda ligger på 12.2-12.5. Vid 13 AFR spikar den redan vid 22 graders tändning vid WOT i fyran.
VE-mappen är åt helvete just nu då jag provat mig fram med olika värden för att se hur spikningarna reagerar. Just nu i talande stund har jag kommit upp i 170km/h med spikningar i slutet. Kan göra pulls i 2/3an genom större delen av hela registret utan spikningar. Men det är som ni ser VÄLDIGT fett...
Vad har ni för förslag?
B230F (88b) + 530
Planad av KG 2mm. Komp är kring 10.2-10.6mm (osäker på om toppen är planad tidigare men får just på 122-rem).
Obehandlat förbränningsutrymme
Dubbla ventilfjädrar
4-2-1 headers.
Nya ventiler/styrningar
Ny H-kam
Portad insug/avgas
Ställbart drev
Alu-vev
2.5 avgas
Bosch 340cc flödesmatchade av BJP
Bosch WF-spole
NGK 8ES - tändstift
VR och Hall
Topplockspackning
Speeduino - påbörjad gatumappning av mig
Likt andra trådskaparen i forumet med förgasare spikar motorn vid hög växel i låga hastigheter, men även vid WOT 4000-6000 varv.
Har inte justerat någonting på kamaxeln utöver att jag ställde fjärde insugsventilen på 2.4mm och monterade. Avancera bygger upp tryck, retardera släpper?
Tar mig inte längre än 29 graders förtändning, sänkt för tillfället till 27 grader vid WOT. Lambda ligger på 12.2-12.5. Vid 13 AFR spikar den redan vid 22 graders tändning vid WOT i fyran.
VE-mappen är åt helvete just nu då jag provat mig fram med olika värden för att se hur spikningarna reagerar. Just nu i talande stund har jag kommit upp i 170km/h med spikningar i slutet. Kan göra pulls i 2/3an genom större delen av hela registret utan spikningar. Men det är som ni ser VÄLDIGT fett...
Vad har ni för förslag?