LMM utan dump - Vad blir fel?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Hukassa
För lite laddtryck

LMM utan dump - Vad blir fel?

Inlägg av Hukassa »

På prut som använder luftmassemätare (LH 2,4 i detta fallet).
Vad är det för skillnad på att köra med återcirkande dump kontra UTAN dump? Med öppen som dumpar till atmosfär fattar jag hur det kan bli fel, men UTAN känns rent spontant som att sprutet inte skulle uppfatta som särskilt annourlunda än återcirk.
Menar elektroniksidan i LMM:en nu och inte om något tar stryk osv.
Allx
För mycket laddtryck

Re: LMM utan dump - Vad blir fel?

Inlägg av Allx »

Ingen skillnad alls. De blir fortfarande ett slutet system.

Dumpventilen är en responsventil som håller fart på luften i tryckrören när spjället är stängt och allt de sker efter LMM
Hukassa
För lite laddtryck

Inlägg av Hukassa »

Så tänker jag också i teorin, men i praktiken ser man inte en enda bil med originalsprut (tänker 940 turbo nu) med t.ex. garrett hybridagg (T3T4) som kör dumpfritt.
Handlar det bara om att bilen måste gå 15 mil eller så för att sprutet ska "lära sig", eller finns det något belägg till att skarva om LMM till trycksidan som de flesta verkar göra?
Allx
För mycket laddtryck

Inlägg av Allx »

Finns ingen fördel alls med att köra utan dump så de är bara dumt att ta bort den.

Jag har sett att de finns dom som kör med LMM på trycksidan och de skulle jag säga är helt fel. Den ska mäta upp hela systemflödet som går genom motorn och den har ingen kompensation för tryck så enligt min uppfattning så blir uppmätningen helt fel.
Hukassa
För lite laddtryck

Inlägg av Hukassa »

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att skicka en billig kinasnurra (kanske inte bästa agget att köra dumpfritt med egentligen) på en B230 med LH 2,4. Jag tänker inte blocka dumpen på en stackars 13c (annat än i testsyfte kanske). Planen är att slippa köpa in en dyr dump eller billig strulande dump samt installera denna från första början. Går inte detta lägger jag hellre pengarna på ett ordentligt sprut istället för att slösa pengar på att få originalsprutet att lira.
Lite OT men det blir väl marginalt bättre respons utan dump?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Blandar du inte ihop wastegste och dump nu?

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Hukassa
För lite laddtryck

Inlägg av Hukassa »

Planen var att slippa skicka i en dump men det verkar helt enkelt inte funka med detta sprut.
Helt off topic nu men blir nog den här: https://sv.bsr.se/produkt/bypass-valve- ... -1995-2001
Någon som har bättre rek? Tänkte köra runt 1,5bar ungefär. Lirar den inte så får det bli "nytt" beggat sprut istället.
Allx
För mycket laddtryck

Inlägg av Allx »

Varför har du fått för dig att sprutet inte skulle fungera utan dump? Du förlorar lite respons efter växling utan dump.

Har man LMM och öppen dump är de viktigt att man har en fjäder som är något starkare än de vacuum som motorn skapar. Annars kommer dumpen vara öppen på motorbroms och tomgång. Men tar man bort dumpen försvinner dessa problem helt.
Skriv svar