Avgashus till TD04HL

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Cassius
Forumsberoende

Avgashus till TD04HL

Inlägg av Cassius »

Jag spontanköpte ett par TD04HL-15T-6 en natt i feberyra för ett par veckor sen. Tanken är twin turbo på en 3 liters v6a.

Jag grubblar dock över om det blev en så bra matchning ändå.. storleksmässigt absolut, men ingången på avgashuset är rund och 39mm i diameter.. Det känns väldigt trångt att klämma ihop 3st t ex 42mm ID rör ner till det.. övertänker jag så det bara är att köra på?

Eller borde jag jaga andra avgashus med större öppningar? Kanske t.o.m storleken större dvs 7cm2 från t ex volvo 16t turbos?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Forumsberoende

Re: Avgashus till TD04HL

Inlägg av »

Går det inte använda rör med 37mm id istället då det borde väll matcha bättre både mot turbons fläns och till den effekten en sådan turbo ger och ev kommer turbon igång snabbare.
Annars tror jag det fungerar utan konstigheter med 42mm rör iaf om motorn är av normalt personbilsutförande med snälla kamaxlar osv men inga fördelar jämfört med tunnare grenrör förutom möjligen mindre chans till skenladd
Cassius
Forumsberoende

Re: Avgashus till TD04HL

Inlägg av Cassius »

Jag hade tänkt testa göra ett "sugmotorgrenrör" med steps och då blir det ju större till collektorn. Ca 400mm primärer.

Avgaskanalerna är 35 så förhoppningen var att hitta rör med 35/39/42 mm ID. 37mm ID i rostfritt har jag inte sett?

Motorn sen är Alfas 3.0 12v och den har kammar som har säg en mild race profil eller vass gatprofil på insug och en mer medium profil på avgas. Lämnar original 186 på veven och nu ungefär det på naven istället. Effektmålet är 3-350hk.

Kanske går porta upp inloppet bara för en bättre matchning?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar