En Polare har varit vänlig att kränga en del skrot till mej som är skrotsamlare. Först en topp från en Galant/Eclipse som är mirafräst men med en defekt ventil och gängpaj i en tändstiftsgänga. Gängan är lagad med en biltema gänginsats. Problemet jag såg på en gång är att den gänginsatsen gör att det stiftet kommer någon millimeter längre upp i toppen från förbränningsutrymmet. Ska kolla upp det senare vad man kan göra åt det. La in toppen i karuselltvätten så blir den lite trevligare att jobba med.
Nice and sparkling clean:
Vart kusligt rent, är det någon som har den här färgen på metallen om de lyfter på ventilkåpan och tittar ner
Sen till det lite fränare, polaren skickade även med en vevaxel i okänt skick, vid en första anblick såg den rätt ledsen ut. Repig och ful. Men jag mätte upp den med micrometer och den är oslipad sen tidigare. Att slipa dessa vevar gör ju att härdningen försvinner och den måste härdas om. Det kostar pengar och sen så måste man anpassa hur mycket tapparna tas ner då en ny härdning bygger lite på diametern, bökigt och dyrt med andra ord...
Men som vanligt så är själv bäste dräng! Satte upp veven i svarven (efter tvätt i karuselltvätten)
Ser inte bra ut:
Här har jag börjat med grovjobbet, man ser på lagerytan längst till höger att den är obearbetad här.
Det jag gjorde var att putsa lagerytorna för vevlager och ramlager med en finkornig smärgelduk och olja i svarven. Därefter gick jag på med en gammal kalsong och autosol.
Vart över förväntan och alla repor försvann och ytan blev spegelblank. Svårt som fan att se på bilderna men sjukt bra vart det! Det fina är att inte en hundradel försvann av lagerdiametern och härdningen är intakt med en repfri yta!
Resultatet verkar ha blivit en "marin-vev"