BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
MR Garett
Går o Går , skulle väl kanske vara möjligt
Gillar din BMW ascona
Men bilen är ganska smal i nosen , + att det går ut fästen till stötfångare/front + att det är mycket svårt att komma förbi framlamporna med tryckrör........
Om jag skulle använda en sån intercooler behöven nog tryckrören vara över 150cm både före o efter intercooler......
Här är hur alpina har löst det , man har ju dreglat på en sån här bil
Om man kollar noga på dessa bilder ser man att röret går "runt kylaren" precis bakom höger helljuslampa , man får plats med 2,5" där även om alpinas bilar har ett gjutet rör som är mindre
Med denna lösning blir rören totalt ca. 1m kortare
Och har färre krökar , dock ett par skarpa
För er som inte är så hemma på alpinas modeller kan jag berätta att det här är en B7 turbo Coupé -86 tror jag
Dom hade "samma" 3,5 liters m30 6a som jag har , men ganska moddad
Turbo 1st kkk27
300-330 Hk
ca 500nm
Kraftigt ha begär på en sån bil , men jag bygger en egen istället
Går o Går , skulle väl kanske vara möjligt
Gillar din BMW ascona
Men bilen är ganska smal i nosen , + att det går ut fästen till stötfångare/front + att det är mycket svårt att komma förbi framlamporna med tryckrör........
Om jag skulle använda en sån intercooler behöven nog tryckrören vara över 150cm både före o efter intercooler......
Här är hur alpina har löst det , man har ju dreglat på en sån här bil
Om man kollar noga på dessa bilder ser man att röret går "runt kylaren" precis bakom höger helljuslampa , man får plats med 2,5" där även om alpinas bilar har ett gjutet rör som är mindre
Med denna lösning blir rören totalt ca. 1m kortare
Och har färre krökar , dock ett par skarpa
För er som inte är så hemma på alpinas modeller kan jag berätta att det här är en B7 turbo Coupé -86 tror jag
Dom hade "samma" 3,5 liters m30 6a som jag har , men ganska moddad
Turbo 1st kkk27
300-330 Hk
ca 500nm
Kraftigt ha begär på en sån bil , men jag bygger en egen istället
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
sikko skrev:M5 3,8 har nr 03764fa och 1317446
Tackar för numren , det ena är ju på Lucas spridare , det första vet jag dock ej vad det är ?
Lucas spridaren verkar sitta på vissa 3,6or och på alla 3,8or.......
Lite update på helgens arbete .
Y-rör från Lmm/luftfilter ner till främre turbo och vidare bakåt .
Här ser man y-röret sittandes monterat på främre turbo , och sugröret som ansluter från den bakre......
Bra på GT17 agg. med klämring på sugrören , för det bakre röret hamnar ju väldigt nära den främre downpipen.
Inte kul med slang där inte
Luftfilter hamnar precis bakom lamporna , en anslutning för dump sitter även den på Y-röret .
Början på tryckröret är 3" kona ned till 2,5"
Sug rören är 2"
Lmm anslutning är 3"
Intercooler är beställt från KL-racing + lite slang
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Om du kunde ha en has-plåt och sen kamouflera insugsröret med orignal-grejerna så skulle den ju passera besiktningen..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jaa tanken har funnits , borde ju klara en "flygande"mattias skrev:Om du kunde ha en has-plåt och sen kamouflera insugsröret med orignal-grejerna så skulle den ju passera besiktningen..
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Då har det kommit hem lite speedparts
1 St intercooler , med cellpaket 300x400x76 och div slangbitar .
Sällan man är så sugen att sätta vinkelslipen i något helt nytt , som jag är nu
ska dock suga på nån dag på det innan jag går loss på den .
Ena gavlen på intercoolern ska "vändas" och anslutningen ska riktas nedåt .
Ut från intercoolern är det ju nästan "färdigt" ska bara kapa bort lite plåt som BMW skickat med i onödan
In i intercoolern blir det ett rör som är lite mer jobb med , behöver plattas till och breddas , annars hasar det i asfalten vid inspirerad körning
Mellan oljetråg o asfalt är det ca 11cm , med alla turboprylar i mindre
1 St intercooler , med cellpaket 300x400x76 och div slangbitar .
Sällan man är så sugen att sätta vinkelslipen i något helt nytt , som jag är nu
ska dock suga på nån dag på det innan jag går loss på den .
Ena gavlen på intercoolern ska "vändas" och anslutningen ska riktas nedåt .
Ut från intercoolern är det ju nästan "färdigt" ska bara kapa bort lite plåt som BMW skickat med i onödan
In i intercoolern blir det ett rör som är lite mer jobb med , behöver plattas till och breddas , annars hasar det i asfalten vid inspirerad körning
Mellan oljetråg o asfalt är det ca 11cm , med alla turboprylar i mindre
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Idag åkte intercoolern igenom bandsågen på jobbet
Sen satt jag o lyste på den en stund med TIGen
Detta blev resultatet
Gavlarna var ca 3mm gods i och plåten som jag satte dit är också 3mm
I "vänster" sidan svetsades även i en muff som tar ner anslutningen till 2,5"
Kan VARMT rekommendera KEMPPI Mastertig MLS 2300
Är dock svindyr tror över 40´000:-
Den vi har på jobbet är vattenkyld
och har det underbara MIX läget där den växlar mellan AC och DC ca 0,5-1 sek åt gången , ger stabilare ljus båge
Ett par tips ?
För er som inte provat de Guldfärgade volfram pinnarna så måste jag nästan tvinga er till det
Dom kan man slipa spetsiga även vid alu svetsning , och de håller
Man kan köra svart o rostfritt med dom också
Sen satt jag o lyste på den en stund med TIGen
Detta blev resultatet
Gavlarna var ca 3mm gods i och plåten som jag satte dit är också 3mm
I "vänster" sidan svetsades även i en muff som tar ner anslutningen till 2,5"
Kan VARMT rekommendera KEMPPI Mastertig MLS 2300
Är dock svindyr tror över 40´000:-
Den vi har på jobbet är vattenkyld
och har det underbara MIX läget där den växlar mellan AC och DC ca 0,5-1 sek åt gången , ger stabilare ljus båge
Ett par tips ?
För er som inte provat de Guldfärgade volfram pinnarna så måste jag nästan tvinga er till det
Dom kan man slipa spetsiga även vid alu svetsning , och de håller
Man kan köra svart o rostfritt med dom också
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Nu har det vart lite sådär med inspirationen ett tag
Skyller på DEN J_VLA SKIT VINTERN sett solen 3ggr sen november , resten bara REGN
Men lite har det hänt nu .
Intercooler fästet är klart , kanske blir en oljekylare här framme också
Kapat upp hål där tryckröret går bakom helljuslampan
Tryckrören har modifierats lite , göra o göra om .......
Tryckröret över motorn är ändrat från tidigare "alpina" lösning till att gå mer rakt och med svagare böjar , anslutningarna till dumpventilen syns också .
Det ska bli en Mitsubishi EVO 35mm ventil , har bara en till låns nu att måtta med
Nån som har en att sälja ?
Skyller på DEN J_VLA SKIT VINTERN sett solen 3ggr sen november , resten bara REGN
Men lite har det hänt nu .
Intercooler fästet är klart , kanske blir en oljekylare här framme också
Kapat upp hål där tryckröret går bakom helljuslampan
Tryckrören har modifierats lite , göra o göra om .......
Tryckröret över motorn är ändrat från tidigare "alpina" lösning till att gå mer rakt och med svagare böjar , anslutningarna till dumpventilen syns också .
Det ska bli en Mitsubishi EVO 35mm ventil , har bara en till låns nu att måtta med
Nån som har en att sälja ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tackar !j0jje skrev:Blev ju bra det där!
Nu har det byggts luftrenare
Kanske inte riktigt vad alla pysslar med 2008 , med då även original look prioriteras får det bli så här
I luftrenaren sitter ett K&N filter och den har en "snabel" ut till friska luften bakom framlamporna
Ramen runt filtret och excenterlåsen kommer från en e28
Resten är handknackat , förutom "taket" för där sitter original plåten med BMW logga
Lmm är skruvad direkt i Luftrenaren och ansluter via en 3" krök mot Y-röret där dumpen sitter
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
I helgen har det blivit helsvetsning av downpipes .
Kunde inte låta bli att hänga dit prylarna på min reserv 2,8a
Här får man en lite tydligare bild av rördragningen
Kunde inte låta bli att hänga dit prylarna på min reserv 2,8a
Här får man en lite tydligare bild av rördragningen
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Mycket smutt!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
- Ort: Uppsala
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tack för alla positiva kommentarer , det höjer inspirationen
Ang. värmen i motorutrymmet , downpipes ska lindas och sen ska
"hela skiten" täckas in med aluplåtar , både mot innerskärm och uppåt
Värsta värme problemet blir nog innanför det främre aggregatet där det sitter en slangskarv
Grenrören , "går" tyvärr inte linda , det är redan trångt kring skruvar och muttrar.....
Ang. värmen i motorutrymmet , downpipes ska lindas och sen ska
"hela skiten" täckas in med aluplåtar , både mot innerskärm och uppåt
Värsta värme problemet blir nog innanför det främre aggregatet där det sitter en slangskarv
Grenrören , "går" tyvärr inte linda , det är redan trångt kring skruvar och muttrar.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo