Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
Servo är inte så dyrt, mest svårt att få tag på. Gav 400:- för pumpen med fästen, spännhjul, servovätskebehållare, rem och slangar på annons, och hittade servostyrsnäckan, remskivan och rattstången på skroten för 600:-
Komplett har jag sett annonser från 1500:- och uppåt. Bra att veta är att det skiljer på 67-72 och -73/-74 i utförandet lite grann, men inte jättemycket.
Går även att modda dit servo från 164 som är betydligt vanligare. Finns en tråd på 140-klubbens forum om det. I 140-serien är det nästan uteslutande taxibilar och polisbilar som hade servo.
Du tänker på S60R-bromsarna tidigare i tråden. Jo dom hade varit mysiga att köra med. Men jag sålde dom för att få råd med annat skoj. De var ju inte det nödvändigaste köpet jag gjort då bilen blir rätt lätt och det (troligen) räcker rätt bra med 164-bromsar. Ska köpa renoverade ok när jag känner att jag har råd. Dom 4 oken jag har ligger var inte riktigt i det skick jag vill muttra dit och renoveringssatserna kostar nästan lika mycket som renoverade ok.
Komplett har jag sett annonser från 1500:- och uppåt. Bra att veta är att det skiljer på 67-72 och -73/-74 i utförandet lite grann, men inte jättemycket.
Går även att modda dit servo från 164 som är betydligt vanligare. Finns en tråd på 140-klubbens forum om det. I 140-serien är det nästan uteslutande taxibilar och polisbilar som hade servo.
Du tänker på S60R-bromsarna tidigare i tråden. Jo dom hade varit mysiga att köra med. Men jag sålde dom för att få råd med annat skoj. De var ju inte det nödvändigaste köpet jag gjort då bilen blir rätt lätt och det (troligen) räcker rätt bra med 164-bromsar. Ska köpa renoverade ok när jag känner att jag har råd. Dom 4 oken jag har ligger var inte riktigt i det skick jag vill muttra dit och renoveringssatserna kostar nästan lika mycket som renoverade ok.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Näe, den nya toppen ligger hos Axel och ska portas upp ordentligt. Just nu sitter en standardtopp på för att köra in motorn lite grann och se vilka skruvar och muttrar jag glömt skruva åt. Men så fort den är klar (vilket borde vara rätt snart) så ska toppen bytas och kompressorprojektet återupptas på allvar med sprut och hela fadderuttan.
Men ja, uppstart borde vara nära till hands. Kan bara komma på startmotor, avgassystem och lite el som ska göras, och skruva fast växellådan ordentligt då. Men jag har inga bromsar än så köra får vänta några dagar till.
Men ja, uppstart borde vara nära till hands. Kan bara komma på startmotor, avgassystem och lite el som ska göras, och skruva fast växellådan ordentligt då. Men jag har inga bromsar än så köra får vänta några dagar till.
Nu känns det inge bra. Var både på Mekonomen och Meca igår och det går inte att få tag på vänster bromsok innan slutet av Augusti... tidigast. Så jag beställde in en rep.sats för jag täntke vara gör det självare istället. Så tog jag hem oken och satte mig och kollade.
Högeroket är ju som jag tidigare konstaterat väldigt fint för att ha stått i några år.
Men mitt vänsterok är ju inget att vila ögonen på länge
Visst, nu har jag inte plockat ur kolvarna, men om man kollar på hur slitna kolvarna är utanför tätningarna, och hur mycket av gummit som saknas så kan jag inte tänka mig att det är nåt som kommer funka prima direkt.
Då är frågan... är det värt att vänta en månad på ett ok. Ja, jag tror faktiskt det. Får åka ner på Meca och kolla om jag kan lämna tillbaka renoveringssatsen och förhandsboka ett ok istället. Eller vad säger eliten här? Är ju inte nåt jag vill ska bli halvdant direkt. Bromsarna måste funka så bra dom kan.
Jobbigt.
Högeroket är ju som jag tidigare konstaterat väldigt fint för att ha stått i några år.
Men mitt vänsterok är ju inget att vila ögonen på länge
Visst, nu har jag inte plockat ur kolvarna, men om man kollar på hur slitna kolvarna är utanför tätningarna, och hur mycket av gummit som saknas så kan jag inte tänka mig att det är nåt som kommer funka prima direkt.
Då är frågan... är det värt att vänta en månad på ett ok. Ja, jag tror faktiskt det. Får åka ner på Meca och kolla om jag kan lämna tillbaka renoveringssatsen och förhandsboka ett ok istället. Eller vad säger eliten här? Är ju inte nåt jag vill ska bli halvdant direkt. Bromsarna måste funka så bra dom kan.
Jobbigt.
Plockade lite i gömmorna och hittade mitt andra vänsterok, som ser klart mycket bättre ut och skulle egentligen kanske inte behöva en renovering än, men det är nog lika bra eftersom det ändå är löst. Tyvärr så är det ju ett problem med det oket och det är att luftningsnippeln på utsidan av oket saknas, och det märks inte så mycket att det ens suttit en där tidigare. Så det är nåt som måste fixas i såna fall. Vad tror ni är vettigaste lösningen på det problemet? Borra och försöka få i en mejsel och vrida ur, eller försöka svetsa dit en mutter och vrida som jag läst att folk gör?
Lite bilder:
Kolvarna ser fräshare ut än det andra, och gummina ser väldigt mycket fräshare ut:
Bilder jag tagit tidigare på den försvunna luftnippeln:
Lite bilder:
Kolvarna ser fräshare ut än det andra, och gummina ser väldigt mycket fräshare ut:
Bilder jag tagit tidigare på den försvunna luftnippeln:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Antingen försöker du svetsa först, typ en mutter som du skrev..
Tog själv dän en avgruten nippel på ett bakok på det sättet det funkar..
Går det mot förmodan inte kan man borra bort och gänga ny
gänga och sen dra i en m6/m8 istället o lufta på det viset..
Trycka ut kolvarna gör du ganska lätt med tryckluft..
Tog själv dän en avgruten nippel på ett bakok på det sättet det funkar..
Går det mot förmodan inte kan man borra bort och gänga ny
gänga och sen dra i en m6/m8 istället o lufta på det viset..
Trycka ut kolvarna gör du ganska lätt med tryckluft..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
KG har ok i lager. Men det lutar åt att jag kör på oken som dom ser ut, bara får nån att hjälpa mig svetsa ur nippeln på vänsteroket. Det ser ut att vara 80% fräsht och det andra ligger väl på 95%, så det är lite liv kvar i dom.
Var på OK för att handla lite Bräkleen och såg att dom hade utförsäljning av sprayburkar, varav en Blå bromsoksfärg för 25:-, så då slog jag till på den så kan jag få lite känsla av nya ok trots allt.
Sen så har jag Jaguarspindlar, skivor och ok på gång till min planerade nya framvagn till generation 2 av den här bilen, så får jag en anledning att byta ut oken i framtiden.
Var på OK för att handla lite Bräkleen och såg att dom hade utförsäljning av sprayburkar, varav en Blå bromsoksfärg för 25:-, så då slog jag till på den så kan jag få lite känsla av nya ok trots allt.
Sen så har jag Jaguarspindlar, skivor och ok på gång till min planerade nya framvagn till generation 2 av den här bilen, så får jag en anledning att byta ut oken i framtiden.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ett bra knep när man ska ta bort skruvar eller Luftnipplar brukar vara att , borra i centrum med ca 3mm ? och sen banka i ett Torx bits.
Funkar 90% av gångerna , dom andra gångerna är det
Tyvärr ser detta lite ut , men prova med gas värme och sen ett bits , innan du går på med hårdare nypor.........
Till oken bak på min 635a svarvade jag nya kolvar i rostfritt , verkar funka
Funkar 90% av gångerna , dom andra gångerna är det
Tyvärr ser detta lite ut , men prova med gas värme och sen ett bits , innan du går på med hårdare nypor.........
Till oken bak på min 635a svarvade jag nya kolvar i rostfritt , verkar funka
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Blev en beställning på ok från KG istället. Fick ur nippeln med hjälp av Axel, men eftersom jag inte är helt säker på vad jag gör när det gäller bromsoksrenovering, och jag ser det som en rätt viktig del av bygget, så blev det 2 fräsha färdigrenoverade. Sen har jag ju sålt saker bara för att ha råd med ok, så det var ju onödigt att ha pengar liggande .
Tyvärr så när jag fick hem oken igår så hade jag fått två vänsterok... Fast det visade sig att det var felmärkta kartonger så det såg rätt ut. Skickade ett mail på en gång när jag märkte det och vips fick jag ett samtal att ett nytt högerok är på väg tillsammans med fraktsedel för retur av det felmärkta oket, och två stommar. Bra service måste jag säga.
Antingen blir det montering i morgon eftermiddag, eller så åker jag bort över helgen och då monterar jag på Måndag istället.
Tyvärr så när jag fick hem oken igår så hade jag fått två vänsterok... Fast det visade sig att det var felmärkta kartonger så det såg rätt ut. Skickade ett mail på en gång när jag märkte det och vips fick jag ett samtal att ett nytt högerok är på väg tillsammans med fraktsedel för retur av det felmärkta oket, och två stommar. Bra service måste jag säga.
Antingen blir det montering i morgon eftermiddag, eller så åker jag bort över helgen och då monterar jag på Måndag istället.
Sådär. Då var bromsarna på plats med TarOx bromsbelägg och nya bromsslangar. Nu ska det bara fixas lite bromsrör och bakbromsar så är det klart. Sen ska jag gå på bräslesystemet och montera bakruta och vindruta, och dra el... usch.
Kanske är nån intresserad av att se bilder på bromsarna...
Och ja, det är olika firmor som renoverat oken så de har olika färg. Men det borde fungera lika tycker man.
Kanske är nån intresserad av att se bilder på bromsarna...
Och ja, det är olika firmor som renoverat oken så de har olika färg. Men det borde fungera lika tycker man.