Guide: Provtryckning av tryckplattor
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Guide: Provtryckning av tryckplattor
1. Palla upp tryckplattan så att solfjäderarmarna ej tar i och att den ligger plant, stabilt och centrerad. Detta går bra att göra i både press och stadig pelarborr.
2. När tryckplattan är obelastad, mät hur långt det är mellan ytan där lamellen ligger till ytan där svänghjulet sitter. tex. ( B=4.3mm)
3. Tryck förbi där det är maxtryck och släpp sedan tillbaka till där trycket peakar så får du veta hur mycket tryckplattan klarar av (den här plattan trycker ca 550kg).
4. Håll kvar trycket där det peakar och mät nu på samma sätt som du gjorde när tryckplattan var obelastad tex. ( A=6.2mm).
5. Passa på att kolla om tryckplattan är konkav (inge bra)
6. Lägg lamellen och tryckplattan på svänghjulet. Nu ska mellanrummet mellan tryckplatta och svänghjul vara samma som skillnaden mellan fulltbelastad (A=6.2mm) och obelastad (B=4.3mm). (C= 6.2-4.3=1.9mm).
När man fått fram måttet C så kan man alltid schimsa om allt eftersom lamell m.m blir slitet.
7. Om skillnaden mellan fullt belastad (A) minus obelastad (B) är mer än C (i vårat fall var C=4mm), så lägg brickor i mellan så du kommer så nära måttet C som möjligt. I detta fall la vi brickor som var ca 2mm tjocka och vårat C blev 2.0mm (1.9mm var optimalt). rörigt?
På denna tryckplatta blev resultatet: 550kg vid 1.9mm , 0.10mm konkav
8. Verktyget för att mäta trycket är en cylinder med diametern 35.7, det gör att trycket på mätaren blir 1/10 av verkligt tryck i kg. (10bar=100kg och 100bar =1000kg). Den är gjord av en bromsslang, egensvarvad kolv och cylinder med en vanlig oring och fylld med hydraulolja.
Den är även praktisk till både koll av ventilfjädrar och bilens vikt.
Är det oklarheter eller nånting fel så kommentera gärna
2. När tryckplattan är obelastad, mät hur långt det är mellan ytan där lamellen ligger till ytan där svänghjulet sitter. tex. ( B=4.3mm)
3. Tryck förbi där det är maxtryck och släpp sedan tillbaka till där trycket peakar så får du veta hur mycket tryckplattan klarar av (den här plattan trycker ca 550kg).
4. Håll kvar trycket där det peakar och mät nu på samma sätt som du gjorde när tryckplattan var obelastad tex. ( A=6.2mm).
5. Passa på att kolla om tryckplattan är konkav (inge bra)
6. Lägg lamellen och tryckplattan på svänghjulet. Nu ska mellanrummet mellan tryckplatta och svänghjul vara samma som skillnaden mellan fulltbelastad (A=6.2mm) och obelastad (B=4.3mm). (C= 6.2-4.3=1.9mm).
När man fått fram måttet C så kan man alltid schimsa om allt eftersom lamell m.m blir slitet.
7. Om skillnaden mellan fullt belastad (A) minus obelastad (B) är mer än C (i vårat fall var C=4mm), så lägg brickor i mellan så du kommer så nära måttet C som möjligt. I detta fall la vi brickor som var ca 2mm tjocka och vårat C blev 2.0mm (1.9mm var optimalt). rörigt?
På denna tryckplatta blev resultatet: 550kg vid 1.9mm , 0.10mm konkav
8. Verktyget för att mäta trycket är en cylinder med diametern 35.7, det gör att trycket på mätaren blir 1/10 av verkligt tryck i kg. (10bar=100kg och 100bar =1000kg). Den är gjord av en bromsslang, egensvarvad kolv och cylinder med en vanlig oring och fylld med hydraulolja.
Den är även praktisk till både koll av ventilfjädrar och bilens vikt.
Är det oklarheter eller nånting fel så kommentera gärna
Senast redigerad av Eric Wiklund den tis jul 03, 2007 9:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
hej
ett sånt verktyg måste jag bygga mig!!
en fråga bara blir det tätt imellan kolven och cylindern utan nån typ av kolvring eller vad det Oringen som funkerade som det? I så fall hur fäster ni den? va e det för diameter på kolven? e det någon hundradels milimeter mindre eller går det med 35,7 ?? och är den klockan en vanlig mäta komp klocka eller e det någon spesiell?
Spelar det någon roll hur hög kolven e?
en fråga bara blir det tätt imellan kolven och cylindern utan nån typ av kolvring eller vad det Oringen som funkerade som det? I så fall hur fäster ni den? va e det för diameter på kolven? e det någon hundradels milimeter mindre eller går det med 35,7 ?? och är den klockan en vanlig mäta komp klocka eller e det någon spesiell?
Spelar det någon roll hur hög kolven e?
Volvo 164 WT
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Re: hej
Hogdalracing skrev:ett sånt verktyg måste jag bygga mig!!
en fråga bara blir det tätt imellan kolven och cylindern utan nån typ av kolvring eller vad det Oringen som funkerade som det? I så fall hur fäster ni den? va e det för diameter på kolven? e det någon hundradels milimeter mindre eller går det med 35,7 ?? och är den klockan en vanlig mäta komp klocka eller e det någon spesiell?
Spelar det någon roll hur hög kolven e?
Stick in ett spår i axeln så kan du lägga oringen där..
Ha nån tiondel i spel mellan lopp o kolv/axeln..
Ytan är hyfsat viktig i loppet..
Klockan är en hydral 100bar klocka..
Man bör ha lämplig slang som tål dom tryckena..
Tar man en 1000 bar klocka kan man mäta 10ton med den..
Om oringen håller iofs.. inte testat.. hehe.. På egen risk..
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
att inte ha full anliggning med axiellt stum lamell(massiva puckar)Big Al skrev:Väldigt bra guide!
En liten rättelseEn konkav tryckplatta behöver inte vara dåligEric Wiklund skrev:5. Passa på att kolla om tryckplattan är konkav (inge bra)
om man t.ex ha tryckplattan konkav så att den är tjockare i ytterkant så kommer kopplingen att kunna klara av mer nm eftersom man tar bort material i innerkant så trycket blir större per cm^2 i ytterkant och eftersom ju längre ut i ytterkant man har greppet destå bättre kommer kopplingen att greppa (likadant som bromsskivor)
och har man tryckplattan konkav tvärtom (fast mindre än exemplet ovan) så kommer kopplingen att bli mer snäll (märks mest med sinter) eftersom trycket börjar i innerkant och sen hamnar över hela ytan
kan kanske funka om man har slö motor och överdimentionerad
tryckplatta! men med en koppling som klarar vad motorn kan ge
och inte så mycket mer(rätt koppling alltså ) så brinner den upp
om den inte har full anliggning!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag håller med fredde, ibland så måste man fara och köra lite med sintrarna för att de ska börja fungera då det inte är 100% anläggnings yta när allt är nytt.
vet en kopplig jag hadde den slira redan vid ett bar när den testades första gången, jag skruvade bort den sen tog eric över den som då inte laddade så mycket och effter som han körde med den så ladda han på mer och mer och tilslut så ladda han typ 1.7 bar men då började den nå sin gräns.
vet en kopplig jag hadde den slira redan vid ett bar när den testades första gången, jag skruvade bort den sen tog eric över den som då inte laddade så mycket och effter som han körde med den så ladda han på mer och mer och tilslut så ladda han typ 1.7 bar men då började den nå sin gräns.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
Vi använde en portapower-kolv när vi mätte.
Med två likadana tryckplattor fick vi 1.0 och 1.5mm inspänning, så de är olika från platta till platta.
Vi testade lite andra tryckplattor också:
Steg 4 Kennedy 200mm bubblatryckplatta 140bar
Org Alfa 75 2.0 ts 75bar
Org Alfa 33 1.5 45 bar
Steg 4:orna ska leverera 1360kg fjädertryck så en bar = tio kg ungefär, portapower har väl större yta än kolven som sticker upp.
Med två likadana tryckplattor fick vi 1.0 och 1.5mm inspänning, så de är olika från platta till platta.
Vi testade lite andra tryckplattor också:
Steg 4 Kennedy 200mm bubblatryckplatta 140bar
Org Alfa 75 2.0 ts 75bar
Org Alfa 33 1.5 45 bar
Steg 4:orna ska leverera 1360kg fjädertryck så en bar = tio kg ungefär, portapower har väl större yta än kolven som sticker upp.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Har precis varit iväg och tillverkat mig ett sånt verktyg. Provtryckte mina tryckplattor jag hade liggandes.
En platta från saab 9-3 viggen och en från ng900.
Ng900: 750kg @ 4.1mm
Viggen: 850kg @ 5.2mm (också 750kg @ 4mm)
Väldigt intressant att göra detta. Nu när man testat så undrar man vad som var fel i skallen på en när man tänkte att det kanske fungerar att bara smacka ihop det utan mäta.
Tack vare provtryckningen tjänar jag mer än 100kg inspänningstryck. Hoppas det märks...
En platta från saab 9-3 viggen och en från ng900.
Ng900: 750kg @ 4.1mm
Viggen: 850kg @ 5.2mm (också 750kg @ 4mm)
Väldigt intressant att göra detta. Nu när man testat så undrar man vad som var fel i skallen på en när man tänkte att det kanske fungerar att bara smacka ihop det utan mäta.
Tack vare provtryckningen tjänar jag mer än 100kg inspänningstryck. Hoppas det märks...
Borde man inte kunna använda sig av tryckklockan som sitter på hydraulpressen? Den visar väl trycket som kolven pressar ner med?
Jäkligt bra tips att kolla tryckplattorna! Det tackar vi för!
Nu är klockan mycket och jag är trött men borde det inte helt enkelt vara så att för att få reda på eventuellt schimsmått så ska man ta lamellens tjocklek minus max inspänningstryck på tryckplattan.
Om vi tex har en lamell som är 7,9mm och max inspänningstryck inträffade vid 6,1mm nedtryck. Dvs 7,9-6,1 = 1,8mm
Detta är säkert samma sak som beskrivits tidigare men utan att jag fattade vad som stog...
Jäkligt bra tips att kolla tryckplattorna! Det tackar vi för!
Nu är klockan mycket och jag är trött men borde det inte helt enkelt vara så att för att få reda på eventuellt schimsmått så ska man ta lamellens tjocklek minus max inspänningstryck på tryckplattan.
Om vi tex har en lamell som är 7,9mm och max inspänningstryck inträffade vid 6,1mm nedtryck. Dvs 7,9-6,1 = 1,8mm
Detta är säkert samma sak som beskrivits tidigare men utan att jag fattade vad som stog...