Fästa kablen mellan mina lysrörsarmaturer smidigast?

Tjata om vad som helst .
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Fästa kablen mellan mina lysrörsarmaturer smidigast?

Inlägg av volvokalle1 »

Hur ska jag fästa kablen mellan mina lysrörsarmaturer smidigast?

Det är ca 4 meter mellan armaturerna, plåt i taket som man vanligtvis har ute på småhyddor etc. \_/¨\_/¨\_/¨\_/ , kablen ska ligga uppe på själva upphöjningen, inte i rännan. Upphöjningen är 4 cm bred.

Ska jag skruva dit en planka i plåten och sedan klammra fast kablen, eller ska jag klammra fast kablen direkt i plåten?

Måste finnas någon elektriker på detta forum som har installerat lysrörsarmaturer i ett plåttak innan.

Hur ska jag gå tillväga?
Mr.Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: sön sep 07, 2008 3:51 pm
Ort: Stockholm Solletnuna
Kontakt:

Inlägg av Mr.Fluff »

jag skulle kört med skruvklammer rakt upp i plåten, så länge dom inte går ut genom ytterplåten på taket ;)

alternativt klammrat fast vp rör (el plast rör) i taket och dragit kabeln i om man inte vill skruva så mycke skruv genom plåten.
Zkunk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons apr 18, 2007 6:27 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Zkunk »

Som föregående talare, klammra direkt på plåten med självborrande plåtskruv.
Men jag skulle tagit vp-rör, för att de går betydligt kvickare att sätta upp (behöver ju inte klammra lika tätt) typ 50-60 cm mellan, jämtemot klammra EKK (vanlig kabel) då man får ha mkt tajtare emellan för att de inte ska bli sladdrigt 15-17 cm =)

VP-rör röstar jag på.
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Haft den tanken med vp rör också.
Blir nog att jag kör på det.
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

eh.. kör inte med självborrande skruvar i enkelplåt, de drar väldigt dåligt och du drar lätt "sönder" hålet. Kör med vanliga montageskruv (korta) och ställ ner momentet ist. Duger fint i takplåt (som inte brukar vara så tjock).

Sen får du väll kapa skruvarna, så de inte blir som Mr.fluff beskrev, man vill ju inte ha skruvar ut från taket :doh: :thumbright:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Skriv svar