242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Bygget följs enklast fr.o.m. sidan 12. De tidigare inläggen är gamla vid detta laget och är inte särskilt aktuella.
För några år sedan köpte min bror till sig en 1982 242DL av en mexikansk gangster när vi bodde i San Diego. Han småpulade lite med den (plocka ner den, helsvetsa, hängde i vitfemma), men den har mest samlat damm sedan dess.
Bygget drog igång på allvar för ett par månader sen när vi bestämde oss för att skrota min 79 242 med femma (kan ses här: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=142020" onclick="window.open(this.href);return false; ) och gå ihop på en bil. Insåg att det var bra mycket roligare och effektivare att meka på samma projekt.
Byggbilder:
Motorn ihängd. Rakställd och något tillbakaflyttad:
Fick göra lite plats inne i kupén. Lådan är en T5-WC ur en gammal 5 liters Mustang:
Flyttade torpeden 6" rakt bakåt:
Behöll växellådstunneln, men bockade ny kardantunnel:
Plåtinsug med 960 spjäll, ska få fullradietrattar så småningom:
Räknade lite på ett grenrör och ritade upp kollektorn i solidworks:
'Plattade till' en bit av kollektorn och skrev ut, sen var det bara att limma fast i rörbitarna och skära med vinkelslip:
Blev helt ok för att vara ett första försök. 8" lång på en HY35 (#9 avgashus )
Nya hjulhus och dämpartorn:
Borttagna reservhjulsbaljor:
4-länk:
Borde sitta ungefär såhär vid körning (fälgarna är tvådelade BBS, 18"x8", med 40mm spacers):
Tänkt maxsänkning:
Bakdämpare, 8.5" slag:
Har redan rallystolar i kolfiber, VEMS, 800cc spridare, och S60R bromsar som ligger och skräpar. Ska bli fuelcell och kylare i bagaget, fullbur, kanske nytt diffusor plenum och japs coilovers där fram. Finns en jävla massa kvar att göra, men arbetet fortskrider i mån av tid och pengar.
/Kalle och Alexander Buchka
För några år sedan köpte min bror till sig en 1982 242DL av en mexikansk gangster när vi bodde i San Diego. Han småpulade lite med den (plocka ner den, helsvetsa, hängde i vitfemma), men den har mest samlat damm sedan dess.
Bygget drog igång på allvar för ett par månader sen när vi bestämde oss för att skrota min 79 242 med femma (kan ses här: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=142020" onclick="window.open(this.href);return false; ) och gå ihop på en bil. Insåg att det var bra mycket roligare och effektivare att meka på samma projekt.
Byggbilder:
Motorn ihängd. Rakställd och något tillbakaflyttad:
Fick göra lite plats inne i kupén. Lådan är en T5-WC ur en gammal 5 liters Mustang:
Flyttade torpeden 6" rakt bakåt:
Behöll växellådstunneln, men bockade ny kardantunnel:
Plåtinsug med 960 spjäll, ska få fullradietrattar så småningom:
Räknade lite på ett grenrör och ritade upp kollektorn i solidworks:
'Plattade till' en bit av kollektorn och skrev ut, sen var det bara att limma fast i rörbitarna och skära med vinkelslip:
Blev helt ok för att vara ett första försök. 8" lång på en HY35 (#9 avgashus )
Nya hjulhus och dämpartorn:
Borttagna reservhjulsbaljor:
4-länk:
Borde sitta ungefär såhär vid körning (fälgarna är tvådelade BBS, 18"x8", med 40mm spacers):
Tänkt maxsänkning:
Bakdämpare, 8.5" slag:
Har redan rallystolar i kolfiber, VEMS, 800cc spridare, och S60R bromsar som ligger och skräpar. Ska bli fuelcell och kylare i bagaget, fullbur, kanske nytt diffusor plenum och japs coilovers där fram. Finns en jävla massa kvar att göra, men arbetet fortskrider i mån av tid och pengar.
/Kalle och Alexander Buchka
Senast redigerad av Karl Buchka den mån aug 08, 2016 10:02 pm, redigerad totalt 20 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 294
- Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
- Ort: hörnefors
- maranello
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
fin fint.
låga 242:or med ban inspiration är ju så himla coolt.
mvh
låga 242:or med ban inspiration är ju så himla coolt.
mvh
/// JoNi Performance Parts
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Fränt, Hur funkar det med besiktning där borta? Vad får man göra, hur mycket koll har de på eurobilar, oldtimers etc. För jag antar att du kommer att smiska jänkare på gatan med denna.
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Det är min bil detta handlar om. Tack för alla kommentarer, blir bara mer motiverad att sticka ut till verkstan och bygga.
Besiktning i USA skiljer sig från stat till stat men är i allmänhet ett jävla skämt. Varje år måste man besiktiga bilen och då görs kontroll på utsläpp, lysen, hjullager, styrleder, bromsar och lite annat småplock. I Massachusetts där bilen befinner sig är alla bilar över 25 år gamla helt befriade från utsläppskrav. Avgasprover görs mha ett datorsystem som kopplas till bilen och obromsade rullar i golvet. Detta medför i praktiken att alla bilar tillverkade innan 1996, dvs innan OBD-2, är också befriade från utsläppskrav i och med att datorn inte är bakåtkompatibel me OBD1. Alla test som görs kräver inte att motorhuven öppnas så man kan mer eller mindre få vad som helst att gå igenom.
Besiktning i USA skiljer sig från stat till stat men är i allmänhet ett jävla skämt. Varje år måste man besiktiga bilen och då görs kontroll på utsläpp, lysen, hjullager, styrleder, bromsar och lite annat småplock. I Massachusetts där bilen befinner sig är alla bilar över 25 år gamla helt befriade från utsläppskrav. Avgasprover görs mha ett datorsystem som kopplas till bilen och obromsade rullar i golvet. Detta medför i praktiken att alla bilar tillverkade innan 1996, dvs innan OBD-2, är också befriade från utsläppskrav i och med att datorn inte är bakåtkompatibel me OBD1. Alla test som görs kräver inte att motorhuven öppnas så man kan mer eller mindre få vad som helst att gå igenom.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Faan så rart, då är det bara att gasa till det rasar mao.alex b skrev:Det är min bil detta handlar om. Tack för alla kommentarer, blir bara mer motiverad att sticka ut till verkstan och bygga.
Besiktning i USA skiljer sig från stat till stat men är i allmänhet ett jävla skämt. Varje år måste man besiktiga bilen och då görs kontroll på utsläpp, lysen, hjullager, styrleder, bromsar och lite annat småplock. I Massachusetts där bilen befinner sig är alla bilar över 25 år gamla helt befriade från utsläppskrav. Avgasprover görs mha ett datorsystem som kopplas till bilen och obromsade rullar i golvet. Detta medför i praktiken att alla bilar tillverkade innan 1996, dvs innan OBD-2, är också befriade från utsläppskrav i och med att datorn inte är bakåtkompatibel me OBD1. Alla test som görs kräver inte att motorhuven öppnas så man kan mer eller mindre få vad som helst att gå igenom.
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- ^MeTaNoLiC^
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 131
- Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
- Ort: Trollhättan
ännu en anledning att flytta..
*chans till besiktning som är "ett jävla skämt"
*dunkin donuts
*massa ost, fett & socker i allting
*sol (i dom södra delarna)
finns det mer?
coolt bygge.. gillar när folk vågar kapa bort all skit som är felbyggt från början och bygga upp det som det ska vara..
*chans till besiktning som är "ett jävla skämt"
*dunkin donuts
*massa ost, fett & socker i allting
*sol (i dom södra delarna)
finns det mer?
coolt bygge.. gillar när folk vågar kapa bort all skit som är felbyggt från början och bygga upp det som det ska vara..
No Victim - No Crime
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
waldo: Tackar! Vet inte exakt vad du vill ha bild på, men jag lägger in länkar till ett par fotoalbum med byggbilder som du kan kolla.
http://picasaweb.google.com/abuchka/242TheSagaContinues
http://picasaweb.google.com/kbuchka/MINES1983242DL
^MeTaNoLiC^: Rolig lista! Speciellt med tanke på att jag precis köpt ett dussin donuts där idag.
Du kan alltid lägga till skyhöga sjukvårdskostnader, rasad ekonomi, fetmaepidemi, och brist på E85.
http://picasaweb.google.com/abuchka/242TheSagaContinues
http://picasaweb.google.com/kbuchka/MINES1983242DL
^MeTaNoLiC^: Rolig lista! Speciellt med tanke på att jag precis köpt ett dussin donuts där idag.
Du kan alltid lägga till skyhöga sjukvårdskostnader, rasad ekonomi, fetmaepidemi, och brist på E85.
Tack det var just sådana bilder jag letade efter.Karl Buchka skrev:waldo: Tackar! Vet inte exakt vad du vill ha bild på, men jag lägger in länkar till ett par fotoalbum med byggbilder som du kan kolla.
http://picasaweb.google.com/abuchka/242TheSagaContinues
http://picasaweb.google.com/kbuchka/MINES1983242DL
Tack nu vet jag hur jag ska göra.
______________________________
Team Ante hunter
Team Ante hunter