142 '69 - Busbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Nej kom igen nu, inte mycket kvar ju :)
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Inlägg av tompa245 »

Hur går det med räcern? :D
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

tompa245 skrev:Hur går det med räcern? :D
Står ganska still nu faktiskt. Städade ur bilskrället förra helgen och började lokalisera diverse broms- och inredningsdetaljer.
Men suget efter en busbil är löjligt stort nu kan jag säga, och 142 är ju redan ganska lättad... :wink:

//Glufsen
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Här var det ett tag sen man skrev! Men helt still har det inte stått, trot eller ej så är sävarturbos segaste, dummaste och naivaste projekt på G igen :hihi: Saxar in några öppdäjts från 140klubbens forum:

Ute och fluktar:
Bild

Sliiiiipa, detta var i augusti tror jag, hade precis köpt en tryckluftsdriven långbräda som visade sig vara en mycket god investering:
Bild
Underarbetet blev väl lite grovhugget, körde på tills jag spydde på att slipa helt enkelt.

Sen gick det några månader, hade/har fullt upp med diverse skit i skolan med tentor, uppsatsskrivningar mm. Har vart en ganska tumultartad höst för min del. För nån månad sen så vart det tal om att 142:an ev skulle vara tvungen att bo utomhus ett tag, då var det bara att ta fram roller och diverse penslar... Resultatet vart väl ungefär vad man kan förvänta, men det duger för mig och de mål jag har med bilen:
Bild
Riktigt sunkig bild... Är iaf 2k epoxygrund och sidensvart industrifärg ovanpå det. Verkar sitta.

Näst på tur står mer ihopmontering så fort det har lugnat ner sig i skolan och på andra fronter.. Målet är en stenhård busbil 2010, byggd enligt modellen K.I.S.S, Keep It Simple Stupid. Jag orkar inte med längre att ha en halvfärdig bil stå i garaget. Den ska ut 2010 punkt jävla slut.

Då var man igång igen! Målet nu kortsiktigt är ihopmontering och uppstart :)

Som den står nu... Snodde brorsans 16" vinterdäck och prövade bak, verkar gå fritt! Och ja, som ni ser är den äckelsvart.
Bild
En rejäl sänkning, takräcke, busiga fälgar... Lite sunkräserstuk är tanken!

Igår hivade jag i tank + påfyllningsrör och krafs.
Bild

Jaha, börjar hitta tillbaks lite skit i pannrummet:
Bild
Ja, allt är skitigt och dant och innerskärmarna ser förjävliga ut och är helt fellagade, det vet jag om. Men nu ska skiten ihop och innerskärmarna ska bort nån gång efter besiktning.

Dock så märkte jag en mysig tabbe som inträffade när jag plockade ihop bromsservot efter målning:
Bild
Vaccuum-mojs-anslutningen har alltså hamnat uppåner :? Tror ni det har någon betydelse eller måste jag riva isär allting igen?

Och mer bromsrelaterat skit:
Bild
Skarvdosorna eller vad dom heter som sitter innan anslutningarna till bakbromsarna är inte i helt ok skick, verkar som om någon har tagit till lite väl grova metoder för att få ur två bromsnipplar... Ska rengöra, försöka få ut resterna av den ena på nåt sätt och hoppas att dom håller tätt trots misshandeln.

Måste kolla upp hur det står till med bakbromsarna också, såhär när allt ska ihop igen så kom jag ihåg hur förra ägaren berättade att han hade svårt att få dit bromsnipplar eller nåt skit efter bakaxelbyte :? Eller så skiter jag i det och fixar fram bränslerör och grenrörspackning och startar upp muppräsern och sladdar runt lite, förra ägaren har ju faktiskt pluggat anslutningarna till bakre bromsrören så fint så... Vill minnas att den var extremt lättbörnad :lol:

//Oscar
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Go go go!
Jag fick ju ut mitt 142-69 vrak.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

härligt, nog blir det åka av!

angående bromsservot så är min gissning att det kommer att funka minst lika bra uppochner :)
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

loop: Tack! Ja nu j*vlar ska den ut, ska dra in en gammal mökig stereo i garaget och lyssna på dötsgrind och meka järnet :lol:

piraten: Jo lite bus ska det nog bli! Den är ju redan ganska lättad, sen lite bonntrim på betjugan och lite skrot i bakaxeln så ska det nog gå att avrätta något utav dom 16 äckelpäckeldäck jag har liggandes :twisted:

I övrigt så har jag beställt grenrörspackning och lite crap, kommer nog på måndag! Ev. en tripp till Feltema imorrn för mer införskaffning av mer braoha grejer :shock: Igår när jag med hjälp av fader min skulle försöka få ut resterna av en bromsnippel ur ena skarvdosan som ska sitta bak, så lyckades farsan dra av en insexbits inne i resterna av nippeln :doh: Så det blir nog till att ta en tur till skroten och rycka till sig en bättre begagnad skarvdosa. Skit.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Var ute i garaget ikväll och tog upp hål för bakluckans "hoodpins", blev hyffsat! Ska nog fila vidare på det imorgon, ikväll/idag har det varit snorvarmt.

Urkapad baklucka + borttagna gångjärn och låsmekanism, man får fimpa kilon där man kan :) Huven ska få samma behandling senare.

//Oscar
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

:lol: Ja banan... Inte är den snygg direkt. Med "pinsen" till bakluckan blev ganska diskreta och smutta. Dötshemlig och skitavancerad konstruktion.
Bild

Äntligen fått bränsleröret konat, stort tack Mekonomen Nyköping för bra service :thumbright: Även skaffat nya genomslagsgummin, vilket lär behövas i framtiden :twisted:
Bild

Även monterat grenrör+grenrörspackning, förknasare och lite smått och gått. Samt hämtat hem framstolarna, kanske lite väl optimistiskt :roll:

Ingen som har bilder på hur bränsleröret ska dras/sitta? Jag har glömt bort hur det satt :oops:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Tiden går obönhörligt framåt :( Men lite progress har det blivit ändå. Släpade med broder till skroten igår och norpade bättre begagnade "skarvdosor" till bromsrören bak:
Bild

Min generator verkan någon stjärna ha slängt i garageflytten, så jag tjackade en fräsch 55A från en 360 igår istället:
Bild

Men hold and behold; den passade inte mot fästet på blocket :o
Bild
Dock verkar inre remskivan lajna upp perfekt med remmen.

Så jag tänkte helt enkelt kapa enligt linjen och borra upp hålet så att den passar på blocket. Bu eller bä?
Bild
Någon som har gjort en liknande operation?

Kan även meddela att bränsleröret har blivit monterat + mer allmänt krafs. Snart så... :roll:

//Glufsen
viggo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 27, 2010 10:46 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av viggo »

Glufsen skrev:loop: Tack! Ja nu j*vlar ska den ut, ska dra in en gammal mökig stereo i garaget och lyssna på dötsgrind och meka järnet :lol:
ORDNING OCH REDA
man vänjer sig
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Glufsen skrev: Så jag tänkte helt enkelt kapa enligt linjen och borra upp hålet så att den passar på blocket. Bu eller bä?
Bild
Någon som har gjort en liknande operation?



//Glufsen
Jag har gjort det med vad jag kan minnas gott resultat :)
Bild
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

Jag har också gjort det, fungerade perfekt!

Här har du guide också :
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 52&start=0
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Generatorn är tillkapad, uppborrad och ditmicklad sedan en tid tillbaks, blev dugligt:
Bild

Fälgarna har fått lite färg också:
Bild

Annars så är det stilla som i graven. Är fan skrattretande hur jävla dåligt det går med mina patetiska försök till att få fart på den här skitbilen....
Nu är det studierna som är i vägen, och den här terminen verkar bli riktigt grisig med B- och C-uppsatser, tentor, fältkurs mm.
Jag har dock fortfarande ambitionen att besikta bilskrället innan året är slut och eventuellt köra lite på isen (om det blir nån dvs), hur dumt och naivt det än må te sig.

Känns förjävligt att ännu en sommar har gått och jag har inte fått ut 142, men det är så det är. Jag är dålig på att meka helt enkelt och saker kommer i vägen hela tiden. Nåja, den som väntar på nåt gott får vänta jävligt länge, eller hur är det?

//Glufsen
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: lör aug 09, 2008 10:04 am
Ort: Fagersta

Inlägg av Sankan »

Du kan ju alltid lägga upp ett nytt mål ;) att du ska greja järnet i vinter och ha igång den till nästa vår!
Skriv svar