142 '69 - Busbil
- tompa245
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
- Ort: Mantorp (park)
Hur går det med räcern?
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00
http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00
http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Här var det ett tag sen man skrev! Men helt still har det inte stått, trot eller ej så är sävarturbos segaste, dummaste och naivaste projekt på G igen Saxar in några öppdäjts från 140klubbens forum:
Ute och fluktar:
Sliiiiipa, detta var i augusti tror jag, hade precis köpt en tryckluftsdriven långbräda som visade sig vara en mycket god investering:
Underarbetet blev väl lite grovhugget, körde på tills jag spydde på att slipa helt enkelt.
Sen gick det några månader, hade/har fullt upp med diverse skit i skolan med tentor, uppsatsskrivningar mm. Har vart en ganska tumultartad höst för min del. För nån månad sen så vart det tal om att 142:an ev skulle vara tvungen att bo utomhus ett tag, då var det bara att ta fram roller och diverse penslar... Resultatet vart väl ungefär vad man kan förvänta, men det duger för mig och de mål jag har med bilen:
Riktigt sunkig bild... Är iaf 2k epoxygrund och sidensvart industrifärg ovanpå det. Verkar sitta.
Näst på tur står mer ihopmontering så fort det har lugnat ner sig i skolan och på andra fronter.. Målet är en stenhård busbil 2010, byggd enligt modellen K.I.S.S, Keep It Simple Stupid. Jag orkar inte med längre att ha en halvfärdig bil stå i garaget. Den ska ut 2010 punkt jävla slut.
Då var man igång igen! Målet nu kortsiktigt är ihopmontering och uppstart
Som den står nu... Snodde brorsans 16" vinterdäck och prövade bak, verkar gå fritt! Och ja, som ni ser är den äckelsvart.
En rejäl sänkning, takräcke, busiga fälgar... Lite sunkräserstuk är tanken!
Igår hivade jag i tank + påfyllningsrör och krafs.
Jaha, börjar hitta tillbaks lite skit i pannrummet:
Ja, allt är skitigt och dant och innerskärmarna ser förjävliga ut och är helt fellagade, det vet jag om. Men nu ska skiten ihop och innerskärmarna ska bort nån gång efter besiktning.
Dock så märkte jag en mysig tabbe som inträffade när jag plockade ihop bromsservot efter målning:
Vaccuum-mojs-anslutningen har alltså hamnat uppåner Tror ni det har någon betydelse eller måste jag riva isär allting igen?
Och mer bromsrelaterat skit:
Skarvdosorna eller vad dom heter som sitter innan anslutningarna till bakbromsarna är inte i helt ok skick, verkar som om någon har tagit till lite väl grova metoder för att få ur två bromsnipplar... Ska rengöra, försöka få ut resterna av den ena på nåt sätt och hoppas att dom håller tätt trots misshandeln.
Måste kolla upp hur det står till med bakbromsarna också, såhär när allt ska ihop igen så kom jag ihåg hur förra ägaren berättade att han hade svårt att få dit bromsnipplar eller nåt skit efter bakaxelbyte Eller så skiter jag i det och fixar fram bränslerör och grenrörspackning och startar upp muppräsern och sladdar runt lite, förra ägaren har ju faktiskt pluggat anslutningarna till bakre bromsrören så fint så... Vill minnas att den var extremt lättbörnad
//Oscar
Ute och fluktar:
Sliiiiipa, detta var i augusti tror jag, hade precis köpt en tryckluftsdriven långbräda som visade sig vara en mycket god investering:
Underarbetet blev väl lite grovhugget, körde på tills jag spydde på att slipa helt enkelt.
Sen gick det några månader, hade/har fullt upp med diverse skit i skolan med tentor, uppsatsskrivningar mm. Har vart en ganska tumultartad höst för min del. För nån månad sen så vart det tal om att 142:an ev skulle vara tvungen att bo utomhus ett tag, då var det bara att ta fram roller och diverse penslar... Resultatet vart väl ungefär vad man kan förvänta, men det duger för mig och de mål jag har med bilen:
Riktigt sunkig bild... Är iaf 2k epoxygrund och sidensvart industrifärg ovanpå det. Verkar sitta.
Näst på tur står mer ihopmontering så fort det har lugnat ner sig i skolan och på andra fronter.. Målet är en stenhård busbil 2010, byggd enligt modellen K.I.S.S, Keep It Simple Stupid. Jag orkar inte med längre att ha en halvfärdig bil stå i garaget. Den ska ut 2010 punkt jävla slut.
Då var man igång igen! Målet nu kortsiktigt är ihopmontering och uppstart
Som den står nu... Snodde brorsans 16" vinterdäck och prövade bak, verkar gå fritt! Och ja, som ni ser är den äckelsvart.
En rejäl sänkning, takräcke, busiga fälgar... Lite sunkräserstuk är tanken!
Igår hivade jag i tank + påfyllningsrör och krafs.
Jaha, börjar hitta tillbaks lite skit i pannrummet:
Ja, allt är skitigt och dant och innerskärmarna ser förjävliga ut och är helt fellagade, det vet jag om. Men nu ska skiten ihop och innerskärmarna ska bort nån gång efter besiktning.
Dock så märkte jag en mysig tabbe som inträffade när jag plockade ihop bromsservot efter målning:
Vaccuum-mojs-anslutningen har alltså hamnat uppåner Tror ni det har någon betydelse eller måste jag riva isär allting igen?
Och mer bromsrelaterat skit:
Skarvdosorna eller vad dom heter som sitter innan anslutningarna till bakbromsarna är inte i helt ok skick, verkar som om någon har tagit till lite väl grova metoder för att få ur två bromsnipplar... Ska rengöra, försöka få ut resterna av den ena på nåt sätt och hoppas att dom håller tätt trots misshandeln.
Måste kolla upp hur det står till med bakbromsarna också, såhär när allt ska ihop igen så kom jag ihåg hur förra ägaren berättade att han hade svårt att få dit bromsnipplar eller nåt skit efter bakaxelbyte Eller så skiter jag i det och fixar fram bränslerör och grenrörspackning och startar upp muppräsern och sladdar runt lite, förra ägaren har ju faktiskt pluggat anslutningarna till bakre bromsrören så fint så... Vill minnas att den var extremt lättbörnad
//Oscar
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
loop: Tack! Ja nu j*vlar ska den ut, ska dra in en gammal mökig stereo i garaget och lyssna på dötsgrind och meka järnet
piraten: Jo lite bus ska det nog bli! Den är ju redan ganska lättad, sen lite bonntrim på betjugan och lite skrot i bakaxeln så ska det nog gå att avrätta något utav dom 16 äckelpäckeldäck jag har liggandes
I övrigt så har jag beställt grenrörspackning och lite crap, kommer nog på måndag! Ev. en tripp till Feltema imorrn för mer införskaffning av mer braoha grejer Igår när jag med hjälp av fader min skulle försöka få ut resterna av en bromsnippel ur ena skarvdosan som ska sitta bak, så lyckades farsan dra av en insexbits inne i resterna av nippeln Så det blir nog till att ta en tur till skroten och rycka till sig en bättre begagnad skarvdosa. Skit.
piraten: Jo lite bus ska det nog bli! Den är ju redan ganska lättad, sen lite bonntrim på betjugan och lite skrot i bakaxeln så ska det nog gå att avrätta något utav dom 16 äckelpäckeldäck jag har liggandes
I övrigt så har jag beställt grenrörspackning och lite crap, kommer nog på måndag! Ev. en tripp till Feltema imorrn för mer införskaffning av mer braoha grejer Igår när jag med hjälp av fader min skulle försöka få ut resterna av en bromsnippel ur ena skarvdosan som ska sitta bak, så lyckades farsan dra av en insexbits inne i resterna av nippeln Så det blir nog till att ta en tur till skroten och rycka till sig en bättre begagnad skarvdosa. Skit.
Ja banan... Inte är den snygg direkt. Med "pinsen" till bakluckan blev ganska diskreta och smutta. Dötshemlig och skitavancerad konstruktion.
Äntligen fått bränsleröret konat, stort tack Mekonomen Nyköping för bra service Även skaffat nya genomslagsgummin, vilket lär behövas i framtiden
Även monterat grenrör+grenrörspackning, förknasare och lite smått och gått. Samt hämtat hem framstolarna, kanske lite väl optimistiskt
Ingen som har bilder på hur bränsleröret ska dras/sitta? Jag har glömt bort hur det satt
Äntligen fått bränsleröret konat, stort tack Mekonomen Nyköping för bra service Även skaffat nya genomslagsgummin, vilket lär behövas i framtiden
Även monterat grenrör+grenrörspackning, förknasare och lite smått och gått. Samt hämtat hem framstolarna, kanske lite väl optimistiskt
Ingen som har bilder på hur bränsleröret ska dras/sitta? Jag har glömt bort hur det satt
Tiden går obönhörligt framåt Men lite progress har det blivit ändå. Släpade med broder till skroten igår och norpade bättre begagnade "skarvdosor" till bromsrören bak:
Min generator verkan någon stjärna ha slängt i garageflytten, så jag tjackade en fräsch 55A från en 360 igår istället:
Men hold and behold; den passade inte mot fästet på blocket
Dock verkar inre remskivan lajna upp perfekt med remmen.
Så jag tänkte helt enkelt kapa enligt linjen och borra upp hålet så att den passar på blocket. Bu eller bä?
Någon som har gjort en liknande operation?
Kan även meddela att bränsleröret har blivit monterat + mer allmänt krafs. Snart så...
//Glufsen
Min generator verkan någon stjärna ha slängt i garageflytten, så jag tjackade en fräsch 55A från en 360 igår istället:
Men hold and behold; den passade inte mot fästet på blocket
Dock verkar inre remskivan lajna upp perfekt med remmen.
Så jag tänkte helt enkelt kapa enligt linjen och borra upp hålet så att den passar på blocket. Bu eller bä?
Någon som har gjort en liknande operation?
Kan även meddela att bränsleröret har blivit monterat + mer allmänt krafs. Snart så...
//Glufsen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
Jag har också gjort det, fungerade perfekt!
Här har du guide också :
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 52&start=0
Här har du guide också :
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 52&start=0
Generatorn är tillkapad, uppborrad och ditmicklad sedan en tid tillbaks, blev dugligt:
Fälgarna har fått lite färg också:
Annars så är det stilla som i graven. Är fan skrattretande hur jävla dåligt det går med mina patetiska försök till att få fart på den här skitbilen....
Nu är det studierna som är i vägen, och den här terminen verkar bli riktigt grisig med B- och C-uppsatser, tentor, fältkurs mm.
Jag har dock fortfarande ambitionen att besikta bilskrället innan året är slut och eventuellt köra lite på isen (om det blir nån dvs), hur dumt och naivt det än må te sig.
Känns förjävligt att ännu en sommar har gått och jag har inte fått ut 142, men det är så det är. Jag är dålig på att meka helt enkelt och saker kommer i vägen hela tiden. Nåja, den som väntar på nåt gott får vänta jävligt länge, eller hur är det?
//Glufsen
Fälgarna har fått lite färg också:
Annars så är det stilla som i graven. Är fan skrattretande hur jävla dåligt det går med mina patetiska försök till att få fart på den här skitbilen....
Nu är det studierna som är i vägen, och den här terminen verkar bli riktigt grisig med B- och C-uppsatser, tentor, fältkurs mm.
Jag har dock fortfarande ambitionen att besikta bilskrället innan året är slut och eventuellt köra lite på isen (om det blir nån dvs), hur dumt och naivt det än må te sig.
Känns förjävligt att ännu en sommar har gått och jag har inte fått ut 142, men det är så det är. Jag är dålig på att meka helt enkelt och saker kommer i vägen hela tiden. Nåja, den som väntar på nåt gott får vänta jävligt länge, eller hur är det?
//Glufsen