Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre sep 21, 2018 3:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 01, 2009 10:58 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Inlägg: 442
Ort: Lödöse / GBG
I tanken sitter det någon form av lyftpump, osäker på vad. Kollade att den lät innan jag provstartade första gången.
Förmodligen så är det 240 turbo orginal typ.

Under sitter det en 984-liknande historia. Surrar om den med.
Tror inte det är en 044 men helt omöjligt är det inte.
(bilen har gått med sprut innan).

Reg är en Malpassi, avsedd för två förgasare med vacuum/tryck ingång(den vanligaste sorten).
Orörd sedan sist bilen var igång sist. Bränsletrycket är MAO inte kollat utan bara "samma som sist" avskriven.
Har inget minne av att den var skum på tomgången (vilket efter tre år inte är någon garanti för att det var så), det jag minns var att jag hade problem när man cruisade i mer än 90. DVS precis övergången mellan vacuum och laddtryck. Då nös den.
Motorsetupen är dock ganska annorlunda sedan dess. (b230-b21, orörd 530- portad 405 osv...)

Vi ponerar att det är bränsletrycket, är det bara på lägre varv/tomgång som man märker av det då? När man går full plugg så går det så mycket sopp att de inte hinner flöda över? (för det är väl det som händer med för mycket bränsletryck?)

Det luktar ju ganska mycket bensin och det har skvätt en del från avgassystemet på golvet bakom bilen. Det kan väl till viss del vara kondens i mitt dragiga garage kanske...

_________________
(//Lappen
-Daniel Sohlin-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 02, 2009 7:10 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Inlägg: 1311
Ort: Nyköping
Har du för högt bränsletryck så kan du få de symtom som du beskriver, att den dippar och dör, bluddrar etc. Hur grov returledning har du? Se till att kolla vad du har för tryck, det är ju gjort på en kvart.

_________________
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 5:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Inlägg: 442
Ort: Lödöse / GBG
Jepp, bränsletryck skall kollas. Om inte annat för att kunna avföra det.
Skall även testa att sänka tändningen lite. Av samma anledning.
För att besvara fråga två: returen är troligtvis samma grovlek som det är org på glt/turbo. Det har förmodligen plockats delar från en sådan när bilen byggdes från första början.

Men vi satt och diskuterade lite jag och herr 242.
Sotsvarta stift och bludder. Är det verkligen omöjligt att den inte går för fett på tomgång?
Med ett MSD så borde det väl vara omöjligt kanske men jag tycker ändå att frågan är något berättigad.

Ja jag vet, installera bblamdan så vet du... :doh:
Jag får väl göra det helt enkelt.

_________________
(//Lappen
-Daniel Sohlin-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 14, 2009 7:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Inlägg: 442
Ort: Lödöse / GBG
Ok, dags för en uppdatering.
Jag har ju frågat efter någon form av bok eller liknande i ämnet dellortoförgasare och justering av densamma.
Då svaret var kompakt tystnad så ledsnade jag och gav mig ut på en ny jakt efter litteratur i ämnet. Det är nu funnet och bok skall beställas när jag fått lön.
Dock hittade jag en äldre utgåva av boken på en hemsida i en förkortad version som jag raskt laddade ner och började läsa.
I samma fil fanns det en instruktionsbok för både weber och dellorto.
Har börjat läst lite och fick genast ett mycket bättre hum om vad jag skall göra.

BBLambda är installerad och den funkade när jag var i garaget sist men idag fick jag bara 1.24 ivärde hela tiden så något är galet... :?
Ikväll var jag i garaget och överförde teori till praktik.
Efter en stunds skruvande och funderande, skruvande och mer funderande så går nu bilen jämt. Eller rättare sagt, när jag for från garaget idag så gick den jämt.

Slutsatser och fler frågor:
Justerskruvarna är utskruvade någonstans mellan 4-6,5 varv. Tappade räkningen efter en stund i ångorna men alla är lika iaf.
Om jag nu förstått det hela rätt så innebär detta att lågfart, som flera redan påpekat, är lite små, iom att skruvarna är så pass utskruvade. Korrekt?

När man gör justeringar, exempelvis skruvar på blandskruvarna, vilken responstid ska man förvänta sig? DVS skruva, vänta 20 sekunder, gasa lite, låta den sjunka, förändring. Eller skruva, gasa några gånger, vänta några minuter, sedan kunna se förändring.
Jag tror att jag varit lite för hetsig och otålig tidigare.

Kommer att göra en ny tråd ang böcker om det skulle finnas intresse och fler tips än det jag hittat.

_________________
(//Lappen
-Daniel Sohlin-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2010 10:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Inlägg: 1625
Ort: Laxå
Hur gjick det med bilen sen?

Har lite småråd som nån kanske kan ha nytta av...
Jag är ingen expert men lite så har ja gjort på min bil för att få den att gå...

Om nålarna är slitna kan man ha rätt tryck men få problem med flödning efter gaspådrag.
Börjar nålana få en ring från sätet är det dax att byta.
Orkar man krångla går det att svarva dom. :hihi:
När dom är nya kan det flöda lite i början innan de slitit in sej hundra.

Hur stora nålventiler har du? Jag kör special 280 på min turbo hemma byggda.

Kör man utan tryckbox på kan man nästan lyssna sej till om förgasarna är bra synkade med bara örat. Även spjällen inviduellt kan behövas vridas för att synkas om man ska vara petig. Ja fick rikta mina gamla dhla G som är ett ihop plock från både G H och nå mer gammalt skit. :)

Har du en klocka på slangen till förgasarna mellan tryckregulatorn kan du se om den höjer med ladd trycket som den ska göra dock ska man inte ha klockan där konstant.

Kör med separata slangar till alt, en för broms servon med backventil på.
En för tryck klockan till tändningen osv.
Till bränsletrycksregulatorn är det bra om man dopar den lite genom att sätta den så nära turbon som möjligt, gärna i röret ut från turbon.

Körde massa t-koplingar själv som ja sen efter påtryckningar tog bort... :lol:

Har du tittat ifall att det accar på alla munstycken genom förgasarna?
Backventilen som sitter i botten kan ärga har ja märkt när dom ligger och då slutar dom acca.

Sen så när det gäller luft är det mässingsblans skruv ska man ligga mellan 2-4 varv ut ligger man över eller under det får man bestycka om lågfart, borde vara över 4 varv mindre lågfart och tvärtom för under? Nån som kan bekräfta?
Jag har gjort så iaf... och för att ligga perfekt handlar det om ett steg i taget på 0.02-0.03 i munsrycket när man börjar närma sej rätt... Mororn ska reagera och öka i varv när man öppnar luftskruven och man ska hamna innom 2-4 varv ut om man är rätt i lågfart... Med stålblandskruvar är det väl 1 varv tror ja?
För att veta hur ja låg ställde jag mina blandskruvar 3 varv ut och lät motorn gå på tomgång och sen kolla ja stiften om vilken färg dom hade för att få nån hum om hur det låg till... Gyllenbrunt är att sträva efter.

Med 50mm acc munstycken så hade motorn en tendens att choka ihjäl sig på snabba gas pådrag drag utan laddtryck men vid laddtryck funka det... med 40mm funka det bättre överlag...

Ja kör med 150 luft och 180 bränsle och e rör 14 med 36mm svarvade halsringar.

Det känns som att dina förgasare går ganska ojämt på dom olika portarna.
Vist den cylindern som har broms servons vakum kommer att gå lite fetare.
Det kan vara så att flotörerna inte är hundra samma på båda?
Har du plast eller balsa flotörer? Plast är att föredra.
Det är ganska lätt kolla om det fyller exakt lika mkt på båda förgasarna och
det är att kontrolerat låda dom flöda och då ska båda flöda samtidigt då vet
man att det stämmer oftast flödar den ena först när man testar det här.
Man kan oxå låta dom fylla upp och sen plocka bort lockena och
titta hur nivån i dom stämmer överens på båda. Har man en lös flotör kan man lägga i den och se hur högt det fyller och vid vilken nivå det flödar. :roll:

För en annan som hållit på själv från noll kunskap så har man fått testa sej fram...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 8:05 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Inlägg: 442
Ort: Lödöse / GBG
Vad roligt att du svarat. Trodde denna tråd var förpassad till glömska och bortgång.

Det har ärligt talat inte hänt så mycket. Bilen står och gottar till sig medan jag kör annan bil på bana. Dock så är inte bilen bortglömd utan bara bortprioriterad för stunden. Det börjar rycka i 240 tarmen oftare och oftare så snart måste jag nog ta mig i kragen och ta fram den. Nu när jag vet att någon kanske följer utvecklingen så får jag ju se till att uppdatera här med.

Mitt största problem är ju okunskapen. Att inte veta vad varje del gör. Hur de samverkar osv osv. De böcker jag hittade gav ju en hel del basickunskaper som lett mig en bit på vägen. Men det absolut bästa hade ju varit om man kunnat stå bredvid sin "lärare" och fått gå igenom det.

För att besvara några av frågorna.
Jag är nästan säker på att nålventilerna skall vara fräscha. Förgasarna var nya, aldrig monterade på bil när jag köpte dem. Dock kommer jag inte ihåg storleken just nu. IOM att de inte är kollade så... vet man ju inte säkert heller.

Bromsservon och msd delar på vacuumslang från insuget. Ganska grov sådan. BTR får matning från tryckbox, samma sak med förgasarna. Och det är grov slang även på det. Soppaslang med ca 8mm inv mått är använt till allt sådant.

Osäker på färgen på blandskruvarna dock. Det är för länge sedan.

Det skall vara plastflottörer, aldrig kollat dock så, ja. :roll:

Hade det varit en ide att ta vacuum från alla fyra insugskanalerna och dra till en vacuumbox? För att utjämna den biten tänker jag...

Kanske kan vara en bra start när man kommer igång med denna bilen igen att börja med att plocka isär gasarna och dels göra rent och kolla allting och samtidigt gå igenom så man fattar sakerna man håller på med.
Kostnaden för det lilla äventyret är ju en packningssats och efter detta så borde man dels ha koll på sakerna men samtidigt kan man avskriva alla tveksamheter om slitage och dyl.

Vidare så har jag haft lite funderingar kring att riva av grenröret som sitter på och slänga på ett folkrace extraktor och köra den som sugmotor först ett tag. Då tar jag bort en parameter (dvs laddtryck) och kan kanske lära mig snabbare/enklare.

Som sagt, kul att du frågade. Det gav faktiskt ytterligare lite energi och vilja att ta itu med 242:an.

_________________
(//Lappen
-Daniel Sohlin-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 3:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Inlägg: 1625
Ort: Laxå
Det är inte säkert att du behöver byta packningarna om du tar isär, i botten är det nån typ av silicon packningar sum brukar släppa om man är lite försiktig... Kan nog vara bra titta så det inte krypit in något nånstans och dött... :) /Roger


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 3:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Inlägg: 616
Ort: Göteborg
Det är vanligt att acc membranen torkar av värmen från grenröret, ett litet tips ;)

_________________
//Christian


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2010 9:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Inlägg: 442
Ort: Lödöse / GBG
Jo, tackar för tipset. Fast då får det nog vara bra varmt för min del då jag kör en b21:a... ;) Men jag kan tänka mig hur det blir med b20.
Kul med fler Göteborgare på forumet.

Det skadar inte att köpa en packningssats iaf. Och sedan hoppas man på turen helt enkelt. Som sagt, det viktigaste är ju att bekanta sig med prylarna.

carfreak skrev:
Det är vanligt att acc membranen torkar av värmen från grenröret, ett litet tips ;)

_________________
(//Lappen
-Daniel Sohlin-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2010 7:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Inlägg: 616
Ort: Göteborg
Lappen skrev:
Jo, tackar för tipset. Fast då får det nog vara bra varmt för min del då jag kör en b21:a... ;) Men jag kan tänka mig hur det blir med b20.
Kul med fler Göteborgare på forumet.

Det skadar inte att köpa en packningssats iaf. Och sedan hoppas man på turen helt enkelt. Som sagt, det viktigaste är ju att bekanta sig med prylarna.

carfreak skrev:
Det är vanligt att acc membranen torkar av värmen från grenröret, ett litet tips ;)


Du körde med o-ringspackning/mellanlägg mellan insug och gasare va? Kan vara läckage vi dem också. Fick ett grymt tips av fredde att de "blinkar" till om det är läckage typ.. Har lite strul med min förgasarmotor också och håller på att felsöka lite.

På tomgång ligger jag på AFR 17-22, vid gas när turbon laddar så har jag runt 10-11..

Om du provar att ta loss insugsslangen och håller jämn gas, känner du då att den trycker luft ibland åt andra hållet?

Edit: Löste nog mitt problem. Tändningen var alldeles för låg, ca. 10grader. Har ställt upp till ca. 20 grader nu och motorn går som den skall, återstår och se hur den går på vägen!

_________________
//Christian


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 17, 2011 3:49 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor feb 17, 2011 3:46 pm
Inlägg: 1
Hej funderar på vart du fick tag på böcker om dellorto? som du sa så är de ju bra att veta litte basicinfo innan man ska skruva isär dom :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 15, 2011 12:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Inlägg: 442
Ort: Lödöse / GBG
Här händer det något...

Då baguetteräsern står nerplockad så måste man roa sig med något annat.
Så idag blev det handlat 58 munstycken, lågfart. Återstår att se om man kommer till rätta med gången på motorn.

Ang böcker. Hittade på Amazon vill jag minnas. Dock beställde jag aldrig utan det bar sig inte bättre än att jag hittade en bok som någon scannat in. Har inte ett minne om vad den hette just nu tyvärr.

_________________
(//Lappen
-Daniel Sohlin-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre okt 21, 2011 5:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 380
Ort: Norge
[quote="Lappen"]När vi ändå är inne på ämnet.
Är det någon som vet om någon bok/tidskrift som behandlat ämnet dellorto 40? quote]

Her er boken du søker: http://www.amazon.com/Turbomania-Turboc ... 831&sr=8-1

Jeg tror at rør #14 har for stort hull øverst. Jeg TROR at du burde hatt rør nr. #1 på bildet:
Bild

Det er ikke usannsynlig at det kan hjelpe med å borre ett stk. 3 mm hull i hvert gasspjeld.

Videre synes jeg ikke at det er noen god idé å begynne med å sette trimkam i en lavkomp. B21ET når du har forgasserstrul.

Jeg ville begynt med A-kam og så kan du sette i trimkammen og ta ut høyere effekt etter at du har fått forgasserene og motoren til å fungere slik at du VET at alt er ok. :wink:

Foreslår også at du stiller tenningen til 36 grader FØD v/ 3500 o/min uten vakum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 21, 2011 8:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Inlägg: 442
Ort: Lödöse / GBG
E-rör säger ALLA man skall köra 14 när man kör turbo. Så det har jag svårt att köpa att det behöver ändras.

Men jag håller med om din poäng du gör att minska på antalet parametrar. Dock så är det enklare att ta bort laddtrycket i detta fallet. Byta kam innebär ett större merjobb. Det är inte direkt någon värstingkam som sitter i. TU2, elleman turbokam. Mellansnäll enl honom själv.
Tanken har funnits på att slänga dit ett sugisgrenrör och få det att lira som sugmotor. Har plockat av grenröret, turbo osv osv tre gånger nu det senaste så jag har vanan inne. Har nog bytt på under en halvtimme. Byta kam innebär garanterat att jag måste åka iväg och handla schims för att ställa ventilspelet. (osäker på om det kanske sitter lashcaps med).


Från "Vad händer i garagen"-tråden:
Dagens fråga:
Kollat lite på bl a misabs hemsida, kg trimmning osv. Och jag har upptäckt en viktig skillnad.
Misab rekommenderar nålventil 170. Kg har en de kallar turbo storlek 350. I min frågetråd i förgasardelen så skriver Roger Persson att han kör 280.
Jag har inte en susning om vilken storlek jag har (men kan självklart kolla det), än mindre vilken man skall ha. Vad säger församlingen?
Nålventilen har till uppgift att "fylla på förgasaren med bränsle i lagom mängd", styrs av flottören. Är det någorlunda rätt uppfattat? Den har med andra ord ingen(nåja, väldigt liten iaf) inverkan på motorgången på lågvarvsområdet utan blir viktig först på full mutter? DVS om den är för liten så hinner man tömma förgasaren på soppa om man håller full gas länge.

Det är dumfrågor som den ovan (med mera, med flera...) som en annan behöver få svar på så man lär sig. Hur storleken på luftventilen påverkar, ex om den är lite för liten så märker man det på? Hur man bäst skall gå tillväga vid bestyckningen.
Jag vet att man skall börja med lågfarten och få bilen att gå på tomgång men sedan?

Om man bara kollar pärmen/omslaget så verkar det handla mest om folkor men det kanske är mycket om just dellortona i den med?
Denna boken bör väl vara närmare målet?
http://www.amazon.com/Build-Power-Dellorto-Carburettors-SpeedPro/dp/1903706750/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1319224891&sr=1-1

_________________
(//Lappen
-Daniel Sohlin-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 21, 2011 9:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 380
Ort: Norge
Ok, om alle sier at 14 er korrekt så...

Jeg har begge bøkene og til alle som strular med Turbo og Dellorto vil jeg personlig definitivt anbefale turbomania.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rudolfsson och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010