Camaro -75, turbo?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Har inte varit inne här på ett bra tag nu, men har skaffat mig ett nytt objekt.

Det är med en tår i ögat som jag ska sälja min Amazon turbo som jag byggt från grunden.
Målet var från början var ju att få den godkänd, med så många hästar som var lagligt och fick igenom den med ok för 170Kw. Nu när jag har ritat svarta streck runt om i byn i ca 5 å r, känns det som jag är klar med den.

Med sikte på ett ytterligare turbo-projekt, så var ju valet 4, 6 eller 8 cylindrar, och av en slump ramlade jag på en Camaro -75 med 350-motor på Blocket, för ett riktigt hyggligt pris dessutom. Har ju aldrig haft en v8 så det kunde ju bli kul.

Den såg inte mycket ut för världen på bild, enligt uppgift en vinterkörd Camaro och det brukar ju vara ännu sämre i verkligheten. Nu var det inte alls som jag trott, all rost lagad, fullt körbar och hade stått i varmgarage sen 2007.

Som sagt så slog till och är nu Camaroägare. Modellen är väl inte den snyggaste, men det står jag ut med för det priset.

Jag vet inte hur man kan lyckas att få ut så lite som 161Hk ur en v8:a och jämfört med Zonken så händer ju ingenting när man gasar. Blir definitivt en vassare motor och har blivit erbjuden att byta min fungerande smog-350 mot en 350 Vortec-motor i delar. Vet inte riktigt, men det lutar nog åt Vortec med turbo som det känns nu.
Brinken
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av freddan302 »

Allt låter som en bra idé :)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av David Herbertsson »

Det låter roligt och kommer bli bra. Ska du åka med insprut eller förgasare? Släng gärna upp lite bilder på bilen!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Ja känns så, har väl inte koll på allt än, men håller på och kollar upp vad det sitter för pryttlar i Vortecmotorn. Jagvet väl inte riktigt vad som måste bytas för att få det att hålla för ca 500hk, men letar febrilt.

Sen vet jag inte hur mycket en orginal 350-låda klarar eller vad som är lämpligt, och har haft funderingar på Bmw:s diesellåda, men vet inte om den håller.
Brinken
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Har faktiskt inte tänkt nåt annat än sprut, och då ev MS, lika som jag har på Zonken.

Har inte någon bild än, men tar nog lite kort imorrn och lägger ut.
Brinken
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av cossie_demon »

Om du har erfarenheter av MS, så är det väl lika bra att fortsätta på den linjen. Ska bli kul att följa detta projekt.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Jo jag hade tänk det, och jag körde det ihop med Edis tidigare, 36-1, men har inte bestämt hur det blir nu.

Några förslag?
Brinken
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av David Herbertsson »

Jag hade nog använt original HEI fördelare och en MSD 6 tändförstärkare. HEI fördelaren kan du koppla ihop med sprutet. Sen som ett förslag bara så hade jag byggt allt runtomkring motorn först. Grenrören, insug, bränslesystem, avgassystem, och ic. Porta topparna eller låt dom va, vortech flödar väl rätt okej original? Lite vassare kam och sen ladda på std motor. 500 hk ska inte va några bekymmer om man tunar bra och håller nere både varv och cylindertryck.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av Husse1 »

Hei och MSD blir väl ändå lite kaka på kaka. Hei har ju inbyggd tändförstärkare.
många som åker 8 med MS kör med 36-1 hjul och ombyggd EFI-fördelare för att få kamsync.
Själv kör jag bara med EFI-fördelare och kör multipoint insprutning.
Triggar MS'et med hallgivaren i fördelaren och kör sen MSD 6AL box via MS'et, funkar kanon för mig i alla fall.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Jag har förstått att Vortec är ett bra alternativ och jag kommer att snygga till kanalerna men inte porta ur dem speciellt mycket. Tändningsbiten har jag dålig koll på just nu, har inte läst på än, men suger in allt matnyttigt.

Har nog insett att jag måste få igång bilen utan överladdning först, skall ju besiktas , men jag ska nog förbereda med någon lämplig turbokam, nytt insug mm så det är klart.

Lite bilder att glutta på:

Som den köptes, är orginal svart
Bild
Bild

Kolla alla röda kablar, herrejösses-dragning, är till ett larm som inte funkar, allt sånt skit ska bort!
Bild
Brinken
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Nu har jag bytt smogmotorn mot Vortec, han som hade Vortec-motorn var bara ute efter en komplett v8 med förgasare till sitt ratrod-bygge och glad är ju jag, bytte rätt av.
Nu ska jag börja kolla på lådan, vet inte hur mycket en 350-låda håller för och vad som är lämpligt för ca 400-500hk, jag har aldrig hållit på med automatlådor förr.
Några förslag?

Fick kontakt med en kille igår som kört offshore båt med v8. Han och brorsan hade en hel del prylar till bla cheva 350 liggandes, typ smidda kolvar, stakar och ev nån kompressor mm. Han skulle kolla upp vad som fanns i detalj och maila över, ska bli intressant att se vad det finns för godis på listan.
Brinken
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du överladda så satsa på en PG eller en TH400 direkt tycker jag.
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Ok Jens, det var väl som jag trodde då, kollade runt lite och vad jag kan hitta satt det väl th400 i en del vans/bussar. Ska kolla runt lite och se vad jag hittar.

Vet nån vad det är för stall-varvtal på den th400 som sitter orginal på cheva-vans?
Brinken
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vill inte va negativ men ska du turboladda och om du menar alvar så behöver du eftermarknads byggda lådor och turbiner om du inte vill stå och jobba med sprängda drivlinor hela dagarna :)

kolla med jänkarna vad de tror. det blir mycket vrid iallafall direkt man börjar få till motorn.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av Husse1 »

Stall på en buss converter ligger nog mellan 1100-1800 rpm.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Skriv svar