Camaro -75, turbo?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Ok, lite lågt orginal för att köra turbo alltså.
Har ju inga planer på att göra detta till något extremt bygge, men man vill väl att det ska röra på sig när man gasar.
Brinken
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Ja då var Amazon såld då och får lämna plats för Camaron.

Bild

Har kollat runt lite efter en TH400 och fick tag på en av en snubbe i S-vall. Kravet var att jag måste ta med en havrerad cheva 305 på köpet. Kunde väl var ok och fick hela klabbet till ett väldigt bra pris. 305:an visade sig vara en 350 enligt motornumret men var skadeskjutet. Flera hål i tråget så jag befarar att det är mycket som är slut men det är alltid bra med reservdelar.

Bild

Bild

Pang, pang du är död

Bild

Bild

Ska ev hämta Vortec-motorn i helgen och börja kolla upp vilken kondition den är i.

Har så sakteliga börjat att plocka isär, och plockade av fönsterlisterna igår. Såg då att han som jag köpte bilen av, har mattat bilen med listerna på. Det är slipmärken överallt på alu-listerna :doh:, sen så har han farit runt med slipmaskin på framrutan och är ronellsprut på sidorutan :angryfire:. Rostlagningar på ett par ställen som måste göras om, ser inte bra ut iaf.

Köpte i allafall en motorställning som ska klara 450kg. En Biltema för runt 550:-, helt ok, tror jag?

Bild
Brinken
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av Painlake Racing »

Dessa klena SKeva produkter :hihi: Motorstödet ser däremot stabilt ut :thumbright:

Edit: Varför automatlåda? Camaro går ju att svänga med (läs drifta).
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av jol »

Fäst ett större stag mellan balken uppåt och balken "framåt" (vänster på bild). Jag har monterat en helalu-v6 och hängt på dragskaft för att lossa vevmuttern som den pallade, men har hört historier om att hela stativet viker sig framåt (och större risk med tyngre längre motorer)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av freddan302 »

Jag har exakt ett likadant motorstativ.

Har hängt dit min 302 med järntoppar, insug, generator och servopump utan att det har vikit sig, visst flexar den lite men inte mycket.. Det som är bra att göra innan du hänger dit motorn är att fetta in axeln motorfästet sitter i, annars blir det väldigt tungt att vrida runt motorn!

Annars ser det bra ut! Vi behöver alla V8 turbo vi kan få :)
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Hade faktiskt planer på att köra manuellt, hade tom fått en hel bmw som det satt en zf diesellåda i, men som vanligt så har jag inte haft tid att hämta den, så han lessnade att ha skrotet på gården och skickade iväg den :doh: , får väl skylla mig själv.

Jo jag har hållit på och lånat stativ tidigare, men så ramlade jag på det här, låter ju lovande att fler har stativet.
Var lite tveksam först, men det var faktiskt inte så tokigt, och de lovar ju faktiskt 450kg. Resonerade så att även om det var klena prylar, så blir det nog billigare att förstärka och förbättra än att göra ett eget. Sen kan jag lägga tiden på bygget istället.

De är ju inte frikostiga med fett direkt, fettade in hjulen, hårresande gnissel obelastad :hihi: , och ska komma ihåg att fetta in stora axeln också :thumbright:

Ska nu dela på lådan och motorn, så jag kan få upp den sönderskjutna 8:an i stativet, är fruktansvärt nyfiken på vad som hänt.
Brinken
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av Jonathan_ »

Jag hängde i min 340 med järntoppar, turbo och grenrör.
Vågade aldrig hänga motorn i den helt utan jag använde ett annat motorstativ istället, den hängde ned ont-i-magen-mycket och jag hade aldrig vågat meka med motorn i det billiga stativet.

Förstärk det eller använd något annat säger jag!

Jag kör med ett org. stativ till en tidig Volvo-motor (B18?) och det är otroligt stadigt. Det är lite skillnad på nutid och dåtid avseende dimensionering av konstruktioner. :hihi:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av freddan302 »

Helt klart kan en sträva mellan vara att rekomendera :)
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Jo blir nog till att förstärka lite, kan hända allvarliga saker om det inte håller.

Har plockat bort front och skärmar mm och ska till att plocka ur smogg 8:an i helgen, om inte den där förbannade ryggen säger stopp.
Brinken
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av johanF »

jag använder ett biltema ställ till mina v8or och det fungerar fint. även när man har massa lull lull påhängt..
ditt ser väldigt likt ut
wrooommm
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Sätter nog dit en sträva för att vara säker.

Har plockat isär framvagnen nu och ska till att lyfta ur motorn. Inga problem än så länge förutom som vanligt fastrostade bultar :roll:

Bild

Bild




Hittade ett par prylar som jag inte sett förr, sitter på en av slangarna till värmepaketet och de är ihopkopplade med en tunn slang, nån som kan tala om vad det är?


Bild
Bild

Skruvar på....
Brinken
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av fugazi »

Spontant så känns det inte riktigt som att Festo-ventilen är orginalmonterad... :hihi:
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av MB »

Näe känns inte så, men vad har den haft för funktion, några teorier?
Brinken
Användarvisningsbild
Micke142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 31, 2005 10:22 pm
Ort: sthlm/nyk

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av Micke142 »

avluftning kanske ?
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Camaro -75, turbo?

Inlägg av JohanK »

Ser ut som nån avstängning till värmepaketet styrd av vaccum som i sin tur styrs elektroniskt via festomagnetventilen.

Sitter en sån till värmepaketet på min 190 men den är helt vaccumstyrd och stänger vattentillförseln till värmepaketet när man vrider fläktreglaget till "0"
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar