Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Premiärturen avklarad!
Då kör vi en uppdatering igen. Har varit på 2 bankörningar/drifting och det funkar nästan för bra.
Det var några hektiska veckor att få allt körklart.
Fick muta Johan och Anton på JBA-bilvård att komma fredag kväll och montera in fram och bakruta. Fram blev det en helt ny ruta, medans bakrutan fick plockas ur donatorbilen, då den saknade hålet för den bakre torkararmen.
Sen var det dax för Christian på Vectorized.se att montera dekoren, det var ca 3 timmar innan jag lastade på släpet inför söndagens evo-träff.
Träffen genomfördes utan styrservo, då servopumpen har fått någon skada i sig då det måste ha kommit skit i den. Ett haverarat hjullager var det enda som strulade. Jag hade räknat med att få skruva betydligt mer den dagen.
Veckan efter, nu i lördags 15 okt var det dax för Mantorp. Efter lite småpill under veckan, då bla ett el-servo monterades, bar det av kl 04,30 på lördagsmorgon. Dagen gick över all förväntan och 4 uppsättningar bakdäck förbrukades. Det är sjukt vilket bottenvrid det är i LS-motorerna.
All el samlas i bagaget.
Motorrummet börjar bli klart.
Efter mycket slipande fick taket till sist färg på sig. Och det fick nästan torka innan det var dax att limma dit
Petar Cab var min slav de sista dagarna. Man behöver bara mata honom med kanelgifflar så blir han nöjd,
Många klämmor blev det, Och jag ska aldrig använda ett glasfibertak igen. Jag lovar.
Första provkörningen på gårdsplanen. Enda strulet var en för klen säkring till efläkten.
Dekoren på plats och nästan redo för körning.
Sen några fjolliga kåpor som pricket över i:et
Äntligen på plats på Gelleråsen.
Det var några hektiska veckor att få allt körklart.
Fick muta Johan och Anton på JBA-bilvård att komma fredag kväll och montera in fram och bakruta. Fram blev det en helt ny ruta, medans bakrutan fick plockas ur donatorbilen, då den saknade hålet för den bakre torkararmen.
Sen var det dax för Christian på Vectorized.se att montera dekoren, det var ca 3 timmar innan jag lastade på släpet inför söndagens evo-träff.
Träffen genomfördes utan styrservo, då servopumpen har fått någon skada i sig då det måste ha kommit skit i den. Ett haverarat hjullager var det enda som strulade. Jag hade räknat med att få skruva betydligt mer den dagen.
Veckan efter, nu i lördags 15 okt var det dax för Mantorp. Efter lite småpill under veckan, då bla ett el-servo monterades, bar det av kl 04,30 på lördagsmorgon. Dagen gick över all förväntan och 4 uppsättningar bakdäck förbrukades. Det är sjukt vilket bottenvrid det är i LS-motorerna.
All el samlas i bagaget.
Motorrummet börjar bli klart.
Efter mycket slipande fick taket till sist färg på sig. Och det fick nästan torka innan det var dax att limma dit
Petar Cab var min slav de sista dagarna. Man behöver bara mata honom med kanelgifflar så blir han nöjd,
Många klämmor blev det, Och jag ska aldrig använda ett glasfibertak igen. Jag lovar.
Första provkörningen på gårdsplanen. Enda strulet var en för klen säkring till efläkten.
Dekoren på plats och nästan redo för körning.
Sen några fjolliga kåpor som pricket över i:et
Äntligen på plats på Gelleråsen.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!
Så det var den här som halkade runt på mantorp i lördags! Såg väldigt stabil ut på bredden
"Good looking from a far, but far from good looking!"
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!
Jo, den överraskade på ett positivt sätt. Var faktisk mer lättkörd än jag trodde. Jag och Peter cab i sin v8-miata var på plats och ökade cylinder-antalet lite
Lånar en bild av kleinis på garaget.org (hoppas det går bra)
Lånar några från Peter cabs fejja oxå
Några nyfikna själar gick förbi. Roligast var ändå evo8-ägaren som tittade intresserat då jag lastade av och uttryckte sig missnöjd då jag varvade till med: Men va fan!! Gott med alla märkesfantaster
Kör vi inte högervarv på banan Peter?
Lånar en bild av kleinis på garaget.org (hoppas det går bra)
Lånar några från Peter cabs fejja oxå
Några nyfikna själar gick förbi. Roligast var ändå evo8-ägaren som tittade intresserat då jag lastade av och uttryckte sig missnöjd då jag varvade till med: Men va fan!! Gott med alla märkesfantaster
Kör vi inte högervarv på banan Peter?
Senast redigerad av skoterjocke den mån okt 17, 2011 8:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!
Hatten av för att få något så här extremt ombyggt och hemmabyggt att bara fungera på första försöket, bra jobbat!
Högervarv och högervarv, är väl för fan jag som bestämmer vart jag vill köra?
Bättre det än Calle som körde mitt i mellan höger och vänstervarv, vad kallas det? Räckesvarv?
Högervarv och högervarv, är väl för fan jag som bestämmer vart jag vill köra?
Bättre det än Calle som körde mitt i mellan höger och vänstervarv, vad kallas det? Räckesvarv?
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!
Har inlett en kontakt med Sfro, ang besiktning. Väntar på ett värmepaket bl.a från summit, så jag kan få ordning på defroster på framrutan. Den kan oxå vara bra om det nu blir någon is att köra på den här varma vintern?
Är det någon som har en tolkning på regeln om handbroms? Det stär i bygghandboken att man kan få ha hydraulisk handbroms om den har ett eget hydraulsystem. Räcker det att handbromscylindern har sig egna "matning" och att man har en fördelningsventil? För då är det fortfarande samma bromskrets bakom denna ventil.
Är det någon som har en tolkning på regeln om handbroms? Det stär i bygghandboken att man kan få ha hydraulisk handbroms om den har ett eget hydraulsystem. Räcker det att handbromscylindern har sig egna "matning" och att man har en fördelningsventil? För då är det fortfarande samma bromskrets bakom denna ventil.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!
Inspirerande bygge, och vilket tempo
En del vet hur man får något gjort på tiden man lägger ner
En del vet hur man får något gjort på tiden man lägger ner
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!
Helt fantastiskt Projektet såg väldigt enkelt ut men man vet hur mycket som gömmer sig bakom gott att gå emot märkesfantasterna och bygga precis som du vill ha bilen
Porsche Boxster-97(nuvarande)
Porsche 911an(såld) http://www.garaget.org/?car=204489&image=2539259" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi S2an(såld) http://www.garaget.org/?car=230733" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 911an(såld) http://www.garaget.org/?car=204489&image=2539259" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi S2an(såld) http://www.garaget.org/?car=230733" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.
Har varit och kört på anderstorp i lördags. Efter lunch slutade regnet och det började ryka
Allt lirar lite för bra Har i princip varvstopp på 3an, dvs 200km/h på hjulen.
Liten film som kompisen filmade.
http://www.youtube.com/watch?v=jwQGO2Lr ... e=youtu.be
Allt lirar lite för bra Har i princip varvstopp på 3an, dvs 200km/h på hjulen.
Liten film som kompisen filmade.
http://www.youtube.com/watch?v=jwQGO2Lr ... e=youtu.be
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
- Ort: Braås (växjö)
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.
Snacka man blev förvånad när man lyfte huven på anderstorp
- khracing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån dec 15, 2008 2:43 am
- Ort: Ring Knutstorp
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.
Hej på dig, mkt trevligt att träffas på Anderstorp:
Här ligger en hel drös med filmer jag filmade på dig:
MVH / Kristian
http://www.youtube.com/user/TeamDriftEVO" onclick="window.open(this.href);return false;
Här ligger en hel drös med filmer jag filmade på dig:
MVH / Kristian
http://www.youtube.com/user/TeamDriftEVO" onclick="window.open(this.href);return false;
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda
Kristian Hesselmark
Kristian Hesselmark
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.
Här kommer en stor uppdatering från vinterns/vårens garagetid.
Har modifierat styrvinkeln lite, samt byggt om till paralellstyrning. Nu styr den 50 grader istället för ca 30
Från andra sidan.
Värmepaket monterat för vinterns iskörning, blev dock en väldgit kort vinter...
Fick ett kombinerat fotstöd och täcklock.
Lite iskörning blev det dock. Ska se om jag kan få upp lite film från det.
Nu är det dax för nya bärarmar bak. Har lessnat på att man inte får plats med däcken. Med 3 grader camber fick man tidigare plats med 8" fälgar.
Har svarvat ur lagerläget eller vad man nu ska kalla det.
Som vanligt har man missat att ta kort under själva byggnationen, men får säga som på tv, -det har vi redan förberett
Här ser man iaf skillnaden mellan original och dom nya.
Andra sidan oxå klar.
Har man hjälp så går allt mkt fortare
Lite färg på dom. Här har jag även fått dit en extra justering till hjulvinklar, med hjälp av exentriska brickor/bultar som brukar sitta på japanska bilar.
Då fick jag ytterligare ca 12mm att justera på alla stag.
Andra sidan.
Bromsokadaptrar till dom gamla wilwood oken.
Passade på att göra dom andra bakvagnsstagen oxå.
Ser iaf lite roligare ut. Plus att dom är lite kortare än original.
Tar emot lite att använda blank svart, matt är mkt snyggare
Lastad och klar för premiärturen på mantorps gasa och kasa 20 April.
Allt gick enligt planerna där, var väldigt få som körde så det blev mkt körtid. Fick förbrukat 16 st bakdäck.
Lyckades dessutom hamna i tidningen.
Lite blandade bilder från nätet, Vill någon fotograf att jag ska ta bort en bild så fixar jag det.
Har modifierat styrvinkeln lite, samt byggt om till paralellstyrning. Nu styr den 50 grader istället för ca 30
Från andra sidan.
Värmepaket monterat för vinterns iskörning, blev dock en väldgit kort vinter...
Fick ett kombinerat fotstöd och täcklock.
Lite iskörning blev det dock. Ska se om jag kan få upp lite film från det.
Nu är det dax för nya bärarmar bak. Har lessnat på att man inte får plats med däcken. Med 3 grader camber fick man tidigare plats med 8" fälgar.
Har svarvat ur lagerläget eller vad man nu ska kalla det.
Som vanligt har man missat att ta kort under själva byggnationen, men får säga som på tv, -det har vi redan förberett
Här ser man iaf skillnaden mellan original och dom nya.
Andra sidan oxå klar.
Har man hjälp så går allt mkt fortare
Lite färg på dom. Här har jag även fått dit en extra justering till hjulvinklar, med hjälp av exentriska brickor/bultar som brukar sitta på japanska bilar.
Då fick jag ytterligare ca 12mm att justera på alla stag.
Andra sidan.
Bromsokadaptrar till dom gamla wilwood oken.
Passade på att göra dom andra bakvagnsstagen oxå.
Ser iaf lite roligare ut. Plus att dom är lite kortare än original.
Tar emot lite att använda blank svart, matt är mkt snyggare
Lastad och klar för premiärturen på mantorps gasa och kasa 20 April.
Allt gick enligt planerna där, var väldigt få som körde så det blev mkt körtid. Fick förbrukat 16 st bakdäck.
Lyckades dessutom hamna i tidningen.
Lite blandade bilder från nätet, Vill någon fotograf att jag ska ta bort en bild så fixar jag det.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.
En första film. Hade inte den andra kameran hemma nu.
http://www.youtube.com/watch?v=-2EP1N0O ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=-2EP1N0O ... e=youtu.be
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Vinterns update.
Då var det dags för en stor uppdatering. Har haft mkt körtid under året, gatebil mantorp och rudskogen var dom största eventen.
Allt har lirat över förväntan och har skruvat minimalt. Har uppdaterat framvagnen med nya spindlar för mer styrradie. Jag och Peter på Speedcut har testat lite och tagit fram lite prototyper som ska snyggas till vid tillfälle. Saknar dock bilder från dom sista modsen med styrarmen mm.
Det man har saknat är ju som vanligt mer effekt
Så det ska vintern få råda bot på.
Gamla motorn såldes iväg, och ett LQ4 truckblock har inhandlats. Kommer från en Hummer H2 som brann efter bara 10 mil, så motorn är i princip ny. 6.0 liter och 325hk och 495nm original. Svensksåld med motorvärmare
Har plockat isär motorn för att bla byta triggerhjul till ett 60-2.
Motorn i molekyler, blocket har lackats mattsvart.
Fick tag på nya LSA, (kompressormotorn) ventilkåpor med tändspolar, som är lite bättre än den gamla varianten påstås det...?
Arp-pinnbultar och LS9:ans 7-lagers MLS-packningar
Passar på att nolla in motorn så man säkert vet Ö.D
Här är markeringen, som speedcut har fräst. Allt efter en härlig ritning på ett papper
Då båda jag och Peter (v8 miata/speedcut) har haft problem med kokande batteri då originalgeneratorn ger för mkt mos för det lilla vi förbrukar, så inskaffades en mindre 45ah generator, och ett fäste började ritas. Och här är det förmodligen mest överarbetade fästet som gjorts till LS-motorn
En turbo, Borg Warner s471 anlände från usa. Hade kontakt med Lil John´s motorsport solutions som ordnade ihop ett trevligt paket med bla turbo, kamaxelkit, wastegates, dumpventil, arp-bultar packningar.
Lil John designar en del egna kamaxlar, mest till raktframbilar. Kan dock inte lova att han gjort denna, men han lovade att denna skulle vara perfekt för mitt mål med ca 700 hk och massor av vrid
Dubbla ventilfjärdrar följde också med samt chromoly stötstänger.
Turbon provmonteras i bilen. Den är STOR
Påbörjat grenrörsbygge i rostfritt 48.3mm
Andra sidan.
Nu börjar det ta form, väntar på turboflänsen som blev kvar i usa. Här ser man även de 2st 40mm JGS wastegates
Enligt Lil John rekomendationer så kör jag helt separerade sidor in i turbon för snabbare spool.
Peter var här idag och testade Speedcut´s nya torrsumptråg.Det är dock inte färdigt än utan en första provmontering gjordes. Och det ser sjukt bra ut. Dock så kommer jag att avvakta med att köra torrsump. Vill ha ihop det jag redan har påbörjat först.
Allt har lirat över förväntan och har skruvat minimalt. Har uppdaterat framvagnen med nya spindlar för mer styrradie. Jag och Peter på Speedcut har testat lite och tagit fram lite prototyper som ska snyggas till vid tillfälle. Saknar dock bilder från dom sista modsen med styrarmen mm.
Det man har saknat är ju som vanligt mer effekt
Så det ska vintern få råda bot på.
Gamla motorn såldes iväg, och ett LQ4 truckblock har inhandlats. Kommer från en Hummer H2 som brann efter bara 10 mil, så motorn är i princip ny. 6.0 liter och 325hk och 495nm original. Svensksåld med motorvärmare
Har plockat isär motorn för att bla byta triggerhjul till ett 60-2.
Motorn i molekyler, blocket har lackats mattsvart.
Fick tag på nya LSA, (kompressormotorn) ventilkåpor med tändspolar, som är lite bättre än den gamla varianten påstås det...?
Arp-pinnbultar och LS9:ans 7-lagers MLS-packningar
Passar på att nolla in motorn så man säkert vet Ö.D
Här är markeringen, som speedcut har fräst. Allt efter en härlig ritning på ett papper
Då båda jag och Peter (v8 miata/speedcut) har haft problem med kokande batteri då originalgeneratorn ger för mkt mos för det lilla vi förbrukar, så inskaffades en mindre 45ah generator, och ett fäste började ritas. Och här är det förmodligen mest överarbetade fästet som gjorts till LS-motorn
En turbo, Borg Warner s471 anlände från usa. Hade kontakt med Lil John´s motorsport solutions som ordnade ihop ett trevligt paket med bla turbo, kamaxelkit, wastegates, dumpventil, arp-bultar packningar.
Lil John designar en del egna kamaxlar, mest till raktframbilar. Kan dock inte lova att han gjort denna, men han lovade att denna skulle vara perfekt för mitt mål med ca 700 hk och massor av vrid
Dubbla ventilfjärdrar följde också med samt chromoly stötstänger.
Turbon provmonteras i bilen. Den är STOR
Påbörjat grenrörsbygge i rostfritt 48.3mm
Andra sidan.
Nu börjar det ta form, väntar på turboflänsen som blev kvar i usa. Här ser man även de 2st 40mm JGS wastegates
Enligt Lil John rekomendationer så kör jag helt separerade sidor in i turbon för snabbare spool.
Peter var här idag och testade Speedcut´s nya torrsumptråg.Det är dock inte färdigt än utan en första provmontering gjordes. Och det ser sjukt bra ut. Dock så kommer jag att avvakta med att köra torrsump. Vill ha ihop det jag redan har påbörjat först.
Senast redigerad av skoterjocke den sön mar 23, 2014 11:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Skall jag köra ifrån dig nu utan överladd får jag bygga löjligt stor maskin ju...
Eller lätta bort några hundra kilo, och banta...
Skynda dig nu så det är klart till isen
Eller lätta bort några hundra kilo, och banta...
Skynda dig nu så det är klart till isen