Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
Åh typiskt med sånt strul.
Kanske är nån inställning i vemstune eller någe?
De där är över min kunskap, mekanik är jag rätt begåvad med men att pyssla med el har jag alltid dragit mig för att göra. Troligen för att man känner en viss osäkerhet.
Hoppas det löser sig och att du river igång han snart
Kanske är nån inställning i vemstune eller någe?
De där är över min kunskap, mekanik är jag rätt begåvad med men att pyssla med el har jag alltid dragit mig för att göra. Troligen för att man känner en viss osäkerhet.
Hoppas det löser sig och att du river igång han snart
Micke Grönlund
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
Stefan har bränt "P259"-chippet, den som har alla "low current outputs". Den äter då upp all +5V från en av spännings-regulatorerna på kortet. Lösningen kortsiktigt är att klippa matningen till detta chip så det inte belastar den regulatorn, vilket jag nu gjort.
Jag har aldrig och kommer aldrig att råda någon att använda dessa utgångar för reläer och solenoider, men han hann före mig. De funkar bra om du vill tända lampor (LED) eller liknande, t.ex shift-light eller varnings/indikerings-lampor, för dessa laster har ingen spole som vill ladda ur (flyback) när man släpper slutningen och skjuter sönder transistorn. Även reläer med "flyback-skydd", alltså en diod som ska ta hand om att leda bort överspänningen verkar inte vara pålitligt.. Nu kan man tycka att med universal-härvans reläer att det inte ska bli problem men det blir det tydligen ändå.
En del boxar verkar aldrig ha problem, så det är ju lite skumt. Men använder man lediga tändsteg och spridar-steg får man aldrig problem.
Stefan får tillbaka sin box imorgon, så får vi se om det blir brumrök i garaget.
Jag har aldrig och kommer aldrig att råda någon att använda dessa utgångar för reläer och solenoider, men han hann före mig. De funkar bra om du vill tända lampor (LED) eller liknande, t.ex shift-light eller varnings/indikerings-lampor, för dessa laster har ingen spole som vill ladda ur (flyback) när man släpper slutningen och skjuter sönder transistorn. Även reläer med "flyback-skydd", alltså en diod som ska ta hand om att leda bort överspänningen verkar inte vara pålitligt.. Nu kan man tycka att med universal-härvans reläer att det inte ska bli problem men det blir det tydligen ändå.
En del boxar verkar aldrig ha problem, så det är ju lite skumt. Men använder man lediga tändsteg och spridar-steg får man aldrig problem.
Stefan får tillbaka sin box imorgon, så får vi se om det blir brumrök i garaget.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
Mycket bra Mattias! Nu äntligen är den efterlängtade röken nära:-D
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
Här var det rök!
Nu går bilen igen och jättefint dessutom. m20b20 mappen verkar lira bra med min motor. Det blir inte dumt med tomgångsmotor till automatväxlat med.
Nu går bilen igen och jättefint dessutom. m20b20 mappen verkar lira bra med min motor. Det blir inte dumt med tomgångsmotor till automatväxlat med.
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
Suveränt jobbat Stefan, endast små tips via telefon så har du kopplat och startat själv!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
Bra jobbat hoppas på en lunchtur idag?
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
olles på freddag 10:00
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
11:00 kör vi. Du har inte en chans mot det tyska stålet.
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
Vad ska ni pyssla med?
Nu vart man nyfiken
Nu vart man nyfiken
Micke Grönlund
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tor sep 14, 2006 3:56 pm
- Ort: UMEÅ
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
jag har stått där och övat starter sedan 1:a maj... jaja jag tar med ficklampan och extra batterier på fredag!
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
Hej, Grattis till en underbar bil!
Bilen ser ut att vara i bra skick, Snygg färg också
Kan inte låta bli att citera din tråd.....
"Har renoverat bromsarna och bytt till hydraulsevo för att rymma insprutning istället för dom jobbiga zenithförgasarna. Här syns vad trångt det var."
Blir kul att följa den här tråden!
/Otto
Bilen ser ut att vara i bra skick, Snygg färg också
Kan inte låta bli att citera din tråd.....
"Har renoverat bromsarna och bytt till hydraulsevo för att rymma insprutning istället för dom jobbiga zenithförgasarna. Här syns vad trångt det var."
Blir kul att följa den här tråden!
/Otto
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
Såg den live igår. Snygg som bara den
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
Faan va fin blev!
/Otto
/Otto
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
Satan i gatan så fin.
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance