BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

kränghämmarn,, flytta ned fästena och vänd den uppåner så du får upp öglorna på ovansidan styrarmarna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av The »

Behöver du digitalisering av någon svårcaddad (liten) grej så är det bara höra av sig så kan det gå att ordna. ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

The, Tack men jag kan nog lösa detta med en typ av "spegelvändande svetsfixtur" istället. (Nästan lika enkelt som Elias mirror tips :wink: )

Kadett4wd, Har provat detta redan, ytterst nära att det gick, föll på att man har damasker på styrstaget som kommer ikläm, men bra tanke !


Idag fick jag äntligen tag på de rätta spindelbitarna till e24/e28, som en vänlig läsare här sålde/skickade till mig, tack André.

Återigen blir det dock ett bakåt steg, det visar sig att dessa skiljer sig lite från den e32 7-serie jag haft på bilen nu.
Så jag tappade 10° styrutslag :doh:

Så Gustaf, prototyp byggandet fortsätter, denna gången ska det löna sig :hihi:





Som lite kuriosa kan jag nu doktorera i dessa spindelbitar.

e24 e28 har samma modeller på alla bilar.

e32 har först en spindel med samma styrradie som e24 e28 men med bredare styrklackar, och m12 istället för m10.
När e32 750 kommer ändras spindelbiten, med ny lägre styrradie dessa sitter även på alla e34.

e31 8-Serien har en egen spindel.

Samtliga dessa bilar har dock mycket lika framvagnar så flera andra delar är samma.

Snacka om onödigt vetande :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Evinrude »

Onödigt men nyttigt :)
Är skitimponerad av jobbet du lägger ner på bilen samt hur du noggrant förklarar allt du gjort, det är en stor hjälp för oss andra som funderar på liknande operationer :thumbright:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tja, det behövs väl knappt kommentarer men ändå.

Slutgiltig test arm, som här sitter i min fixtur.
Tanken är att mäta från de frästa spåren, och på så vis även fästa upp andra sidan, och få exakt spegelvända mått.

Bild

Den riktiga armen kommer se ut något ungefär i denna stilen.

Bild

Men en påsvetsad detalj för konan till Styrleden, som på detta svetsprovet.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av knotan »

det är samma (fast orörda ännu) styrarmar jag använder på skylinen jag bygger nu, tillsammans med golf 3 styrväxel och golf coilovers.

verkar fått till bra på det mesta förutom kingpin inclination som blir lite fel med den ofset på fälgar jag ska ha, ska bara testa det i verkligheten å se så jag får tillräckligt styrutslag för att kunna åka brett utan att man får stearing lock..

svårt att se på bilderna men du har orginal "längd" på styrarmarna?? jag funderar på att flytta in styrleden typ 15mm kortare för att få mer styrvinkel
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Gissar att styrarmarna blir ca. 8-10mm kortare (Har inte mätt) kuggstångens totala utslag är 135mm på min nu.

Har du den e24/e28 bakåtriktade armen är det svårt att få rejäl styrvinkel på innerhjulet, gissar att max är 45-48° (Original 43°)
Däcket tar helt enkelt i, iallafall om man har original ET på fälgen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Det går lite sakta, är sjukskriven pga. en operation, och kommer vara sjukskriven i två veckor till.
Är på bättringsvägen, men är fortfarande bra kompis med sängen och soffan.

Jag hann lacka dessa delarna innan, och nu har jag släpat mig ut i garaget och tagit lite bilder.

Bild

Lackade även de delar av framvagns balken som jag svetsat i.

Bild

Med lite tur kommer jag få lite fräshjälp på mina detaljer så dessa kan bli färdiga också.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Är på benen igen, och börjar jobba på måndag.
Får fortfarande inte lyfta tyngre saker än 10kg ännu, så det är tur att det är smäckra prylar till kuggstången.

Jag har iallafall monterat ihop styrstagen, och fått de delar som är färdiga på plats på bilen.

Bild

Lyckas ju alltid att få det trångt någonstans, denna gången runt hydraulik kopplingarna.

Bild

Bild

Rattaxeln hamnade så nära samma plats, att det gick att behålla gamla hålet i torpeden, och endast vända damasken inåt istället. :thumbright:

Bild

Motorn är tom. provstartad, och hydrauliken verkar fungera som det ska.

Härnäst står andra lite lättare jobb på tur, vanlig service egentligen.
Motorolja + Filter, Bromsvätska, växellådsolja och slutväxel olja ska bytas.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Med rätt kontakter kan man få fin fina delar tillverkade, tack Henrik.

Bild

Dom passade perfekt mot nedre spindeln och nu är det fastpunktade på exakt samma ställe.
Exakt rätt eller precis lika fel på båda sidor :hihi:

Bild

En sista mätning innan helsvetsning, visar som väl är korrekt Bumpsteer och rätt styrutslag.

Bild

Ibland behöver specialverktygen inte vara så flashiga, sopborsten passar perfekt till att låsa ratten när man mäter Bumpsteer.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

En liten resumé på veckan och dagens jobb.

Adaptrarna till styrspindlarna är färdigsvetsade, och även lite justerade i urtaget för bärarmen.
Det vart svårt att bedöma i cadden hur mycket plats den bakre bärarmen behövde, men nu är det fixat med lite slipning.
Inkräktar lite på hållfastheten och material tjockleken, men armen är 15x40mm längst in så det är material att ta av.

Bild

Dit med alla prylar på bilen.
Fick bli en tillfällig lösning på krängnings hämmaren, med längre pendelstag och bilens original krängare.
Inte optimalt alls, låg markfrigång för krängaren, och lite knepiga lutande stag, men det duger att köra lite med.

Bild

En kvick grovinställning på Toe för att kunna provköra.

Bild

Och JA den är nu PROVKÖRD !

Bild


Kan börja med att säga att nyfikenheten vart på topp, och det var svårt att hålla nere förväntningarna till rimliga nivåer.

Första intrycket ut ur garaget, lättstyrt känns märkligt ovant.
Ut på vägen, den ovana känslan är total, vingligt men ändå inte.
Har ju kört med 5 och 6 serie BMW sen 1999 så original körkänslan sitter djupt rotat i ryggmärgen, och nu är det helt annorlunda.

Styrningen går väldigt mycket lättare, kanske tom. för lätt, kan vara en vanesak ?
Den är väldigt mycket rappare i rattkänslan, det känns mycket mer som att bilen verkligen vill svänga, innan fick man mer tvinga den.

Körde väl ca. 3,5 mil på först bra och sedan riktigt dåliga vägar, bilen går mycket lugnare över hopp och andra ojämnheter.
Innan ville den gärna dra i sidled, och skaka i ratten om man körde på ett gupp med bara ena hjulet, stor skillnad nu.


Det är lite som att Sumobrottaren med dallrande hull och tveksam balans, har blivit en Prima Ballerina istället :thumbright:


Ska göra en bättre hjulinställning i morrn, och köra lite mer för att känna om servo trycket behöver sänkas eller inte.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av freddan302 »

Skoj när det funkar!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av knotan »

kul att läsa, återkom gärna med en rapport hur stor skillnaden mellan din "!grovinställning" och en "riktig" hjulinställning är osv!!
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Jonas Ohlsson »

som vanligt är det väldigt intressanta inlägg du gör, bra jobbat igen :)
Bild
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

Snyggt jobbat!!
Måste vara skönt med en fullt fungerande servo, innan tog du ju i så instrumentbrädan knakade! ;)
Svarteloxerat prylarna med?
Skriv svar