Ainoks garage [945 M50]
Ainoks garage [945 M50]
Hej,
Glad amatör här.
Vill lära mig mer om motorer.
Tänkte börja med att ordna en stabil grund i form utav en stabilt byggd B230FK och ett riktigt sprut.
Uppgradera turbosystem och topp i efterhand och i mån av ekonomi och tid.
Om ni ser något som är rent åt helsike, säg till! Så kanske jag lär mig något.
Det här tänkte jag börja med.
Motor:
B230FK 1997 med H-Profil/original kolvar
Portad/planad 531:a till 9,5:1 komp
Original insug
Pulssplittat T3 ormbo
Super HX40
Stor intercooler
Bränsle/Tändning:
MaxxEcu
Bosch 1680cc
Etanol
Wasted spark spole
Drivlina:
Enkelmassehjul från B230F 1989
Sachs 763 platta
ZF-Låda
Bakaxeln ska få grövre fästöron, hemgjord justerbart momentstag
Polyuretanbussningar
Lite bilder på förloppet hittils
Donatorbil. Plockade block och M90 från den här.
Här börjar "resan"
Block rensat, tvättat. Tordes inte tvätta så länge. Rädd för att ha sönder lagrena till "aggregataxeln"
Hittade ett beg oanvänt sprut billigt. Det är ett Mini.
Fick en tryckplatta av killen med sprutet. Har redan en likadan. Tänkte försöka svarva om dom så dom blir fräscha.
5vxl ZF omsvetsad inhandlades.
Hittade en bil att lägga ner motorn i.
Fick bli en 944 Classic.
Glad amatör här.
Vill lära mig mer om motorer.
Tänkte börja med att ordna en stabil grund i form utav en stabilt byggd B230FK och ett riktigt sprut.
Uppgradera turbosystem och topp i efterhand och i mån av ekonomi och tid.
Om ni ser något som är rent åt helsike, säg till! Så kanske jag lär mig något.
Det här tänkte jag börja med.
Motor:
B230FK 1997 med H-Profil/original kolvar
Portad/planad 531:a till 9,5:1 komp
Original insug
Pulssplittat T3 ormbo
Super HX40
Stor intercooler
Bränsle/Tändning:
MaxxEcu
Bosch 1680cc
Etanol
Wasted spark spole
Drivlina:
Enkelmassehjul från B230F 1989
Sachs 763 platta
ZF-Låda
Bakaxeln ska få grövre fästöron, hemgjord justerbart momentstag
Polyuretanbussningar
Lite bilder på förloppet hittils
Donatorbil. Plockade block och M90 från den här.
Här börjar "resan"
Block rensat, tvättat. Tordes inte tvätta så länge. Rädd för att ha sönder lagrena till "aggregataxeln"
Hittade ett beg oanvänt sprut billigt. Det är ett Mini.
Fick en tryckplatta av killen med sprutet. Har redan en likadan. Tänkte försöka svarva om dom så dom blir fräscha.
5vxl ZF omsvetsad inhandlades.
Hittade en bil att lägga ner motorn i.
Fick bli en 944 Classic.
Senast redigerad av ainok den tis dec 17, 2019 9:32 pm, redigerad totalt 3 gång.
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Jag har skrotat planerna på kinaturbon och grenröret.
En ny HX40 Super ligger hemma.
Jag vill såklart bygga ett grenrör till den men är lite fundersam på hur jag ska gå tillväga.
Verkar finnas lika många teorier om hur det ska utformas som det finns personligheter.
Söker tips och råd från er som har provat och vet.
Tillexempel kan man ju bygga såhär.
Ganska kompakt. Det här är ju inte splittat och det ska jag ju såklart bygga:
Eller såhär... Välbekant design för er...
Vad är egentligen senaste hallået?
Långa böjar eller korta böjar? Bättre flöde eller bättre respons?
Tänkte väl försöka mig på att snickra ihop det första exemplet fast pulssplittat, försöka få till samma längd på alla rör +/- 10mm.
Slutligen undrar jag hur viktigt det är att dela pulsen till extraktorn?
Bör det inte räcka med att dra ett rör från var sida från kollektorn till ett gemensamt "wastegaterör" eller ska man dra varssin kanal hela vägen fram till
wastegaten som på Jens rör?
En ny HX40 Super ligger hemma.
Jag vill såklart bygga ett grenrör till den men är lite fundersam på hur jag ska gå tillväga.
Verkar finnas lika många teorier om hur det ska utformas som det finns personligheter.
Söker tips och råd från er som har provat och vet.
Tillexempel kan man ju bygga såhär.
Ganska kompakt. Det här är ju inte splittat och det ska jag ju såklart bygga:
Eller såhär... Välbekant design för er...
Vad är egentligen senaste hallået?
Långa böjar eller korta böjar? Bättre flöde eller bättre respons?
Tänkte väl försöka mig på att snickra ihop det första exemplet fast pulssplittat, försöka få till samma längd på alla rör +/- 10mm.
Slutligen undrar jag hur viktigt det är att dela pulsen till extraktorn?
Bör det inte räcka med att dra ett rör från var sida från kollektorn till ett gemensamt "wastegaterör" eller ska man dra varssin kanal hela vägen fram till
wastegaten som på Jens rör?
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Så långa/vida böjar som möjligt är. I praktiken blir de ofta några kortradie böjar, men först bäst funktion så är långradie böjar att föredra!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Jahaja... Inte riktigt igång men snart där. Förbereder fortfarande..
Sålt motorn i den röda... Såhär står den nu. Något "framlätt"
Fick block från tvätt. Henade och gjorde rent decket med bryne.
Sen iväg på tvätt igen...
Fick tillbaka grejer från tvätt idag. Alla interna komponenter har fått sig en tvätt. Vev onödigt, kanske, men tänkte att det skadar inte.
Köpt lite delar också...
Dump
Modellanpassad IC
Båda bakskärmar på bilen är förstörda. Oklart varför. Tror nog den gick som lekbil i vintras.
Nåväl. Tillsvidare sätter jag dit sådana här fräsiga breddare.
Döljer bra
Hittade R-Fälgar billigt. Det duger gott.
Spacers för att få ut dom emot breddarna.
BBL blev en AEM Uego
Sålt motorn i den röda... Såhär står den nu. Något "framlätt"
Fick block från tvätt. Henade och gjorde rent decket med bryne.
Sen iväg på tvätt igen...
Fick tillbaka grejer från tvätt idag. Alla interna komponenter har fått sig en tvätt. Vev onödigt, kanske, men tänkte att det skadar inte.
Köpt lite delar också...
Dump
Modellanpassad IC
Båda bakskärmar på bilen är förstörda. Oklart varför. Tror nog den gick som lekbil i vintras.
Nåväl. Tillsvidare sätter jag dit sådana här fräsiga breddare.
Döljer bra
Hittade R-Fälgar billigt. Det duger gott.
Spacers för att få ut dom emot breddarna.
BBL blev en AEM Uego
Senast redigerad av ainok den tor maj 23, 2019 9:31 pm, redigerad totalt 4 gång.
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Har lämnat iväg 531:an på portning och fräsning till 46/38...
Funderat lite mer på tändning och där blir det nog en Hüco spole med inbyggt tändsteg och wasted fire. Tankar om det? Ren galenskap?
Vad jag kan läsa mig till så verkar det fungera okej för dom flesta.
https://www.maxxtuning.se/produkter/mot ... a-tandsteg
I och med turbon bestämde jag mig ju för att ge mig på ett grenrörsbygge.
Har har landat i att jag vill bygga något som liknar det här. Pulssplittat med och lägga till extern WG.
Bilder från sävar minns ej vart...
Bilder från sävar minns ej vart...
Bilder från sävar minns ej vart...
Köpte ett "grenrörskit" för T3 Twin... Kollektorn var inte pulssplittat och jag tyckte inte att det som behövdes var med...
Så...
...kompletterade med lite delar som jag villhöver för att få ihop det.
Nåväl. Det trillar in delar lite då och då. Har det mesta jag behöver nu. Ska väl börja plocka ihop blocket och punkta på grenröret här i dagarna...
Tyvärr har min svets gått sönder. Snäckhjulet som driver trådmatningen är rensat så måste hitta orsaken till att det hände + försöka laga det...
Tillverkaren (Parweld) svarar inte på samtal eller mejl så jag får nog klara mig själv...
Återkommer om jag har någon fråga eller när jag kan visa upp något intressant.
Funderat lite mer på tändning och där blir det nog en Hüco spole med inbyggt tändsteg och wasted fire. Tankar om det? Ren galenskap?
Vad jag kan läsa mig till så verkar det fungera okej för dom flesta.
https://www.maxxtuning.se/produkter/mot ... a-tandsteg
I och med turbon bestämde jag mig ju för att ge mig på ett grenrörsbygge.
Har har landat i att jag vill bygga något som liknar det här. Pulssplittat med och lägga till extern WG.
Bilder från sävar minns ej vart...
Bilder från sävar minns ej vart...
Bilder från sävar minns ej vart...
Köpte ett "grenrörskit" för T3 Twin... Kollektorn var inte pulssplittat och jag tyckte inte att det som behövdes var med...
Så...
...kompletterade med lite delar som jag villhöver för att få ihop det.
Nåväl. Det trillar in delar lite då och då. Har det mesta jag behöver nu. Ska väl börja plocka ihop blocket och punkta på grenröret här i dagarna...
Tyvärr har min svets gått sönder. Snäckhjulet som driver trådmatningen är rensat så måste hitta orsaken till att det hände + försöka laga det...
Tillverkaren (Parweld) svarar inte på samtal eller mejl så jag får nog klara mig själv...
Återkommer om jag har någon fråga eller när jag kan visa upp något intressant.
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Har skruvat ihop bottendelen.
Det kunde inte ha gått sämre.
Katastrofkvällen började med att jag lade Redlines Assemblyfett på lagrena.
Misstag. Det ska tydligen bara användas till kamaxlar och tätningar.
Fick ta ur veven på en gång och göra om med bara motorolja.
Dags för stakar.
Det här är samma slags stakar som köps på dom billigare trimfirmorna i Sverige. Inte en enda är rund.
Den värsta har en ovalitet på nästan en hel hundradel. Kändes vemodigt att montera dom här men det fungerar ju för så många andra så varför skulle det inte fungera för mig?
Mäter upp en ovalitet på nästan en hundradel.
Mätt med både tre och två punkts mikrometer.
Med den hemskt dåliga inställningen så monterade jag allting ändå.
Kör nya glycolager till allting.
Dags för kolvringar.
Siktade på ett spel på cirka 0,45 på första 0,50 på andra kompringen.
Även om jag bara har henat bort MAX 5 tusendelar från original diameter så hade alla ringar typ 0,55 gap direkt ur paketet. NE ringar.
Problem. Hade C-D-D-C klassning på mina lopp och allihopa låg precis inom tolerans från volvo. Något orunda men vi snackar mindre än 5 tusendelars ovalitet.
Känns jättekonstigt att ringarna då är precis på gränsen till att ha ett alldeles för stort gap.
0,55 känns för stort men jag chansar på att det kommer fungera ändå.
Blir mycket leakdown och kanske tveksam komp, men vadsjutton.
Den rasar nog ändå pga stakarna.
Spelet emellan ring och spår på kolven var okej iallfall.
Det var nog den enda toleransen som följdes när den här bottendelen sattes ihop, det är ett som är säkert.
Ungefär här är jag nu. 12:9 pinnbult, generator och servopump har trillat dit.
Kommer köra original vevhusburk med slang till separat catchtank.
Det kunde inte ha gått sämre.
Katastrofkvällen började med att jag lade Redlines Assemblyfett på lagrena.
Misstag. Det ska tydligen bara användas till kamaxlar och tätningar.
Fick ta ur veven på en gång och göra om med bara motorolja.
Dags för stakar.
Det här är samma slags stakar som köps på dom billigare trimfirmorna i Sverige. Inte en enda är rund.
Den värsta har en ovalitet på nästan en hel hundradel. Kändes vemodigt att montera dom här men det fungerar ju för så många andra så varför skulle det inte fungera för mig?
Mäter upp en ovalitet på nästan en hundradel.
Mätt med både tre och två punkts mikrometer.
Med den hemskt dåliga inställningen så monterade jag allting ändå.
Kör nya glycolager till allting.
Dags för kolvringar.
Siktade på ett spel på cirka 0,45 på första 0,50 på andra kompringen.
Även om jag bara har henat bort MAX 5 tusendelar från original diameter så hade alla ringar typ 0,55 gap direkt ur paketet. NE ringar.
Problem. Hade C-D-D-C klassning på mina lopp och allihopa låg precis inom tolerans från volvo. Något orunda men vi snackar mindre än 5 tusendelars ovalitet.
Känns jättekonstigt att ringarna då är precis på gränsen till att ha ett alldeles för stort gap.
0,55 känns för stort men jag chansar på att det kommer fungera ändå.
Blir mycket leakdown och kanske tveksam komp, men vadsjutton.
Den rasar nog ändå pga stakarna.
Spelet emellan ring och spår på kolven var okej iallfall.
Det var nog den enda toleransen som följdes när den här bottendelen sattes ihop, det är ett som är säkert.
Ungefär här är jag nu. 12:9 pinnbult, generator och servopump har trillat dit.
Kommer köra original vevhusburk med slang till separat catchtank.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Om man jämför med att jänkarna blir skitnödiga när dom pratar "thousands of an inch" så är ju en hundradels ovalitet inte så mycket. Men man vill ju att det ska vara helt runt.
Jag förmodar att du har dragit stakarna till rätt moment innan du mätte?
Testa att sätta i ett lager och mät. Kan bli lite skillnad vid delningslinjen.
Angående kolvringarna är det kanske inte så farligt med lite spel om du ska ladda på ordentligt. Vet inte vad som rekommenderas då?
/Peter
Jag förmodar att du har dragit stakarna till rätt moment innan du mätte?
Testa att sätta i ett lager och mät. Kan bli lite skillnad vid delningslinjen.
Angående kolvringarna är det kanske inte så farligt med lite spel om du ska ladda på ordentligt. Vet inte vad som rekommenderas då?
/Peter
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Jag har tagit redline assembly lube på lager utan problem. Dock inte på kolvarna (det ska ju funka enligt länken ovan) för jag tänkte att det kanske sotar onödigt mycket om man förbränner det. så kolvar har jag bara oljat in rejält. det som jag tycker är den störa fördelen med sånthär fett är att det stannar även om det dröjer en tid innan motorstart.
mvh! Jonathan Hall
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Jodå dom var dragna med rätt moment. Drog skruvarna växelvis till 20nm, sedan 40nm och slutligen 65 som tillverkaren rekommenderade. Använde fett för gängor. (Inte redline kletet)blackadder skrev:Om man jämför med att jänkarna blir skitnödiga när dom pratar "thousands of an inch" så är ju en hundradels ovalitet inte så mycket. Men man vill ju att det ska vara helt runt.
Jag förmodar att du har dragit stakarna till rätt moment innan du mätte?
Testa att sätta i ett lager och mät. Kan bli lite skillnad vid delningslinjen.
Angående kolvringarna är det kanske inte så farligt med lite spel om du ska ladda på ordentligt. Vet inte vad som rekommenderas då?
/Peter
Mätte aldrig med lager i.
Dom sitter där nu. Får prova helt enkelt. Fungerar ju för många andra.
Kolvringsgapet jag har nu är nog inte extremt fel om man läser här på sävar, men jag blev rekommenderad att gå på 0,45 på första och 0,5 på andra ringen för att minimera leakdown bland annat.
Jag tänker att det blir mer etanol i tråget nu men är jag noggran med att låta oljan bli tillräckligt varm för att det ska koka bort så går det nog bra
Ja där står väl ungefär det säljaren på mekonomen pratade om.
Hade säkert inte vart något problem att använda det, men men.
En motorbyggare som ”hållt på i 30 år” dissade det totalt så jag blev nojjjig.
När jag lade ner kolvarna så penslade jag olja på ringarna och loppen. Inget fett där.jompazx skrev:Jag har tagit redline assembly lube på lager utan problem. Dock inte på kolvarna (det ska ju funka enligt länken ovan) för jag tänkte att det kanske sotar onödigt mycket om man förbränner det. så kolvar har jag bara oljat in rejält. det som jag tycker är den störa fördelen med sånthär fett är att det stannar även om det dröjer en tid innan motorstart.
Just det där med att det är kvar länge är anledningen till att jag ville använda det. Lite osäker på när jag kommer kunna starta.
Läste om ett tips som (verkar) smart. Mutterknack på aggregataxeln i någon minut efter att man haft i motorolja innan första uppstart. Då driver man ju pumpen och blöter hela motorn.
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Man kan också göra ett verktyg som ersätter axeln som driver oljepumpen, och prima motorn med en borrmaskin. Då kan kamrem och dylikt sitta kvar.
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Det går också. Lite knepigt att komma åt om insug redan är på?Manfred skrev:Man kan också göra ett verktyg som ersätter axeln som driver oljepumpen, och prima motorn med en borrmaskin. Då kan kamrem och dylikt sitta kvar.
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Svänghjul och topplocksfest. Har fått hem toppen och grejat lite med mina kopplingssatser.
Lite frågor till er längst ner.
Vi börjar med kopplingen.
Det är två pottsvänghjul till LH 2.4
En Sachs 763
En KL Platta
Försökt plocka fram den bästa kombon.
Tog det bästa och svarvade bort 3 tiondelar för att få ren yta.
Valet av tryckplatta föll på Sachs 763. Den andra, en KL Racing platta, är specad för mer, men den här var fräschare.
Tror nog inte den är så mycket svagare ändå.
Använd men inte slut. Inga sprickor. Det blir nog bra.
Hade gärna svarvat den också men jag lyckades inte spänna upp den på ett bra sätt.
Med svänghjulet svarvat och en tryckplatta vald så var det dags att kika på chims till tryckplattan.
Följer den här guiden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
20,54 obelastad.
Digitalvåg är bra. Tryckplattan ligger på en ring och jag trycker över hela anliggningsdsytan med en stångstump.
Vid 1030kg så var jag nere på 17,65mm. Det var maxtryck.
24,88 ner till nysvarvade ytan på svänghjulet.
Lamellen jag ska köra med är 8,1mm tjock.
24,88-17,65-8,1=-0,87
Jag chimsar 0,8-0,85 typ.
Det blir nog bra.
(Blev rekommenderad att avrunda neråt för att slippa strul med urkoppling/körbarhet)
Lite bilder på toppen. Insug.
Avgas.
Emot utloppet till avgas är det orört. Det behövdes inte fick jag höra.
Mirafräst. Det vart originalventiler tillslut.
Blir nog bra.
Fick ventilerna slipade också.
Har börjat fundera lite på det här med kompen.
Det verkar som att många lägger sig omkring 9,5:1 till 10:1 när de kör vässade apparater på E85.
Min topp är planad någon tiondel.
Vad är originalförbränningsrum CC på 531:an?
Verkar vara cirka 55cc.
Nollade vågen med fylld kanna och fyllde tills rummet blev fyllt.
Tvättade bort sotet.
Då visade vågen -55g = 55ml = 55cc.
Kanske inte är tillräckligt noggrant.
Vilket komp tycker ni att jag ska sikta på?
En till fråga... Han som gjorde min topp tror INTE att Elringpackning och 12:9 bult räcker.
Han menar på att O-ringa eller skärkantspackning är ett krav.
Jag tror väl att jag kommer åka runt på kring 1,6-1,8 bar.
Det jag har läst mig till tidigare är att Elring duger så länge det inte spikar...
Men spikar det så spelar det väl ingen roll vad man har? Skiter sig ändå?
Hur ställer ni er till det problemet? En skärkantspackning är inte gratis och jag sätter helst inte upp blocket i fräs i det här skedet.... Ihopskruvad och allt.
Kan man dra en fuling och göra "o-ringspåret" i toppen?
Lite frågor till er längst ner.
Vi börjar med kopplingen.
Det är två pottsvänghjul till LH 2.4
En Sachs 763
En KL Platta
Försökt plocka fram den bästa kombon.
Tog det bästa och svarvade bort 3 tiondelar för att få ren yta.
Valet av tryckplatta föll på Sachs 763. Den andra, en KL Racing platta, är specad för mer, men den här var fräschare.
Tror nog inte den är så mycket svagare ändå.
Använd men inte slut. Inga sprickor. Det blir nog bra.
Hade gärna svarvat den också men jag lyckades inte spänna upp den på ett bra sätt.
Med svänghjulet svarvat och en tryckplatta vald så var det dags att kika på chims till tryckplattan.
Följer den här guiden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
20,54 obelastad.
Digitalvåg är bra. Tryckplattan ligger på en ring och jag trycker över hela anliggningsdsytan med en stångstump.
Vid 1030kg så var jag nere på 17,65mm. Det var maxtryck.
24,88 ner till nysvarvade ytan på svänghjulet.
Lamellen jag ska köra med är 8,1mm tjock.
24,88-17,65-8,1=-0,87
Jag chimsar 0,8-0,85 typ.
Det blir nog bra.
(Blev rekommenderad att avrunda neråt för att slippa strul med urkoppling/körbarhet)
Lite bilder på toppen. Insug.
Avgas.
Emot utloppet till avgas är det orört. Det behövdes inte fick jag höra.
Mirafräst. Det vart originalventiler tillslut.
Blir nog bra.
Fick ventilerna slipade också.
Har börjat fundera lite på det här med kompen.
Det verkar som att många lägger sig omkring 9,5:1 till 10:1 när de kör vässade apparater på E85.
Min topp är planad någon tiondel.
Vad är originalförbränningsrum CC på 531:an?
Verkar vara cirka 55cc.
Nollade vågen med fylld kanna och fyllde tills rummet blev fyllt.
Tvättade bort sotet.
Då visade vågen -55g = 55ml = 55cc.
Kanske inte är tillräckligt noggrant.
Vilket komp tycker ni att jag ska sikta på?
En till fråga... Han som gjorde min topp tror INTE att Elringpackning och 12:9 bult räcker.
Han menar på att O-ringa eller skärkantspackning är ett krav.
Jag tror väl att jag kommer åka runt på kring 1,6-1,8 bar.
Det jag har läst mig till tidigare är att Elring duger så länge det inte spikar...
Men spikar det så spelar det väl ingen roll vad man har? Skiter sig ändå?
Hur ställer ni er till det problemet? En skärkantspackning är inte gratis och jag sätter helst inte upp blocket i fräs i det här skedet.... Ihopskruvad och allt.
Kan man dra en fuling och göra "o-ringspåret" i toppen?
Re: Ainoks budget 944 Turbo
En elring eller annan org packning av bättre fabrikat bör hålla även med org sträckbultar om dom är fräscha och allt är plant.
Dvs bra mappat utan spikningar.
Förut sålde iaf kg förut en sk förstärkt elringpackning med lite tjockare järnringar runt cylindrarna mot vattenkanaler mm en sådan klarar ksk lite mera och kostade typ en hundring mera bara om det går köpa sådanna än.
Sen är det inte fel att packningen går först om något skiter sig så det inte är en kolv som far först eller så om tex en spridare säger upp sig under drift.
För att mäta volymen i förbränningsutrymmena brukar ja stryka en tunn fettrand runt sen lägga på en plexiskiva med ett borrat hål i då kan man fylla på tills det är fullt utan att bli lurad av ytspänningen.
Det stämmer gällande avgas att man inte behöver porta något längre ut än så.
Just där svängen slutar så slutar man öka storleken på kanalen annars släpper flödet från botten i kanalen och flödet sjunker även med 37mm ventil har ja fått bäst resultat så.
Med en större sätesring och 38 eller större får man öppna upp mera
Dvs bra mappat utan spikningar.
Förut sålde iaf kg förut en sk förstärkt elringpackning med lite tjockare järnringar runt cylindrarna mot vattenkanaler mm en sådan klarar ksk lite mera och kostade typ en hundring mera bara om det går köpa sådanna än.
Sen är det inte fel att packningen går först om något skiter sig så det inte är en kolv som far först eller så om tex en spridare säger upp sig under drift.
För att mäta volymen i förbränningsutrymmena brukar ja stryka en tunn fettrand runt sen lägga på en plexiskiva med ett borrat hål i då kan man fylla på tills det är fullt utan att bli lurad av ytspänningen.
Det stämmer gällande avgas att man inte behöver porta något längre ut än så.
Just där svängen slutar så slutar man öka storleken på kanalen annars släpper flödet från botten i kanalen och flödet sjunker även med 37mm ventil har ja fått bäst resultat så.
Med en större sätesring och 38 eller större får man öppna upp mera
Re: Ainoks budget 944 Turbo
Ja... Jag kör på spåret jag hade instakat.CÅ skrev:En elring eller annan org packning av bättre fabrikat bör hålla även med org sträckbultar om dom är fräscha och allt är plant.
Dvs bra mappat utan spikningar.
Angående komp:
Provräknar lite...
Org komp på B230FK... ska vara 8,7:1
579cc cylindervolym.
Topppackning: diameter 96mm och en packning på 0,5 mm ger 3,61cc. Vad brukar ni räkna med?
Toppen är på 51,7cc (530)
Urtaget i kolven 15cc
(579cc+3,61cc) cylindervolym + packning /(15cc+51,7cc) förbränningsrum =8,734:1 i komp Stämmer väldigt bra.
Skaver jag bort 2 mm på 531 toppen så hamnar jag på 53,7-9=44.7cc
(579cc+3,61cc) cylindervolym + packning /(15cc+44,7cc) förbränningsrum hamnar jag på på 9,75 komp.
Rätt?