
Är ihopklippt från ett annat forum så de blev ett ganska långt inlägg

Köpte mig en 142 från 74 i juli 2006. Tanken va då att sätta i en turbomotor i den.
De som var bra med just den här bilen var att de redan va utbytt motor i den, satt en b230a i den då ja köpte den. Vilket underlättade en hel del för de planerade motorbytet.
Så här såg den ut när jag köpte den



Eftersom ja ville sätta igång med bilen såfort som möjligt så bokade ja en tid för besiktning.
Fick "bara" 8 st 2 or

Det mesta va bara småfel.
En månad senare va ja in på ombesiktning, de första gubben säger är "ska de inte vara drag på den här?"

Sagt å gjort, bilen besiktad i två år framåt, bara att sätta igång

De första jag gjorde var å ta ner bilen på backen å lacka grillen som tappat massa färg.


Råkade snubbla på en b21et här hemma i närheten som ja inte kunde låta bli. köpte den av nån här på forumet.. kommer inte ihåg vem

Kanske inte så mycket å se men här kommer en bild på den iaf.

Motorn i, grenrör å lite småplock kvar.

Filterplaceringen och elfläkten, placeringen på elfläkten är väl inte optimal, men den får inte plats på andra sidan kylaren, funkar de inte så får jag leta reda på en mindre.

Så nånting hamnar turbon.

Börjat med grenröret, här är kollektorn nästan klar.

Börjar på att likna nåt.

Punktat å klart, helsvetsning kvar, drog fast grenröret i en gammal topp så inte flänsen ska slå sig så mkt när ja helsvetsar skarvarna.

Å såhär ser de ut på plats.

Ser lite tight ut med med huven men de går precis


Fått ihop downpipen.

Bild på jordens hetaste tryckrör


Fått ihop alla rör som dom ska va nu. Intercooler kommer så småning om.

Fått lite färg på rören

Tändningen inkopplad.

Började bli dags att starta så ja fyllde på vatten i kylaren.. men de ville inte va kvar


Efter mkt om och men fick ja igång bilen, men den ville inte gå ordentligt, ibland ville den inte gå på alla cylindrar å gick den på alla så blöddrade den å levde fan. Testade spridarna i flaskor.. såg ju göör bra ut. Skiljde en hel del på bränsle mängd.. köpte Stp Injector cleaner å körde igenom systemet, sen blåste ja lite med tryckluft å tillslut blev de lika mkt bränsle i flaskorna.
Då var de dags att dra ut å prova lite igen.. Då gick den hyffsat, åkte in till garaget å justerade tändningen, å plötsligt tvärdör den..

Efter en felsökning kunda ja konstatera att fördelaren va skrot

Då bestämde ja mig för att plocka över tändsystemet från motorn som satt i innan. Sagt å gjort. Drog ut å provkörde.. men icke sa nicke! Vill inte gå ordentligt på fullgas.
(Vet inte om de berodde på tändningen eller bränslet.. spridarna ger olika mkt nu igen)
Men iaf så köpte ja ett komplett block för framtida motorbygge, å där satt de en fungerande fördelare, monterade tillbaka orginal tändsystemet.
Provkörning igen.. ville inte gå bra nu heller.. blöddrade å gick på tre ibland, Testade spridarna igen.. blev olika mkt.
Nu var motivationen var inte på topp så ja beslutade att lämna motorn å gå över på nåt annat ett tag
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Köpte nya fälgar

Bak måste ja kapa å ev bredda lite för att få plats med dom. Gick inte sänka ner bilen med dom på bak..

Fram är skärmkanten är lite lätt moddat för att däcken ska gå fritt.

Köpte mig en laddtrycksmätare å en dump också. Budgetprylar men dom fyller förhoppningsvis sin funktion.

74orna har väl inte den snyggaste bakdelen.. blev till att bygga om.

Dags att ta tag i breddningen!
Ekonomiplåt från Mekonomen.

Fick börja med å kapa bort skärmkanten å kapa upp hjulhuset för att ens kunna sänka ner bilen.

Fälgen på plats å skärmkanten dithäng bara för att se hur de ser ut.

Nånting sånt blir ja tvungen att dra ut skärmen bakom hjulhuset, tror ja klarar mig i framkant.

För att bli av med förskjutningen av bakaxeln kortade ja tvärstaget. Kortat och punktat för att se om de stämmer. Fått dit nya bussningar också.

Helsvetsat å fått på lite zinkspray, ska måla det svart senare.

Blåbäret som haft lös tvärstaget innan mig hade inte dragit fast de med mutter utan svetsat fast de i bulten, fanns inget annat å göra än att kapa bort skiten

Fick tillverka mig eget fäste.

Tvärstaget på plats nu. Var tvungen att kapa fjädrarna ett halvt varv till

Passade på att kapa bort reservhjulsbaljan på ena sidan och fick dit "sandplåten".
De blir nog bra tillslut



Mkt kapning blir det. Här har ja kapat bort reservhjulsbaljan, "sandplåten" å tanklocket på högersidan..
Ser lite tomt ut.

Trösklarna borta på bägge sidorna.. Hittade lite rost bakom där också så ja blev tvungen att laga lite.

Fått hem baklamporna.. köpte två par, dom som är misslyckat tonade i rött ska ja tona svarta istället.. så har ja dom andra i reserv ifall SBP eller polisen inte gillar dom andra.


Fått dit sandplåten på högersidan, å en täckplåt iställe för tanklocket.

Fått på en underdel.. har bara fäst upp den i överkant och i ändarna, ska försöka få till rundningen i nederkant lite senare, de är det spåren är till.

Bestämde mig för att de va lika bra att dra ut skärmen i framkant också..
På den här bilden ser man ungefär hur mkt tröskeln kommer ut.

Plåten utdragen till tröskeln.

köpte en 531 med VX3 kam


Här har ja fått på skärmkanten på ena sidan.

Kapat ur och hängt dit baklamporna lite provisoriskt.

Tyckte de va läge å få ner bilen på backen för att se hur de ser ut


Här har ja fått dit lite ny plåt på högersidan också.

Sådär då, har vart en sväng till garaget å kan väl bjuda på lite bilder.
Kolla vilken fin hög med.... öhm ja ni får kalla de va ni vill


Nu va de äntligen borta från motorn. Har vridit på kompressorhuset på turbon också.. notera den snygga övergången från 2" till 2,5" på tryckröret


Bytt till mig lite delar som säkert kan komma till användning. Ett komplett insug från en b230F, å kabelhärva till den, finns säkert några kontakter i härvan som kan komma till användning


Hade inge flyt med insuget bara, bromsservon är ivägen


Ersättaren till K-Jet blir Megasquirt

Ska bli lite spännande å se hur de kommer att gå.. de kommer säkert ta rätt så lång tid iomed att ja aldrig hållt på med nåt liknande

Så ser kortet, lådan å kontakten ut. lådan är fixad så kortet passar där i nu.

Kontakten innan lödning.

Sådär! då va alla kablarna på plats, de va lite pilligt


Har fått tag på ett E-insug nu, passar en aning bättre än F-insuget

Provade även lite olika ställen man skulle kunna placera spridarna på.

Fått ihop kontakten å testar hur de blir.

Har dragit de ja kan utanför bilen nu.. nu ska ja bara försöka få tag på givarna som behövs.
Satte allt på en aluplåt för att ha lite ordning på det, den kommer sitta i hanskfacket sen.

Fick en intercooler igår, från en 740 tic.
Efter lite mätande å kapande fick ja dit den.. de finns inte mkt till goda kan ja säga


Men oljekylarn fick offra sin plats, så nu får den leta sig en ny plats.. blir toligtvis under högra framlyktan.
Lite trevlig rost som ska lagas.

Har lagt igen där reservhjulsbaljorna suttit, och även lagt en plåt emellan så de blir helt slätt. Men frågan är om det blir för slätt..


En till.

Kom på en rolig grej ja inte visat, hittade denna i ena reservhjulsbaljan


Å de här låg i den.

Nu har ja fixat till fästen för spridarna, får vänta till löning så ja skan lämna iväg det på svetsning. Såhär ser de ut med en spridare i.

Fixade till dom i pelarborrmaskinen på jobbet


Lambdamutter och plugg kom på posten idag också


Har fått tag på vatten å lufttempgivare, köpt ett ställbart kamdrev, lite rostigt å skabbigt men de va billigt


Idag blev de inte så mkt synligt gjort bara lite småpill.. Men här är enbild på hur röret mellan turbon å ic:n blev iaf.

Provmonterar Pipercross Vector filtret.. inte riktigt nöjd med placeringen.. får se om ja kan hitta nåt bättre sätt att sätta de på.

Börjat dra kabelhärvan i installationsslang/flexslang. Kan tilläggas att de va ett jävla pilljobb..

Efter lite pillande fick ja i hela kabalhärvan i flexslangen å kunde dra den från hanskfacket, genom torpedväggen å ut i motorrummet.

Fått lite färg på kamdrevet.. liite skillnad


Imorn ska ja försöka få tag på silikonslang till anslutningarna på ic:n och spjällhuset.[/quote]
Nu har ja fått tillbaka insuget från svetsningen, svetsarna vart väl sådär.. men men spridarna sitter där iaf. Fixade fästen till fuelrailen förut.

Översiktsbild, fått ihop röret mellan Ic:n å insuget också.

Ordning å reda... lr hur de nu va

Kopplat de mesta av elen nu iaf, visserligen med alldeles för långa kablar å sockerbitar, men ja vill va säker på att de funkar innan ja gör de seriöst.

Kom ett paket i torsdags också

5" varvräknare + shiftlight, oljetemp, oljetryck å vattentemp.

Igår fick jag ordning på allt, fick dit alla kablar å allt plock.
Lite småglad som man va, kopplar man in laptopen..
MEN! då fick ja ingen kontakt mellan datorn å boxen

Men idag va ja till Clas Olsson å skulle köpa en Usb adapter istället.. självklart va dom ju slut

Tur att de fanns på Kjell & Co

Efter nån timmes läsande av "readme" filer å några tappra försök fick ja äntligen in allt som skulle in i boxen.
Dags att vrida på nyckeln!
http://www.youtube.com/watch?v=Fkp5VXXyBm8
Blev visst lite rökigt


Så ser de ut när allt är på plats.

Nu ska ja korta alla kablar som är förlånga å löda dit kontakterna istället för sockerbitar sen ska ja flytta bak batteriet till bagaget.
Har bestämt mig för att svetsa klart allt på karossen innan ja provkör, lite tråkigt men då har ja iaf en bra motivering till att jobba på med de som är kvar

Dags för en liten update såhär efter helgen

Har i princip bara svetsat.. de blir några skarvar som ska svetsas.
Istället för att laga den rostiga balken gjorde ja en ny.. tyckte de blev mkt enklare så, då kunde ja få den så den följde golvet i bagaget också. Dålig bild..

Efter allt svetsande tyckte ja de va dags å göra nåt annat så de inte blir så enformigt..
Satte dit huvlåsen!

Reste även upp huven i bakkant för å bli av med lite värme..

Har lite svetsning kvar nu innan ja kan provköra

Uppdaterar så fort de hänt nåt!