Volvo 142 Turbo -74

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Volvo 142 Turbo -74

Inlägg av Manne »

Lägger väl upp min bil också istället för å bara sitta å glo på alla andras :)
Är ihopklippt från ett annat forum så de blev ett ganska långt inlägg :wink:


Köpte mig en 142 från 74 i juli 2006. Tanken va då att sätta i en turbomotor i den.
De som var bra med just den här bilen var att de redan va utbytt motor i den, satt en b230a i den då ja köpte den. Vilket underlättade en hel del för de planerade motorbytet.
Så här såg den ut när jag köpte den


Bild

Bild

Bild


Eftersom ja ville sätta igång med bilen såfort som möjligt så bokade ja en tid för besiktning.
Fick "bara" 8 st 2 or :roll:
Det mesta va bara småfel.
En månad senare va ja in på ombesiktning, de första gubben säger är "ska de inte vara drag på den här?" :roll: Jävla skit tänkte jag, bara å ta en regbesiktning eftersom ja inte har tänkt å ha nåt drag på den å ja fick inte med nåt heller.
Sagt å gjort, bilen besiktad i två år framåt, bara att sätta igång :)

De första jag gjorde var å ta ner bilen på backen å lacka grillen som tappat massa färg.


Bild


Bild


Råkade snubbla på en b21et här hemma i närheten som ja inte kunde låta bli. köpte den av nån här på forumet.. kommer inte ihåg vem :?
Kanske inte så mycket å se men här kommer en bild på den iaf.


Bild


Motorn i, grenrör å lite småplock kvar.


Bild


Filterplaceringen och elfläkten, placeringen på elfläkten är väl inte optimal, men den får inte plats på andra sidan kylaren, funkar de inte så får jag leta reda på en mindre.


Bild


Så nånting hamnar turbon.


Bild


Börjat med grenröret, här är kollektorn nästan klar.


Bild


Börjar på att likna nåt.


Bild


Punktat å klart, helsvetsning kvar, drog fast grenröret i en gammal topp så inte flänsen ska slå sig så mkt när ja helsvetsar skarvarna.


Bild


Å såhär ser de ut på plats.


Bild


Ser lite tight ut med med huven men de går precis 8)


Bild


Fått ihop downpipen.


Bild


Bild på jordens hetaste tryckrör :roll:


Bild


Fått ihop alla rör som dom ska va nu. Intercooler kommer så småning om.


Bild


Fått lite färg på rören


Bild


Tändningen inkopplad.


Bild


Började bli dags att starta så ja fyllde på vatten i kylaren.. men de ville inte va kvar :(


Bild


Efter mkt om och men fick ja igång bilen, men den ville inte gå ordentligt, ibland ville den inte gå på alla cylindrar å gick den på alla så blöddrade den å levde fan. Testade spridarna i flaskor.. såg ju göör bra ut. Skiljde en hel del på bränsle mängd.. köpte Stp Injector cleaner å körde igenom systemet, sen blåste ja lite med tryckluft å tillslut blev de lika mkt bränsle i flaskorna.

Då var de dags att dra ut å prova lite igen.. Då gick den hyffsat, åkte in till garaget å justerade tändningen, å plötsligt tvärdör den.. :(

Efter en felsökning kunda ja konstatera att fördelaren va skrot :(
Då bestämde ja mig för att plocka över tändsystemet från motorn som satt i innan. Sagt å gjort. Drog ut å provkörde.. men icke sa nicke! Vill inte gå ordentligt på fullgas.

(Vet inte om de berodde på tändningen eller bränslet.. spridarna ger olika mkt nu igen)

Men iaf så köpte ja ett komplett block för framtida motorbygge, å där satt de en fungerande fördelare, monterade tillbaka orginal tändsystemet.

Provkörning igen.. ville inte gå bra nu heller.. blöddrade å gick på tre ibland, Testade spridarna igen.. blev olika mkt.

Nu var motivationen var inte på topp så ja beslutade att lämna motorn å gå över på nåt annat ett tag

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Köpte nya fälgar :)
Bak måste ja kapa å ev bredda lite för att få plats med dom. Gick inte sänka ner bilen med dom på bak..


Bild


Fram är skärmkanten är lite lätt moddat för att däcken ska gå fritt.


Bild


Köpte mig en laddtrycksmätare å en dump också. Budgetprylar men dom fyller förhoppningsvis sin funktion.


Bild


74orna har väl inte den snyggaste bakdelen.. blev till att bygga om.


Bild


Dags att ta tag i breddningen!
Ekonomiplåt från Mekonomen.


Bild


Fick börja med å kapa bort skärmkanten å kapa upp hjulhuset för att ens kunna sänka ner bilen.


Bild


Fälgen på plats å skärmkanten dithäng bara för att se hur de ser ut.


Bild


Nånting sånt blir ja tvungen att dra ut skärmen bakom hjulhuset, tror ja klarar mig i framkant.


Bild


För att bli av med förskjutningen av bakaxeln kortade ja tvärstaget. Kortat och punktat för att se om de stämmer. Fått dit nya bussningar också.


Bild


Helsvetsat å fått på lite zinkspray, ska måla det svart senare.


Bild


Blåbäret som haft lös tvärstaget innan mig hade inte dragit fast de med mutter utan svetsat fast de i bulten, fanns inget annat å göra än att kapa bort skiten :evil:
Fick tillverka mig eget fäste.


Bild


Tvärstaget på plats nu. Var tvungen att kapa fjädrarna ett halvt varv till :lol:
Passade på att kapa bort reservhjulsbaljan på ena sidan och fick dit "sandplåten".
De blir nog bra tillslut :) Ser lite konstigt ut när skärmkanten är borta men den hittar snart dit den med :P


Bild


Mkt kapning blir det. Här har ja kapat bort reservhjulsbaljan, "sandplåten" å tanklocket på högersidan..

Ser lite tomt ut.


Bild


Trösklarna borta på bägge sidorna.. Hittade lite rost bakom där också så ja blev tvungen att laga lite.


Bild


Fått hem baklamporna.. köpte två par, dom som är misslyckat tonade i rött ska ja tona svarta istället.. så har ja dom andra i reserv ifall SBP eller polisen inte gillar dom andra. 8)


Bild


Fått dit sandplåten på högersidan, å en täckplåt iställe för tanklocket.


Bild


Fått på en underdel.. har bara fäst upp den i överkant och i ändarna, ska försöka få till rundningen i nederkant lite senare, de är det spåren är till.


Bild


Bestämde mig för att de va lika bra att dra ut skärmen i framkant också..
På den här bilden ser man ungefär hur mkt tröskeln kommer ut.


Bild


Plåten utdragen till tröskeln.


Bild


köpte en 531 med VX3 kam :)


Bild


Här har ja fått på skärmkanten på ena sidan.


Bild


Kapat ur och hängt dit baklamporna lite provisoriskt.


Bild


Tyckte de va läge å få ner bilen på backen för att se hur de ser ut :D


Bild


Här har ja fått dit lite ny plåt på högersidan också.


Bild

Sådär då, har vart en sväng till garaget å kan väl bjuda på lite bilder.

Kolla vilken fin hög med.... öhm ja ni får kalla de va ni vill :)
Bild



Nu va de äntligen borta från motorn. Har vridit på kompressorhuset på turbon också.. notera den snygga övergången från 2" till 2,5" på tryckröret :wink:
Bild



Bytt till mig lite delar som säkert kan komma till användning. Ett komplett insug från en b230F, å kabelhärva till den, finns säkert några kontakter i härvan som kan komma till användning :) Fick med en K-kam och en lamdasond som också syns på bilden.
Bild



Hade inge flyt med insuget bara, bromsservon är ivägen :( får se om ja ska flytta på de eller om ja letar reda på ett annat insug, skulle helst av allt vilja ha ett från b23/b230E, de såkallade "svanhalsinuget" men de finns de ju inga spridarhål på.. men de går ju lösa om man vill de. Aja får se hur de blir.
Bild


Ersättaren till K-Jet blir Megasquirt :) Beställde av en kille i torsdags å han sa att han skulle skicka iväg på fredagen så de kommer väl i början på veckan.
Ska bli lite spännande å se hur de kommer att gå.. de kommer säkert ta rätt så lång tid iomed att ja aldrig hållt på med nåt liknande :|

Så ser kortet, lådan å kontakten ut. lådan är fixad så kortet passar där i nu.
Bild



Kontakten innan lödning.
Bild



Sådär! då va alla kablarna på plats, de va lite pilligt :P
Bild



Har fått tag på ett E-insug nu, passar en aning bättre än F-insuget :)
Provade även lite olika ställen man skulle kunna placera spridarna på.
Bild



Fått ihop kontakten å testar hur de blir.
Bild



Har dragit de ja kan utanför bilen nu.. nu ska ja bara försöka få tag på givarna som behövs.
Satte allt på en aluplåt för att ha lite ordning på det, den kommer sitta i hanskfacket sen.
Bild

Fick en intercooler igår, från en 740 tic.
Efter lite mätande å kapande fick ja dit den.. de finns inte mkt till goda kan ja säga :roll:

Bild


Men oljekylarn fick offra sin plats, så nu får den leta sig en ny plats.. blir toligtvis under högra framlyktan.



Lite trevlig rost som ska lagas.
Bild

Har lagt igen där reservhjulsbaljorna suttit, och även lagt en plåt emellan så de blir helt slätt. Men frågan är om det blir för slätt.. :? har inte bestämt mig än om ja ska ha kvar det så.
Bild

En till.
Bild

Kom på en rolig grej ja inte visat, hittade denna i ena reservhjulsbaljan :D (Obs! det är inte jag som sktivit "nöd burk")
Bild

Å de här låg i den.
Bild[/quote]



Nu har ja fixat till fästen för spridarna, får vänta till löning så ja skan lämna iväg det på svetsning. Såhär ser de ut med en spridare i.
Bild


Fixade till dom i pelarborrmaskinen på jobbet :)
Bild


Lambdamutter och plugg kom på posten idag också :)
Bild



Har fått tag på vatten å lufttempgivare, köpt ett ställbart kamdrev, lite rostigt å skabbigt men de va billigt :) huvlås å lite rör att bygga tryckrör av.
Bild



Idag blev de inte så mkt synligt gjort bara lite småpill.. Men här är enbild på hur röret mellan turbon å ic:n blev iaf.
Bild



Provmonterar Pipercross Vector filtret.. inte riktigt nöjd med placeringen.. får se om ja kan hitta nåt bättre sätt att sätta de på.
Bild



Börjat dra kabelhärvan i installationsslang/flexslang. Kan tilläggas att de va ett jävla pilljobb..
Bild



Efter lite pillande fick ja i hela kabalhärvan i flexslangen å kunde dra den från hanskfacket, genom torpedväggen å ut i motorrummet.
Bild



Fått lite färg på kamdrevet.. liite skillnad :)
Bild



Imorn ska ja försöka få tag på silikonslang till anslutningarna på ic:n och spjällhuset.[/quote]



Nu har ja fått tillbaka insuget från svetsningen, svetsarna vart väl sådär.. men men spridarna sitter där iaf. Fixade fästen till fuelrailen förut.
Bild



Översiktsbild, fått ihop röret mellan Ic:n å insuget också.
Bild



Ordning å reda... lr hur de nu va :roll:
Kopplat de mesta av elen nu iaf, visserligen med alldeles för långa kablar å sockerbitar, men ja vill va säker på att de funkar innan ja gör de seriöst.
Bild



Kom ett paket i torsdags också :)
5" varvräknare + shiftlight, oljetemp, oljetryck å vattentemp.
Bild[/quote]



Igår fick jag ordning på allt, fick dit alla kablar å allt plock.
Lite småglad som man va, kopplar man in laptopen..
MEN! då fick ja ingen kontakt mellan datorn å boxen :( Hade inget uttag på datorn som passade kabeln så ja hittade nån adapter med de gick tydligen inte.. surt som fan
Men idag va ja till Clas Olsson å skulle köpa en Usb adapter istället.. självklart va dom ju slut :mad:
Tur att de fanns på Kjell & Co :D

Efter nån timmes läsande av "readme" filer å några tappra försök fick ja äntligen in allt som skulle in i boxen.
Dags att vrida på nyckeln!
http://www.youtube.com/watch?v=Fkp5VXXyBm8



Blev visst lite rökigt :P
Bild



Så ser de ut när allt är på plats.
Bild



Nu ska ja korta alla kablar som är förlånga å löda dit kontakterna istället för sockerbitar sen ska ja flytta bak batteriet till bagaget.
Har bestämt mig för att svetsa klart allt på karossen innan ja provkör, lite tråkigt men då har ja iaf en bra motivering till att jobba på med de som är kvar :)[/quote]

Dags för en liten update såhär efter helgen :)
Har i princip bara svetsat.. de blir några skarvar som ska svetsas.

Istället för att laga den rostiga balken gjorde ja en ny.. tyckte de blev mkt enklare så, då kunde ja få den så den följde golvet i bagaget också. Dålig bild..
Bild



Efter allt svetsande tyckte ja de va dags å göra nåt annat så de inte blir så enformigt..
Satte dit huvlåsen!
Bild



Reste även upp huven i bakkant för å bli av med lite värme..
Bild


Har lite svetsning kvar nu innan ja kan provköra :)
Uppdaterar så fort de hänt nåt!
Senast redigerad av Manne den lör apr 04, 2009 8:49 am, redigerad totalt 28 gång.
Patrik Lindgren
Limpan 200sx
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Limpan 200sx »

häftigt bygge.
vare svårt att koppla in sprutet eller var det bara att följa ritningen? (kopplingchema). Eller hjälpte någon dig?
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Dette er et bygge HELT i min smak!! :) må følges. Om du løfter tanken lite, kan du lage 'venturi'-kanal bak? :D
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

står dynamoen lengre opp enn originalt? Den skal vel egentlig stå lenger ned, slik at reimene ikke blir så lange? er det noen spesiell grunn? :?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

trevligt projekt :) Ett tips, skarva på ett rör bara på bromsservot så det kommer ut en bit. Har inga detaljer på operationen men det har säkert nån annan 140åkare? :wink: lycka till med bygget i fortsättningen
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

jonny boy skrev:häftigt bygge.
vare svårt att koppla in sprutet eller var det bara att följa ritningen? (kopplingchema). Eller hjälpte någon dig?
Tackar :) Näe de tycker ja inte.. bara man har ett bra kopplingsschema så :)
Garrett skrev:Dette er et bygge HELT i min smak!! :) må følges. Om du løfter tanken lite, kan du lage 'venturi'-kanal bak? :D
Härligt å höra :P Blir lite problematiskt att lyfta tanken.. å nån venturi blir de inte :)
62comet skrev:står dynamoen lengre opp enn originalt? Den skal vel egentlig stå lenger ned, slik at reimene ikke blir så lange? er det noen spesiell grunn? :?
Du snackar om generatorn nu väl? Ja de ska den.. generatorn satt så på b230:in som satt i när ja köpte bilen så ja bara flyttade över de hemgjorda fästet.. Orkade inte göra nåt eget.
j0jje skrev:trevligt projekt :) Ett tips, skarva på ett rör bara på bromsservot så det kommer ut en bit. Har inga detaljer på operationen men det har säkert nån annan 140åkare? :wink: lycka till med bygget i fortsättningen
Tack du! De behövs inte, får plats med allt nu :)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

testa med bromsservo från tex nissan micra lr suzuki swift. den är mycket liten och passar om jag inte missminner mig helt utan några större modifikationer.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

Sleeper_86 skrev:testa med bromsservo från tex nissan micra lr suzuki swift. den är mycket liten och passar om jag inte missminner mig helt utan några större modifikationer.
Det där lät intressant, mer info? Blir det någon större nytta med servon då?

Intressant bygge som sagt, jag har en likadan som håller på och få b23et med mums mums till. Vad har du för motorfästen nu? Jag tänkte rakställa men har inte riktigt bestämt mig. Blir ju mer plats för turbo då, tyvärr ännu mindre på insugssidan men jag tänkte fixa ett eget iaf.
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Bild

lånar en bild av TeamX.

tar inte allt för mycket plats.

mvh
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Sleeper_86 skrev:testa med bromsservo från tex nissan micra lr suzuki swift. den är mycket liten och passar om jag inte missminner mig helt utan några större modifikationer.
Jaja de får plats nu iaf.. Har en från nån fiat liggande som kanske kommer till användning framöver.

MGB-GT 400 skrev: Intressant bygge som sagt, jag har en likadan som håller på och få b23et med mums mums till. Vad har du för motorfästen nu? Jag tänkte rakställa men har inte riktigt bestämt mig. Blir ju mer plats för turbo då, tyvärr ännu mindre på insugssidan men jag tänkte fixa ett eget iaf.
Motorfästena som är bultade i motorn är hemmagjorda.. dom andra är orginal.
Har du tänkt göra ett eget insug så gör du nog rätt i att rakställa.




Dags att uppdatera lite då!
Kan ju börja med att berätta att vi har skrivit kontrakt för ett nytt garage. Vi skulle troligtvis få tillgång till det sista april :)

Fått lite gjort i garaget.. har svetsat lite golv.
Sen började jag å snygga till kabelhärvan, men var tvungen att ge mig med de lika snabbt som ja började.. hade glömt krympslangen hemma :(
Så de blev mest småpill..

Har fått oljekylaren på plats.
Bild



Hittade ett lämpligt fäste till bränslefiltret :) nån som ser va de är till?
Bild



Grundat lite i bagaget, även fått ordning på batterilådan och fäste till batteriet.
Bild



Har inte hört nåt om BB-lambdan å mätaren heller..
Ja får köra på smalbandaren och avgastemp till å börja med.
Avgastempgivare.. köpt av Jens Gustavsson :)
Bild



Tempmätare till ovanstående..
Bild

Men idag hade ja iaf med mig krympslang så nu är kabelhärvan lödd, kortat å tillsnyggad :)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Hållaren ser ut att vara till en kondensator?
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

mycket fränt bygge! gillar att du satte igen reservhjulsbaljorna :wink:
team weber power
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

nice.. Vad ska du köra med för kylare?

Min kokar nästan direkt, originalkylare med elfläkt.. vetefan hur jag ska göra..
Bild
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Steve Japp, stämmer bra det.

superopel Tackar, jo de blir lite skillnad :)

jimmy persson Kylaren kommer från en volvo 360, den passar hyffsat.. Elfläkten är från nån saab tror ja..

De har kommit en pysventil på posten nu så ja kan höja laddet lite.
Va en snabbis till garaget idag å plockade bort grenröret så ja kan sätta dit avgastempgivaren. Spelar de nån roll vilken cylinder man sätter den på?
Plockade även bort blinkersen fram å la igen hålen, men nu är gasen slut igen :x
Hade ingen kamera med men de kommer säkert under helgen då ja även hoppas på å få ut den så ja kan provköra den :)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Manne skrev:Va en snabbis till garaget idag å plockade bort grenröret så ja kan sätta dit avgastempgivaren. Spelar de nån roll vilken cylinder man sätter den på?
Det brukar vara så kylsystemen fungerar att den cyl som får sämst kylning sitter längst bak, nu minns jag inte exakt hur det var på B20 men det är jag 99% säker på att det blir. Eftersom det är minsta gemensamma nämnaren som räknas här så bör du sätta den på cyl 4 och enligt Jens anvisningar här om du har 1.5 mm proben:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1296
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar