Vilken bil ska jag ha i mitt projekt?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
mr.wellness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre apr 27, 2007 1:25 am
Ort: Örebro
Kontakt:

Vilken bil ska jag ha i mitt projekt?

Inlägg av mr.wellness »

Tjenare!

Undrar lite vad för bil jag bör skaffa för mitt kommande bygge i höst. Det ska vara en relativt enkel bil att bygga på praktist sett. Det ska vara lätt att få tag på delar och dom ska vara billiga. Bilens anskaffningsvärde ska också vara lågt. Bakhjulsdrift ett minimumkrav men fyrhjulsdrift är också välkommet. Trött på framhjul så inge sånt tack. Hällst kombi men inget måste.

Vad är ditt bästa förslag?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ptja, med de krav du räknar upp säger man ju spontant Volvo 145, 245, 745 fast de är ju lite tråkiga kanske...
Nån Opel Rekord, Omega kombi, eller äldre Ascona/Kadett... Finns ju en del Fordar som går också, Taunus, Granada, Sierra, Scorpio, Escort Mk1 finns även den i skåputförande... Mercedes W123 kombi om du ska vara udda... :lol: Eller Toyota Tercel, 4wd och allt... :hihi:

Vad ska du bygga av bilen? Lättare att utse ett lämpligt objekt då kanske?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tja, enkelt och billigt är ju väldigt relativt..

Audi s2 börjar ju finnas för skapliga pengar tex.
Finns inte så mycket kombis dock (avant)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Audi och billiga delar brukar dock inte gå hand i hand...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Audi 80 quattro ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mr.wellness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre apr 27, 2007 1:25 am
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av mr.wellness »

Syfte med bygget.. hmm ja jag tänkte både kunna köra på strippen spela många decibell o åka på elmiamässan med den... så det är rubbet egentligen.. inredning ljudbygge utvändig styling o motor bygge.. Vet iof inte om de gör de lättare o säga va man ska ha för kärra då men ja håller med dig om att 240 känns bäst.. Så himla annorlunda spelar de ingen roll ifall jag är. Det är ju trotts de lite mer udda bilarna som delarna kostar till..

Själv så har jag funderat lite på en Golf mk2 Rally också då den är fyrhjulsdriven men jag jobbar på en utökad VAG verkstad så ja klara mig hellst utan VW, Audi, Skoda, Seat , Hyundai, Porsche och VW Transportbilar. Vi har ju alla de märkena på våran verkstad.

Så har ni någe bra förslag så ut me språket :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

BMW 635CSi tycker ja du ska satsa på... Otroligt ovanliga o där har du en fin bakvagn, fint motor o jaga effekt ur samt att de går o bygga ljud i den, men sånt väger o de är motorn man ska lyssna på... ;)
Användarvisningsbild
mr.wellness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre apr 27, 2007 1:25 am
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av mr.wellness »

ne nån CSi blir de absolut inte.. faller inte i min smak.. ne de blir nog en 245:a, 745:a eller 945:a Har börjat funderat lite på o klämma ner en diesel V8.. är det över huvud taget möjligt utan o paja hållfastheten allt för mycket i ramen?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

den bör få plats.. har ju sett 740 med 350 i och dieseln är väl inte allt för mycket större.. men kan nog bli knas å regga den med tanke på vridmomentet..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
mr.wellness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre apr 27, 2007 1:25 am
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av mr.wellness »

hmm ok.. men om man stärker upp den rejält me massa stag o bur o extra skit i ramen.. hur tror du att de går då?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

ingenting är omöjligt.. :wink: sen beror det ju på hur mycket jobb du vill lägga ner på det.. måste ju gå att regga om som amatörbyggt fordon lr liknande..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Tips: Ha den som ett rullande projekt. Tro mig, ALLT blir roligare då. Smäller man isär en bil utan att till 240% bensäkert veta vad man ska göra med den, ha gott om verktyg/plats/tid osv så somnar nästan alltid projektet in. Det är inge kul att se ett sönderplockat lik i garaget, man tappar motivationen helt enkelt.

Som bil däremot rekommenderar jag en Volvo 145. Rostlaga, polera/bättra på lacken, sänk, fina fälgar/däck och vips så har du en väldigt stabil, skattebefriad och cool grund att bygga på :P

Lycka till oavsett bilval!
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Kom genast att tänka på en 145 i racestuk med lite billjud och så... skulle vara fränt att se då jag inte vet nån som byggt en 145 för dom ändamålen... s2 tycker jag är lite för vanliga, satsa på nån lite mer ovanlig bil för dom sammanhangen tycker jag.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
mr.wellness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre apr 27, 2007 1:25 am
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av mr.wellness »

Tips: Ha den som ett rullande projekt. Tro mig, ALLT blir roligare då. Smäller man isär en bil utan att till 240% bensäkert veta vad man ska göra med den, ha gott om verktyg/plats/tid osv så somnar nästan alltid projektet in. Det är inge kul att se ett sönderplockat lik i garaget, man tappar motivationen helt enkelt.

Som bil däremot rekommenderar jag en Volvo 145. Rostlaga, polera/bättra på lacken, sänk, fina fälgar/däck och vips så har du en väldigt stabil, skattebefriad och cool grund att bygga på Razz

Lycka till oavsett bilval!


Men de går inte o få lika äckligt bra om man inte verkligen tar de från grunden.. o om man jobbar på så att man hela tiden ser resultat så tröttnar i alla fall inte jag. Men däremot så tröttnar jag givetvis om man inte är så seriös o tar lite då o då bara så de inte händer något.

Men 145a känns nog rett så vettigt endå.. har ett par kompisar som jobbar på en varsin sån så delar o kunskap finns nära tillhands...
Kom genast att tänka på en 145 i racestuk med lite billjud och så... skulle vara fränt att se då jag inte vet nån som byggt en 145 för dom ändamålen... s2 tycker jag är lite för vanliga, satsa på nån lite mer ovanlig bil för dom sammanhangen tycker jag.
Men tänker du på bur sportstolar motorbygge o sen lite ljud där bak bara?
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Kom genast att tänka på en 145 i racestuk med lite billjud och så... skulle vara fränt att se då jag inte vet nån som byggt en 145 för dom ändamålen... s2 tycker jag är lite för vanliga, satsa på nån lite mer ovanlig bil för dom sammanhangen tycker jag.
Men tänker du på bur sportstolar motorbygge o sen lite ljud där bak bara?[/quote]

Rullande projekt, motobygge, bur, chassiemodifieringar, ljud, inredning, rubbet... ungefär som bilarna man ser i rides fast mer racingstukat och inte så myce lull lull som dom har.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Skriv svar