är det svårt att hiva ner en b23A-b230A i en volvo 142a?
hur blire med motorfästen mm? lattast att bygga egna,vilket matrial?
söker bilder mm på en sån här instalation.
har sökt en hel del men hittar inget
taksam för svar.
b23-b230 A i 142
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Jag satte nyss en B230 i min 142 -69..
Passar väl "sådär" men inte helt tokigt ändå
Mats tog ett par bilder:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=21163
Här har du även en bild på mitt deluxe spakställ om du ska ha långkerstin på en M47...
http://img.photobucket.com/albums/v350/ ... C01004.jpg
Har tyvärr inga fler bilder men.
Gör egna motorfästen!
Korta av oljetråget en bit, det tar gärna i framvagnsbalken annars.
Jag kapade upp kardantunneln från hålet till växelspaken och 40cm bakåt.
M47 med "långkerstin-spakställ" hade svårt att rymmas annars
Jag använde kardan med stödlager och allt från 740, bara att göra ny hållare till stödlagret, kardan kapade jag på garagegolvet på två ställen, blev bra!
Jag satte motorn långt bak, har kanske 20-30mm mellan topplock och torped.
Fick kapa bort lite utstickande plåt på höger ramben för att grenröret inte skulle ta i! slipade även bort typ 5mm på grenröret för bättre frigång.
Jag använde växellådsbalken från 142an, bara att svetsa fast ett nytt hål på ett annat ställe till kudden, använde dom bakre fästhålen i karossen som man använder när det är M41låda i bilen...
Du kan heller inte ha 3skivig nedre remskiva..
Eller jag har det nu iofs, kapade av yttersta skivan med rondellen bara
Det tar i kränghämmaren annars...
Bara att du frågar om du undrar nått!
Jag ska försöka ta lite bilder på hur det blev med vissa detaljer
Eller om du bor runt Umeå är du välkommen i garaget på ett studiebesök.
Passar väl "sådär" men inte helt tokigt ändå

Mats tog ett par bilder:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=21163
Här har du även en bild på mitt deluxe spakställ om du ska ha långkerstin på en M47...
http://img.photobucket.com/albums/v350/ ... C01004.jpg
Har tyvärr inga fler bilder men.
Gör egna motorfästen!
Korta av oljetråget en bit, det tar gärna i framvagnsbalken annars.
Jag kapade upp kardantunneln från hålet till växelspaken och 40cm bakåt.
M47 med "långkerstin-spakställ" hade svårt att rymmas annars

Jag använde kardan med stödlager och allt från 740, bara att göra ny hållare till stödlagret, kardan kapade jag på garagegolvet på två ställen, blev bra!
Jag satte motorn långt bak, har kanske 20-30mm mellan topplock och torped.
Fick kapa bort lite utstickande plåt på höger ramben för att grenröret inte skulle ta i! slipade även bort typ 5mm på grenröret för bättre frigång.
Jag använde växellådsbalken från 142an, bara att svetsa fast ett nytt hål på ett annat ställe till kudden, använde dom bakre fästhålen i karossen som man använder när det är M41låda i bilen...
Du kan heller inte ha 3skivig nedre remskiva..
Eller jag har det nu iofs, kapade av yttersta skivan med rondellen bara

Det tar i kränghämmaren annars...
Bara att du frågar om du undrar nått!
Jag ska försöka ta lite bilder på hur det blev med vissa detaljer

Eller om du bor runt Umeå är du välkommen i garaget på ett studiebesök.
Gustav Sundberg
tackar för svaret
nu klarnade lite.men hur mycke får man ta på tråget?
ja de hadde ju vart bra med lite mer bilder
har ju en 73a ståendes som ja hadde tänkt skulle bli försedd med "ny" motor
är det lika dant med växellådsbalken på den så man kan ha 140 ins?är ju kort spak så borde bli lite enklare, vad utgick du ifrån så man vet någolunda hur rakt det blir 

ja de hadde ju vart bra med lite mer bilder



- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Oljetråget.. Tror jag tog 25-30mm längst nere (oljepluggsytan) men kanske 45mm "inne i svängen"simonG skrev:tackar för svaretnu klarnade lite.men hur mycke får man ta på tråget?
ja de hadde ju vart bra med lite mer bilderhar ju en 73a ståendes som ja hadde tänkt skulle bli försedd med "ny" motor
är det lika dant med växellådsbalken på den så man kan ha 140 ins?är ju kort spak så borde bli lite enklare, vad utgick du ifrån så man vet någolunda hur rakt det blir
Kan försöka ta en bild underifrån vid tillfälle så får du se typ vart det är tight.
Ja jag har 140ins växellådsbalk, flyttade bara hålet till kudden.
Hur menar du men vad jag utgick ifrån när jag skulle ha den rak?
I längsled så siktade jag typ

Vinkeln på motorn mättes med synvinkel och kompenserades lite pga platsbristen överallt

Höjden på motorn blev ju så nära framvagnsbalken som möjligt.
Och höjden på växellådan (vinkeln på hela paketet) blev säkert bra.
Jag kapade ett stort hål i golvet för lådan, hissade upp paketet allt som gick och knackade ut där det tog i.. sen svetsade jag ihop golvet igen

Jag använde stödlagret från 740 oxå, pressade upp hela hållaren på orginalstället i kardantunneln och bockade ett par plattjärn som adapter mellan bulthålen..
Kan försöka ta lite bilder om jag råkar ha bilen upphissad i garaget nåndag!
Kan iofs ta bilder under huven bara, men man ser inte så himla mycket av det...
Gustav Sundberg
B230ET/FT
Kanske dum fråga, men varför stoppar man i en A motor istället för att stoppa ned en B230ET/FT?
Får endast A motorn plats? Annars låter det ju som mkt jobb för att få dit en motor som bara är "lite bättre" än B20'n? 


If brute force dosn't solve your problem,
you're not using enough!
you're not using enough!
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: B230ET/FT
I mitt fall var det för att konverteringen skulle vara färdig på tre dagar med allt vad det innebär.savage skrev:Kanske dum fråga, men varför stoppar man i en A motor istället för att stoppa ned en B230ET/FT?Får endast A motorn plats? Annars låter det ju som mkt jobb för att få dit en motor som bara är "lite bättre" än B20'n?
Sen hade jag en B230F stående, och ett förgasarinsug med förgasare liggande på hyllan... så motorn kostade ingenting..
Men nu när allt jobbigt är gjort så är det ju busenkelt att byta till en annan motor om man vill!
Det kommer iofs aldrig att hitta ner en turbomotor i min bil då jag hellre åker trimmad sugmotor.
Men jag förstår din tanke!
Gustav Sundberg